Oud-Heverlee - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
duc'y
Mountainbiker

Re: Meerdaelwoudroute in plaats van RVV!

Post by duc'y »

[quote="StrammerMax"]... vertrekkend van aan het Don Boscocollege in Oud-Heverlee en ben slechts op één plaats verkeerd gereden, namelijk bijna aan het einde, niet ver van mijn startpunt in het woud waar gekapt werd. Daar stond geen pijltje naar rechts. Vermoedelijk gesneuveld bij het kappen van de bomen! Even verder kwam ik verkeerdelijk op een kruispunt met verschillende dreven in het bos, waarvan één afgesloten met een nieuwe houten bareel. Nog verder kwam ik op de grote baan met daarover een brug van de E40, ik vermoed de baan waarlangs het college staat... quote]

idd da pijlke heb ik ook nie gevonden :bounce:
* en ook als je naast het spooreen klimmeke hebt en dan inees geen bordje meer (ben dan naar links gereden en een 200m verder terug eentje tegengekomen, dacht dat het daar de groenstraat was (heverlee?)
* dan ook nog aan de sporthal van bierbeek vond ik het ook nogal onduidelijk
* en laatste... vlak ervoor als je uit het veld komt en bijna op de rood/witte poort rijdt, voila dan hebben we ze allemaal gehad :lol:
StrammerMax
Mountainbiker
Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514

Post by StrammerMax »

Aanvullingen bij de opmerkingen van duc'y:

* en ook als je naast het spoor een klimmeke hebt en dan inees geen bordje meer (ben dan naar links gereden (daar hangt een zwart pijltje van de Belgische Politiesportbond, maar het heeft z'n beste tijd gehad en zit helemaal rond de paal gedraaid, je moet inderdaad naar links de asfaltweg op naar boven) en een 200m verder terug eentje tegengekomen, dacht dat het daar de groenstraat was (heverlee?)(ik denk dat je het hebt over de spoorweg in Sint-Joris-Weert, als je de overweg dwarst zie je voor je een straat steil naar boven en daar moet je rechts dat klimmeke op tussen een haag en een prikkeldraad, dan weer naar beneden en daar staat geen pijltje)
* dan ook nog aan de sporthal van bierbeek vond ik het ook nogal onduidelijk (gewoon de weg volgen naast de parking en de voetbalvelden naar boven toe, is idd slecht aangegeven)
* en laatste... vlak ervoor als je uit het veld komt en bijna op de rood/witte poort rijdt, voila dan hebben we ze allemaal gehad (aan die stokoude hoeve, daar hangt volgens mij ook een zwarte pijl van de BPSB, je moet er naar links)

Die zwarte pijltjes worden gehangen door de Belgische Politiesportbond (BPSB) die, meestal op donderdagen, toeren organiseert die geheel of gedeeltelijk langs vaste parcours lopen en op plaatsen waar de aanduidingen onduidelijk zijn. Gelukkig blijven die pijltjes nadien hangen. Ik heb zo deze route voor 't eerst gereden. Je moest daar toen voor betalen, maar je kreeg een plannetje, je kreeg koeken mee voor onderweg, een bonnetje waarmee je in de sporthal van Heverlee een drankje kon bekomen en je kon nadien douchen in de sporthal van Bierbeek en er je fiets afspuiten.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

ben niet mee (en ken de route als mijn broekzak :wink: ). Voor je het station St-Joris Weert komt, heb je een afdaling, meestal losse brol en vochtig. Eens op den asfalt kom je rechts een plantenwinkel tegen (daar kan je links proberen een stevig klimmeke dat niet op de route ligt op te rijden). Spoorweg over, links af en spoorweg volgen. Aan het eerst volgende kruispunt, links af! (er staat een gele pijl naar rechts-->verbinding met de routes van Overijse). Onder de spoorweg door en dan direct links aan de watermolen. Klim op asfalt...na een keine 300 meter rechts af...redelijk steile asfaltklim. Bovenaan naar rechts (kassien en asfalt) en dan de eerste off-road weg naar links. Vandaar gaat het naar de kluis en de savenel. Dit alles op de blauwe route!

