Route in aanmaak Roosdaal

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

Plattemband wrote:
maar... ik heb het zwaar aan de stok gehad met een boerenzoon. die vond het niet kunnen dat de route zomaar door zijn veld heen ging. (het gaat over de afdaling net na het kapelletje aan "nellekensstraat"). De scheldwoorden vlogen naar mijn hoofd en hij vond dat het zo niet verder kon.
Daarom dat ik versteld stond dat jullie zomaar over die velden mochten (zie paar posts terug, fotos). Ik zou daar ook niet bepaald akkoord mee gaan.
Image
#-o :roll: Van zo'n gedoe gaat mijn hart toch ook een beetje bloeden, ik zie op die foto nu niet de hele situatie/omgeving natuurlijk, maar toch...

Hier in de buurt zijn ze ook bezig om historische paden terug aan te laten leggen door de boeren. Wegen die misschien al 20 jaar en langer omgeploegd liggen en waarvan niemand nog wist dat die ooit bestonden. Velden die zomaar gesplitst worden in verschillende blokjes door een wirwar van vaak kronkelende wegen, de mensen hebben geen idee van wat voor overlast dat dat meebrengt qua werkzaamheden (ploegen wordt minder eenvoudig, sproei- en bemestings-werkzaamheden die meer gaan overlappen omdat die echt schuin/zigzag door het stuk lopen en dergelijke meer). Men gaat zelfs zo ver dat de gemeenten er gravier begint op te voeren #-o, haja, de wandelaars zouden hun voeten eens moeten vuil maken :roll:
Die wegen waren vroeger loswegen, om aan achterliggende percelen te geraken, toen die percelen nog versnipperd lagen en van verschillende eigenaars eigendom waren. Van zodra die aaneengeschakeld zijn of er andere toegangen zijn aan die achterliggende stukken, verliezen die wegen hun nut. En die wegen liggen op het eigendom, je bent verplicht om die losweg te laten liggen als die nodig is, maar van zodra die zijn nut verliest is daar niemand vragende partij. Behalve voor recreatief gebruik, maar dat bemoeilijkt wel enorm het werk van de landbouwers hier in de streek, de percelen zijn hier al enorm klein, om die nu nog te splitsen #-o Het is zelfs zo ver gekomen dat we tegenwoordig de mini-percelen braak laten liggen, simpelweg omdat die weer zo versnipperd zijn geraakt dat het amper nog de moeite is om er tijd en energie in te steken om ze te bewerken, laat staan dat ze met het steeds groter wordende landbouwmateriaal van deze tijden nog efficient te bewerken vallen... Alle inspanningen die de afgelopen decennia geleverd werden om de kleine percelen hier aan elkaar te schakelen tot grotere percelen die efficienter werken, worden op deze manier teniet gedaan, men draait de klok letterlijk 30 jaar terug.

Nuja, die boer was ik niet, ik ben niet van roosdaal :) Maar ik begrijp wel dat als er plots een pad door uw bezaaid perceel gemaakt wordt, dat hij daar niet kon om lachen. Ook al was jij als rijder niet verantwoordelijk natuurlijk, hij uitte zijn frustratie tegen de verkeerde persoon. Maar zo weet je tenminste een beetje hoe de vork aan de steel zit, vanuit zijn standpunt gezien :) De communicatie van de gemeente hier was zoals gewoonlijk weer alles behalve te noemen, het werd al beslist alvorens er ook maar 1 eigenaar gecontacteerd werd, en de brief die het aankondigt stelt de eigenaars voor voldane feiten...

Nee, ik kan voor zo'n beslissingen weinig begrip opbrengen, zeker als er alternatieven kunnen bedacht worden die het voor iedereen efficienter werken zouden maken. Maar er valt niets aan te veranderen, de recreatievelingen zijn met 100x meer dan de boeren, er is niet eens inspraak van beide partijen, en de landbouw in deze streek bloedt toch ver dood.
egied
Mountainbiker

Post by egied »

Wat ik niet begrijp is volgende,
Dus heden ploegen ze gewoon een baantje(dat niet van hun is)gewoon mee om,dit terwijl het baantje er reeds altijd geweest is.In feite is dit vergroten van eigendom?Niet?
De boer in dit geval zal wel altijd geweten hebben dat er een baantje was.toch?
Maar voor eigen gemak gewoon meebewerkt.
Nu ja om hieronder op te reageren wie gaat er nu op iemand anders zen eigendom gaan land bewerken?
Tzal schoon worden indien uw buurman uw pattaten komt uitdoen.

