Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ik vermoed dat ze met 29 duim de totale diameter van velg EN band bedoelen (als je begrijpt wat ik bedoel ?) ??

Dus 29*2.54 = 73.66 cm hoogte.

en 28*2.54 = 71.12 cm hoogte

Als je op een 28 duims velg dus een te dikke band legt, zit je hier al snel bij...

zou er nu bij elke wedstrijd een official met een meetlintje aanwezig zijn?? #-o
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

A d r i wrote:zou er nu bij elke wedstrijd een official met een meetlintje aanwezig zijn?? #-o
Als ze al niet (of nauwelijks) controleren op het wisselen van wielen, zal er op dit vlak zeker niet gecontroleerd worden.
chris
Mountainbiker

Post by chris »

Bö Hanssön wrote:hm...

Nu ben ik even de draad kwijt...

Ik was ervan overtuigd dat ik 28" wielen heb zitten (eigenlijk heb ik ze nooit gemeten), of toch tenminste de wielen (annex banden) die op een klassieke stadsfiets of koersfiets passen.

Zijn die 29" wielen niet nòg groter?

Ik ben wel niet de enige die 28" wielen plaatst op een mountainbike (mits voorzien van schijfremmen). Maar hoe zit het specifiek op de Scalpel.

En die Poelvoorde? Wie is dat?
je kan op je scalpel "mavic speedcity" wielen monteren (700 c wielen met discs)

mvg

chris
Bö Hanssön
Mountainbiker

Post by Bö Hanssön »

chris wrote:

mvg

chris
voilà, dit wou ik zien...

Zijn er hier mensen die speedcity wielen gebruiken op hun scalpel? En zo ja, welke banden gebruiken ze (zonder dat er ergens sleep op zit). Trouwens, in rust is er nergens contact tussen mijn band en het frame. 't Is pas als ik erop ga zitten. 't Is dus misschien eerder mijn achterdemper dan dat verbindingsstuk van de staande achterbrug dat voor het contact zorgt.

De voornaamste reden om dergelijke wielen te gebruiken is het feit dat 44 tanden op de grootste plateau soms wat te klein is in combinatie met slicks op 26" wielen.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Zet vooraan dan een grotere plateau, of lukt dat ook weer niet ?

Tussen haakjes, de 700 serie komt overeen met een diameter van 27.5 inches, zeg maar de gewone racebandjes.

De wielen die Ronny gebruikt zijn ksyriums, dus ook 700

Er is trouwens nogal een verwarring rond die diameters, sommige zijn buitendiameters, dus MET band, andere diameters van de velg alleen.
De helderste uitleg heb ik op de site van Schwalbe gevonden.

http://www.schwalbe.de/abstract_drucken ... tract=0155
Bö Hanssön
Mountainbiker

Post by Bö Hanssön »

A d r i wrote:Zet vooraan dan een grotere plateau, of lukt dat ook weer niet ? (...)
Dat zou lukken, maar 't is gemakkelijker om van wielen te verwisselen dan van plateau vooraan (voor mij althans). En een 46 (of meer) heb ik niet echt nodig om te mountainbiken (in 't bijzonder als je er dan rekening mee houdt dat ik maar 2 plateaus heb en de kleinste een 29 is. 't Verschil wordt dan misschien wel een beetje te groot...).

Maar 't is inderdaad een optie. Niet iedereen trapt zo een grote molen als jij hé (of rijd jij niet met een 46 vooraan?) ;-)

http://www.mtb-sport.nl/forum/forum_pos ... PN=1&TPN=3 toont een paar foto's van de fiets van Poelvoorde (althans, zo heb ik het begrepen). Kunnen die Nederlanders daar trouwens over doorbomen zeg!
Last edited by Bö Hanssön on Sat 08 May 2004 13:57, edited 1 time in total.
Bö Hanssön
Mountainbiker

Post by Bö Hanssön »

chris wrote:

mvg

chris
Wel, ik heb dus iets gelijkaardigs (maar niet van 't merk Mavic). En toch sleept mijn band lichtjes.
Sifaka
Mountainbiker

Post by Sifaka »

Ik rijd rond met Speedcity's en heb daar Delta Cruisers van Schwalbe opliggen, maar heb helaas geen Scalpel #-o
Die Delta Cruisers zijn misschien iets te breed om echt zwaar te scheuren over het asfalt, maar om alle dagen mee door 't stad te racen zijn ze wel goed. Iets meer comfort dan hele dunne bandjes en een profiel dat u in de gietende regen toch nog iets of wa van grip geeft.
Wat dat slepen betreft, ik weet niet of je dat kan oplossen. Uiteindelijk is de Scalpel ontwikkeld voor 26'' wielen.
Sifaka
Mountainbiker

Post by Sifaka »

Wat die stukken om de remnokken te verhogen betreft: maak je geen illusies. Op de site van Mavic zijn er wel dergelijke stukken te zien, maar hier gaat het om stukken die in opdracht van fietsenwinkels in Frankrijk zijn gemaakt. In heel beperkt aantal natuurlijk.
Wil je absoluut 28'' wielen op je MTB dan moet je schijfremmen steken. Wat de wielen betreft, als je gewoon met je MTB op de weg wil trainen of een "Urban MTB" samenstellen zijn Speedcity's de beste keuze. Wil je echter met 28'' wielen off-road trekken, en met brede banden rijden, dan heb je niet zo veel keuze.
Bontrager en IRC maken 29'' banden voor Garry Fisher. Ritchey heeft hier en daar een band die eventueel dienst zou kunnen doen en Schwalbe heeft de Fast Fred, maar die is nogal smal.
Ik heb nog met die Fast Fred 28'' in de Ardennen gereden, en dat was de slechtste keuze die ik ooit gemaakt heb. De band op zich is heel goed, maar hij was te smal om daar goed te kunnen rijden.
Simber
Mountainbiker

Post by Simber »

Zal dus een doe het zelf geknutsel worden
Post Reply