De toeren welke van de polies volgden (vroeger toch) gewoon de bloso-pijlen (of ze nu zelf afpijlen weet ik niet)

Sinds ik ne gps heb, kijk ik niet meer naar de pijltjes maar hier ik blindelings (enkele jaren als trainingsparcours gebruikt)

de bepijling is karig...dar is waar, maar ik heb ze altijd als voldoende ervaren.
duc'y
Mountainbiker

Post by duc'y »

ben blij dat de zwakheden ivm pijlkes is bevestigd door StrammerMax.

idd die zwarte pijlen heb ik onderweg ook tegengekomen en die waren zeer behulpzaam tijdens deze rit

wat het douchen betrefd,ik was vertrokken aan de sporthal van heverlee en was binnen eens gaan vragen wat het kost om een doucheke te pakken ... 7,5 euro #-o , hun uitleg was dat het de huur was van een verkleedkamer, dus of ik alleen was of in groep, dat bedrag bleef het zelfde, norgal goe dat het alleen maar wat zweet was en dus heb ik nog wel een uurke gewacht en me thuis gedouched.

al bij al toch een aanrader om daar te rijden =D>
BelAir_500
Mountainbiker

Post by BelAir_500 »

ik ben van plan om de 3 lussen op zondag te rijden..vertrek 13h30 aan station oud-heverlee

maar vrees ervoor,het blijft maar regenen en tzal er niet mooie bij liggen
StrammerMax
Mountainbiker
Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514

Post by StrammerMax »

StrammerMax wrote:* en ook als je naast het spoor een klimmeke hebt en dan inees geen bordje meer (ben dan naar links gereden (daar hangt een zwart pijltje van de Belgische Politiesportbond, maar het heeft z'n beste tijd gehad en zit helemaal rond de paal gedraaid, je moet inderdaad naar links de asfaltweg op naar boven) en een 200m verder terug eentje tegengekomen, dacht dat het daar de groenstraat was (heverlee?)(ik denk dat je het hebt over de spoorweg in Sint-Joris-Weert, als je de overweg dwarst zie je voor je een straat steil naar boven en daar moet je rechts dat klimmeke op tussen een haag en een prikkeldraad, dan weer naar beneden en daar staat geen pijltje)
Willy D wrote:Ben niet mee (en ken de route als mijn broekzak ). Voor je aan het station St-Joris-Weert komt...
Men steekt denk ik drie keer de spoorweg over. Aan een plaats waar men aan een nieuwe weg aan het werken is, na een afdaling, dan moet je de spoorweg over en links naar boven het bos in (daar is het ook onduidelijk trouwens, maar dat is omwille van die werken waarschijnlijk) en even verder passeert men voetbalvelden en volgt een nijdig klimmeke in een holle weg, de tweede spoorwegovergang is dan ergens na een smalle straat tussen oude rijhuizen en dan komt men even in een dorpscentrum en moet men even verder links naar boven in een vrij nieuw heraangelegde straat (als je voor de spoorweg naar rechts zou rijden komt ge denk ik ook aan een station en kunt ge met de auto links onder de spoorweg rijden om bijna op dezelfde plek langs de andere kant weer uit te komen, heb dat ooit zo gedaan omdat de barelen veel langer dicht bleven dan normaal); ik begin er nu zelfs aan te twijfelen of men daar de spoorweg wel effectief over moet, want men wordt met de bike denk ik ook langs het station gestuurd en onder die brug en dan moet je links over die vernieuwde straat; en een derde keer die ik hierboven bedoel is de volgende: men komt uit een onverlicht tunneltje, dan naar rechts door de vallei van de Dijle (verhard geelkleurig pad) en moet dan naar links in een kasseiweg met langs weerszijden een fietspad de Dijle over, dan moet je naar rechts op een nieuwe asfaltweg met een smal fietspad en betonnen vangrails in een bocht naar boven (er ligt daar opzij een hoop zand van wegenwerken) en sta je bovenaan pal voor de spoorwegovergang. Die moet je over en dan onmiddellijk naar rechts een singeltrack in naar boven en beneden zie je de spoorweg in de diepte liggen. Na een korte afdaling over boomwortels staat er beneden geen bordje naar links. Ik dacht dat die plek Sint-Joris-Weert was! Maar als ik het plannetje bekijk zou het kunnen dat het over Korbeek-Dijle gaat op de groene route! En als ik mijn uitleg vergelijk met deze van Willy D is Sint-Joris-Weert de plek waar men die oude rijhuizen passeert in een smalle straat die naar de spoorweg leidt.
duc'y wrote:...en was binnen eens gaan vragen wat het kost om een doucheke te pakken ... 7,5 euro #-o
7,50 euro voor een doucheke is wel veel. Dan heb ik aan de sporthal in Oud-Heverlee de eerste keer dat ik daar op eigen houtje gaan rijden ben meer geluk gehad. Er zijn ook douches opzij rechts waar in de zomer beachvolleyballers hun kleedkamer hebben. Ik had binnen gevraagd of ik daar mocht douchen en dat mocht. Ik heb zelfs niks hoeven te betalen.
duc'y wrote:al bij al toch een aanrader om daar te rijden =D>
Zeker en vast, zeer mooie route, zeer afwisselend, door de wouden, maar ook dat stuk door de velden aan dat eenzame huis, het vliegveld voor modelbouwvliegtuigen en die hoeve vind ik zeer mooi! Die paar ontbrekende bordjes mogen zeker geen belet zijn om daar eens te gaan rijden! Maar misschien leest de peter van deze route dit topic en kunnen die paar pijltjes in orde gebracht worden voor de rijders die niet bekend zijn met de streek. En een plannetje van internet afdrukken (te vinden op deze site onder de knop vaste routes) kost geen moeite en is altijd handig om bij te hebben.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