Enfin miserie compleet:kan er in komen het is niet eenvoudig voor iedereen.Het is aan de gemeente om een oplossing te zoeken. :drunk:
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

Als het over een losweg gaat, of een weg die historisch als losweg gebruikt werd, ligt die wel degelijk op je perceel :-) Dat is niet overal het geval, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat er in het geval van de foto geen alternatief kan gevonden worden ipv recht door dat perceel te rijden. Die landbouwer zal al meer akkoord zijn als ze die weg langs de rand van zijn perceel aanleggen zoals op de 2e foto (en dan nog, als hij geen nut heeft ...)
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

als ik niet mis ben dan gaat de TT van de Wolfkens zelfs over dit baantje.

Mac'red 8)
egied
Mountainbiker

Post by egied »

Wat is nu eigenlijk HET probleem?
Als die boer nu eens zijn gezond verstand gebruikt(als hij dat heeft)en hij legt er na het ploegen en eggen, zaaien eens het baantje aan (eens overrijden met iets dat een spoor maakt van ong.0,5 meter dan is dit baantje toch zichtbaar en kan er iedereen gebruik van maken.Ook al heeft deze geen recht op bewerken van de andere oppervlakte die dan wel in zijn voordeel is.
Of het nu een losweg of iets anders is het geeft hem niet het recht om deze te bewerken.
Jarenlang werd er niet tegen opgetreden,nu wel.
En misschien kunnen ze dat baantje wel herleggen dan zal er een andere
weer niet mee akkoord zijn.
In ieder geval Roosdaal bloso is een der betere vaste routes uit de streek,hoop dat ze der uitkomen.
egied
Mountainbiker

Post by egied »

MaC'Red wrote:als ik niet mis ben dan gaat de TT van de Wolfkens zelfs over dit baantje.

Mac'red 8)
Inderdaad beste,maar dan in de andere richting.
Plattemband
Mountainbiker

Post by Plattemband »

Image

voor alle duidelijkheid: ik ben die boer hier tegengekomen (wat verder aan de hoeve).
de blosoroute loopt aan de rechterkant van het veld, dit tot volledig aan de hoeve. en daar zijn zijn honden om ons afgestormd.

ik kan de boer perfect begrijpen hoor. ik vind het gewoon vreemd dat de lokale bewoners niet op de hoogte zijn en er blijkbaar niet echt achter staan.

by the way, dit is niet het enige pad dat dwars door iemands eigendom lijkt te lopen...
egied
Mountainbiker

Post by egied »

Tja,dacht ik ook toen ik 3 weken geleden de bloso al eens reed.
Inderdaad zeer vreemde situatie.
Grtn.
Droes
Mountainbiker

Post by Droes »

Was ook van plan om de route eens te doen, maar ben niet van plan om dat onozel baantje te nemen en wat honden achter mij te krijgen..
hoe ga je best omheen deze 'hindernis'? :wink:
Te Voet
Mountainbiker

Post by Te Voet »

Plattemband wrote:Image

voor alle duidelijkheid: ik ben die boer hier tegengekomen (wat verder aan de hoeve).
de blosoroute loopt aan de rechterkant van het veld, dit tot volledig aan de hoeve. en daar zijn zijn honden om ons afgestormd.

ik kan de boer perfect begrijpen hoor. ik vind het gewoon vreemd dat de lokale bewoners niet op de hoogte zijn en er blijkbaar niet echt achter staan.

by the way, dit is niet het enige pad dat dwars door iemands eigendom lijkt te lopen...
Loslopende (losgelaten) honden is bij wet strafbaar... Zolang jij op officieel bewijzerde paden rijdt doe je niks illegaal.
Politie bellen en laten vaststellen... zal rap heel wat minder zijn.Ik kan een boer hierin best begrijpen, maar niet ten koste van lijf en lede.
Post Reply