hoe best afvallen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

twee energierepen op 3u fietsen lijkt me ook veel. Probeer eens suikerwafels. Dat vult de maag meer en bevat minder calorieën. Ik ben geen diëtist, he, dat even ter zijde. Door geen cola te drinken ben ik 3kg kwijt geraakt. (van 72 naar 69)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

suikerwafels tijdens de inspanning = kompleet fout !!! #-o
pas dit toe in de zomer en de kans is groot dat je het struikgewas moet opzoeken (wil je broek en fiets niet bruin worden :lol: )
zo'n wafel is als een baksteen in je maag.....maagkrampen en diaree horen tot de problemen die je ermee krijgt.

ben je een pak beter af met die energiereep.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

De eerste die verdikt van te veel te eten op de fiets moet nog gemaakt worden. Verdikken van te veel te eten nà het fietsen daarentegen... :drunk:

2 energierepen op 3u fietsen is niet veel.
zagato
Mountainbiker

Post by zagato »

Door heel veel te trainen tussen 3OO en 600 km de week en door simpelweg op je voeding te letten dmz 2 liter water per dag, veel pastas , veel groenten en fruitt, vis en wit vlees kip kalkoen.

Van 't bier afblijven als je geen buik wilt krijgen en af en toe een glas wijn kan geen kwaad.

De kilo's zullen eraf vliegen wees maar gerust.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

met deze "gezondheids calculator" kan je nagaan hoe goed je zit kwa gewicht & vet. Ik ben zeker geen expert, maar met 71kg en 1m81 zat je volgens me beter dan met 80kg

sportdrank en energie repen zijn zeker ok, bij lange ritten vertrek je best niet met een lege maag anders heb je achteraf zo'n honger dat je te veel gaat eten en op dat moment zet je lichaam dat om in vet omdat het denkt dat je wat reserve dient op te bouwen

met de Basal Metabolic Rate (BMR) kan je bepalen hoeveel calorieën je nodig hebt op een dag zonder sport, met 7 uur sport moet je BMR x 1.5 doen dus ongeveer 2250 calorieën, ga je daar over dan is dat de oorzaak van het buikje

als je duizelig wordt bij minder eten betekent dat, dat je idd te weinig maar vooral verkeerd eet, zorg vooral dat je minder vetten en suikers eet en verder volgens de de klassieke voedsel piramide :
- veel drinken
- veel koolhydraten,: brood, pasta, rijst aardappelen
- veel groenten en fruit
- wat melkproducten (kaas & melk) beperkt vlees, (met 100gr per dag heeft een mens eigenlijk genoeg) en zeker afwisselen met vis en gevogelte

btw: dit zijn basisprincipes waar je al een eind mee komt, probeer je voedingsgewoonte ook geleidelijk aan te passen, geef je lichaam en je geest de tijd om er aan te wennen, wat er op enkele maanden bijgekomen is gaat er best niet in 1 week af :
- eet je 's avonds wel eens een zak chips voor de TV of een pak snoep of koeken ... vervang dat door een stuk fruit
- beperk junk food (hamburgers, fritkot ...)
- geen wit brood maar grof brood
- niet elke dag koffiekoeken, taartjes
- geen mars/zip/snickers maar muslirepen
- niet te veel frisdranken, ook ice tea en zelfs fruitsap bevat veel suikers
=> al die dingen zijn best lekker en mogen gerust, maar niet alles samen en niet elke dag
=> als je je voedingsgewoonte zo wat bijstuurt hoef je niet als een pater te leven of te diëten en kan je nog altijd lekkere dingen blijven eten

als dit niet lukt ga je best naar een sport diëtist
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

[quote]met 7 uur sport moet je BMR x 1.5 doen dus ongeveer 2250 calorieën,[/quote

Dit is wel aan de lage kant hoor, 2250 kCal kom ongeveer overeen met wat een gewone actieve man verbruikt op een dag. Ik zou er nog een schepje bovenop doen als je 1u cardio per dag doet zodat je richting 2700 gaat.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

Qube wrote:
met 7 uur sport moet je BMR x 1.5 doen dus ongeveer 2250 calorieën,[/quote