BelAir_500 wrote:ik ben van plan om de 3 lussen op zondag te rijden..vertrek 13h30 aan station oud-heverlee

maar vrees ervoor,het blijft maar regenen en tzal er niet mooie bij liggen
Allez, dat is daar toch bijna altijd droog?
Gisteren nog gaan rijden en een dag ervoor flink geregend. Mijn fiets was niet eens vuil. En goed dat het geregend had want anders hangt ie vol stof :-D
Ik rij de blauwe trouwens altijd omgekeerd is leuker. Met een paar aanpassingen, sla bv voor de Zoete Waters vroeger af naar rechts om niet over de steenweg aan de ZW te moeten en voor de klim naar de Kluis nog een extra leuke singletrack afdaling ingelast.
En onderweg nog een paar extra lussen om aan 20Km te geraken. De leuktste singel tracks zijn tegenwoordig echter verboden terrein voor fietsers. Maar klagen doen we uiteraard niet met zo'n achtertuin.
Zal de track eens op het net zwieren. Je kan starten vanaf de kerk in SJW of het station van SJW, altijd parking.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

:bounce: Ivo, die track ? Ik wil die single-track afdaling wel graag doen :-D
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Staat al op KoT.
Heb nu nog een andere versie gereden waardoor het stuk asfalt aan de Zoete Waters er ook uitkan + nog enkele bijkomende bospaadjes die niet in de Bloso track zitten . Wel via brede bosdreven (maar altijd beter dan die drukke betonbaan). De mooie singletracks aan die kant zijn allemaal verboden terrein voor fietsers.
Die track ga ik niet publiceren (kan hem wel doosturen) gezien er een heel stuk inzit voor paarden (de andere paden liggen er wel veel beter bij maar exclusief voorbehouden voor wandelaars).
Ik snap eigenlijk ook de bewegwijzering in die bossen niet goed. Of de logica erachter. Is alles wat niet verboden is toegelaten of alleen maar toegelaten wat niet verboden is?
Soms staat er bv. een bord 'verboden voor paarden'. Mogen fietsers daar dan wel door?
Dan staat er weer een bord toegelaten voor wandelaars. Is al de rest dan verboden? Of een bord verboden voor paarden. Mogen wandelaars en fietsers dan wel door? Of een verbod voor gemotiriseerd verkeer. De rest dan wel? Kortom, geen lijn in te trekken. Het een spreekt het ander telkens tegen. Ga er dan maar van uit dat watn niet verboden is toegelaten is (maar waarom plaatsen ze op sommige stukken dan speciefieke toelatingsborden voor bepaalde categorieën?).
En op sommige paadjes staat niks. Wat dan?
(het enige wat duidelijk is zijn die groene en rode handjes).
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Gisterenmorgen aan de Zoete Waters gestart rond een uur of 8. Op blauw gestart en net voor de zandklim teruggedraaid (losse honden #-o ), klim terug opgereden en dan met een "freeride" gestart. Zalig. 3h15 gereden en meer dan 2000 HM bijeengeraapt, heerlijk biken !

'k Rij overal in behalve als er expliciet een verbodsbord voor fietsen staat :^o Bij het kruisen van een paard is het altijd aan de kant en stilstaan. Je krijgt dan af en toe gewoon een vriendelijk bedankje :wink:

En een mooi alternatief gevonden voor die "enkel voor fully's op speed" geschikte afdaling....

't lag wel vettig trouwens !
Post Reply