ontwrichting sleutelbeen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Willy D
Mountainbiker

ontwrichting sleutelbeen

Post by Willy D »

vrijdag op de tt in Tellin hard gevallen tijdens een afdaling. Resulaat: ontwricht sleutelbeen, gescheurde gewrichtsbanden. Vakjargon: een pianobreuk (been steekt ca 1.5 cm naar boven).
De dokters in het ziekenhuis zijn nog zeker of ze wel gaan opereren. Ondertussen zit ik thuis onder de pijnstillers :-?

Is dat normaal? Iemand met ervaring?
(als ze beslissen om niets te doen, dan ga ik voor een second opinion, maar hopelijk niet te laat)
doctor
Mountainbiker

Post by doctor »

Beste,
je moet iemand alle haartjes laten afscheren op die kant op je borst -schouder en rug.
Dan bij de apotheek een tape (steun) van 1,5 à 2 cm breed gaan halen.

Deze zijn zeer stevig en kleven enorm sterk. Vandaar het scheren omdat met ze te verwijderen ge anders niet je beste dag zou hebben.

Nu laat ge iemand de tape van voor naar achter verticaal over je schouder kleven. 2 keer naast elkaar en ongeveer 20 cm lnaar beneden
op je borst en op je rug. Daarna nog een horizontale extra tape op de borst en rug erbij om te versterken.

Ge moet de tape zo hard aanspannen dat het bot niet meer uitsteekt.

Daarna dafalgan codeine een 3 tal dagen vragen bij je dokter voor de pijn te verzachten. De pijn verdwijnt na een 2 à 3 dagen en met deze steuntape gaat ge sneller het herstel proces inzetten.

Ook gaat ge minder pijn hebben omdat de schouder goed gesteund is door de intape methode.

doctor
Barny
Mountainbiker

Post by Barny »

doctor wrote:Beste,
je moet iemand alle haartjes laten afscheren op die kant op je borst -schouder en rug.
Dan bij de apotheek een tape (steun) van 1,5 à 2 cm breed gaan halen.

Deze zijn zeer stevig en kleven enorm sterk. Vandaar het scheren omdat met ze te verwijderen ge anders niet je beste dag zou hebben.
Er bestaat ook een spray die je vooraf op je vel moet spuiten om je huid te beschermen tegen die tape. ik heb eens een aantal weken rondgelopen (trainen dus) met een beginnende peesbladontsteking aan men linkervoet in de voorbereiding van de marathon van Praag. ik heb eens 1 keer die spray vergeten te gebruiken, daarna nooit meer. :roll:

Hoedanook, spoedig herstel Willy en laat iets weten als ge onder het mes moet.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

uiteindelijk gaat men dus toch alles terug mooi (slik :-? ) vastzetten, op 20 mei
Brainfood
Mountainbiker

Post by Brainfood »

Willy,

Ik heb ook een luxatie gehad van mijn clavicula. Alle gewrichtsbanden waren gescheurd. Tien dagen later startte de transalp, die ik uitgereden heb, met een goed resultaat. Op het einde van het seizoen heb ik de clavicula terug op zijn plaats laten zettten. Heel pijnlijke revalidatie gehad en na 6 maanden was de pijn dan helemaal verdwenen.
De operatie is louter esthetisch, dus om het uit uitstekende deel wat te verlagen. Wat maar ten dele gelukt is, er steekt nog een stuk uit. In principe is een operatie niet nodig. Een operatie zorgt wel voor meer druk in het gewricht met meer kans op artrose (en pijn) op latere leeftijd. Dus eigenlijk is niet opereren nog het best. Ik heb het ook laten opereren (en zou het terug doen) louter esthetisch. Nu heb ik al enkele jaren geen pijn meer. We zullen zien wat dit geeft op latere leeftijd.
Alvast een goeie revalidatie!
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

straffe kost, na 10 dagen een transalp rijden. Ik krijg mijn arm zelfs niet zijwaarts bewogen. Slapen is een ramp.

't Zal wel beteren na 20 mei.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Ten eerste vlugge beterschap.
Heb hetzelfde voorgehad, was dan nog eens gebroken ook.
Gewoon je laten insnoeren in een 'acht'. Dan kan je na een week al terug fietsen (op de weg uiteraard).
Ik heb dat toen 2 maand kunnen 'rekken' in ziekenverlof.
Maar na een week al terug fietstrainingen en na een maand al terug in de fintness. Ben nog nooit zo goed in conditie geweest als toen :wink:
Van je nadeel een voordeel maken dus.
Spark27
Mountainbiker

Post by Spark27 »

Veel beterschap.
Ik heb mij niet laten opereren...
Maar ik voel het toch nog regelmatig ....en dat is intussen toch al van 2001 geleden.
Als ik op die schouder geslapen heb, is het alsof ik die eerst terug op z'n plaats moet duwen voordat alles terug op z'n plaats zit.
Als je het estetisch mooi wil hebben...moet je lang genoeg rusten met die schouder denk 'k ...
Wat ik tijdens verbouwingwerken dus ni gedaan heb :roll:
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

't zit allemaal ewa dieper...ik ben reeds 4 keer aan de schouder geopereerd, pezen zijn verlegd en een stuk van de kom afgezaagd: ik had spontane luxaties naar achter toe. Men heeft dat tijdens mijnen legerdienst dan maar in orde gebracht. Zware ontsteking erboven op zodat daar nu ne put zichtbaar is.
Hopelijk de laatste keer dat daar moet gesneden worden.

Sport is gezond, hé :wink:
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

operatie is achter de rug; men heeft er een metalen plaatje in gestoken. Hoe dit de gewrichtsbanden 'ophoudt' weet ik niet, de uitleg was ewa ingewikkeld :( . Waarom zo en niet gewoon de gewrichtsbanden aan elkaar? Geen idee, maar volgens de prof de beste oplossing. Maar het doet wel verrekte zeer!
Post Reply