Dit is wel aan de lage kant hoor, 2250 kCal kom ongeveer overeen met wat een gewone actieve man verbruikt op een dag. Ik zou er nog een schepje bovenop doen als je 1u cardio per dag doet zodat je richting 2700 gaat.
ik heb gerekend 1m81, 71kg (ideaal BMI) => 1500cal *1.5 = 2250cal

dat is echter een benadering voor gepersonaliseerde cijfers moet je naar een diëtist
beuk
Mountainbiker

Post by beuk »

Ik woog vorig jaar in juli nog 120kg voor een 34 jarige van 1m85. Veel te veel natuurlijk en vond dat zelf ook totaal de verkeerde kant uitging. Knop omgedraaid in kopke en anders gaan eten. Fruit, bruin brood, pasta rijst, vis en heel veel water beginnen drinken. Voorheen veel junkfood en frisdranken als cola enzovoort. Kilos vlogen eraf maar heb dat altijd gehad als ik op voeding begon te letten. Eerlijk is eerlijk ze kwamen achteraf natuurlijk ook weer snel erbij. Maar nu dus van 120kg gekomen en momenteel weeg ik nog 95kg. Nog steeds teveel eigenlijk maar voel me al pakken beter. Daarbij ben ik 3 maanden geleden dan ook terug beginnen sporten crosstrainer fietsen roeien joggen in de fitness en gerichte buikspieroefeningen ( 2x per week gedurende een 2,5uur). Een kleine maand geleden ook nog eens rustigaan beginnen te biken. Oh ja op vrijdag ga ik ook nog minstens 1km zwemmen en daarna een verkwikkend saunatje doen.
De kilos vliegen er momenteel niet meer af integendeel ben ik zelfs lichtjes terug bijgekomen. Maar het voordeel nu is dat ik mijn conditie terug heb en dat ik terug spiermassa aan het opbouwen ipv vetmassas. Spijtig genoeg blijft er nog steeds een buikje zichtbaar maar dat is heel langzaam aan het verdwijnen.
Als ik nog een 10 kilootjes eraf kan krijgen ben ik tevreden. Zolang ik me goed voel bij mijn gewicht ga ik niets meer forceren maar blijven werken aan die conditie.
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Ik ben hier een beetje radeloos aan het worden als ik hier die succesverhalen hoor... Ik ben nu 31 en kamp al 10j met licht overgewicht. Maar sinds de 30 zijn er nog eens 10kg bijgekomen. Ik zit aan 84kg voor een lengte van 1m75...

Nochtans sport ik veel, maandag zaalvoetbal, woensdag 1u lopen of 40' intervallopen, vrijdag 1u30 lopen, en regelmatig zondag 3u mtb...Ik let een beetje op mijn voeding (meer dan vroeger in ieder geval...) en 85% van wat ik dagelijks drink is water.

En toch blijven de kilo's er aan kleven. Ik ben nu zwaar aan het trainen voor de 20km van Brussel sinds een aantal weken. Er is nog maar 1kg afgegaan en 1 cm'ke heupomtrek...

Meer sporten kan ik niet doen, (nog) meer letten op mijn eten waaschijnlijk wel. Maar ik verschiet er toch van dat zelfs met enorm veel sporten, je toch nog moet combineren met letten op de voeding om aan enig resultaat te komen...
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

proteine dieet... vliegen ze er af.
dat is wel tijdelijk te volgen, en je volgt een programma waarmee je weer terugschakelt naar normaal en je gewicht blijft behouden.

doel is overtollig vet (dus kilo's ook) verbranden : na 3 dagen ga je in ketose-fase (puur vetverbranding).
als je dat toepast, is het aangeraden calcium en magnesium bij in te nemen.
kolhydraten worden tot het noodzakelijke beperkt.... dat betekent dus, weinig.
alsnog kom je wel aan een vereist aantal kalorieen...en je leid geen honger. de basis is dus eiwitten.
de eerste dagen voel je je een beetje flauwtjes, meer moe en kans op een lichte hoofdpijn (is eigenlijk geen hoofdpijn zelfs)... dat komt omdat de suikerspiegel naar een lager peil gaat...zeg maar vrij normaal....
omdat onze voeding vol suiker zit (in bijna alles zit suiker) ligt onze dagelijkse suikerspiegel hoger dan normaal het geval zou zijn)... het aanpassen geeft dus kans op dat gevoel van 'hoofdpijn'
na enkele dagen is dat over (als je er al last van hebt)

succes gegarandeert, maar het kot moeite.
Post Reply