heropbouwen Flanders MTB

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
molmol
Mountainbiker

heropbouwen Flanders MTB

Post by molmol »

Hey allen!

Ik ben een recreatieve mtb'er, heb een speci rockhopper. Nu wil ik mijn vriendin meekrijgen op enkel ritjes en ik zou deze oude flanders MTB willen heropbouwen. 'k Heb hier totaal geen ervaring mee, maar met een beetje handigheid en het 'onderhoudshandboek mountainbike' van Guy Andrews moet dit me wel lukken denk ik.

Ik woon momenteel in de UK, dus ik zou alles bestellen via barracuda.
De fiets moet vooral low-budget blijven, zolang hij niet uit elkaar valt na enkele ritjes ben ik tevreden. Dus ik vroeg me af ofdat de materialen die ik hier gekozen heb 100% compatibel met elkaar zijn en ofdat ze voldoen.

Hier enkele pics van hoe de bike er nu bijstaat. :oops:

Image

Ziet dit er nog bruikbaar uit? Of vervang ik de cassette en crank ook beter?
Image
Image

Dit zou ik bestellen:

*V-brakes: Avid - Single Digit Ultimate zwart (internetprijs is 77 euro, is dit voor de set voor en achter?)
*Avid - FR5 remhendels
*Sram - X.7 Triggers 27-sp.
*Sram - X.7 achterderailleur medium kooi
*Sram - X.7 2008 voorderailleur (31.8 & 34.9mm) - hier kan ik ook kiezen uit low mount en high mount, wat is het verschil hierin?
*Sram - Chain PC830 8 sp. 114L
*remkabels - shifterkabels

dit alles zou onder de 300 euro zijn.
suggesties, tips? Ik hoor het graag!

thx!
Biker_Jesse
Mountainbiker

Post by Biker_Jesse »

Kijk, dat is nou een leuk project! Let wel op dat je overal de juiste tools voor hebt. Als je bijvoorbeeld een cassette wil verwijderen heb je een kettingzweep en een cassettetool nodig, als je de trapas wil verwijderen een cranktrekker en een bottombracket tool. Als je die niet hebt moet je die tools gaan kopen en ook dat kost geld.

Waarom zou je alleen bij Barracuda willen bestellen? Er zijn zat shops die ook naar Engeland versturen tegen schappelijke prijzen. Denk ook eens aan Chain Reaction Cycles, een Engelse shop die goedkoper is dan Barracuda en gratis verzenden binnen Engeland!

Allereerst: de cassette is niet meer bruikbaar, zeker niet als je 9 speed wil gaan rijden. Als je 9 speed wil gaan rijden moet je ook een ander achterwiel kopen omdat de body van een 7 speed naaf smaller is dan een 8/9 speed naaf. Daardoor past er geen 9 speed cassette op. Bij Chainreactioncycles heb je voor 53 euro een achterwiel met een Deore naaf, DT spaken en Mavic XM317 velgen.

De crank ziet er nog bruikbaar uit maar ik weet niet wat de staat van de trapas is. Ik zou de trapas eerst eruit halen, de bracketpot (deel van het frame waar de trapas in zit) helemaal schoonmaken en mocht de trapas nog in goede staat zijn, die weer monteren. Hoe merk je of de trapas in goede staat is? Loopt hij soepel? Kun je de cranks naar het frame toe en van het frame af bewegen? Hoor je gekraak/gepiep? Ik denk dat dit een vierkante as is, die asjes zijn al voor een 10tje te koop bij de LBS.

Ervan uitgaande dat je 9 speed wil rijden zou ik de lijst een beetje aanpassen om de kosten te drukken. Prijzen komen van CRC:

-Avid Speed Dial 7 remhendels €19.76
-Avid Single Digit 5 remmen €15.36 + €15.36 = €30.72
-Achterwiel Deore/DT/Mavic XM317 €53,- (Wheels=>Custom MTB=>Rear Wheel)
-Shimano Deore LX Achterderailleur €23.06
-Shimano Deore 3x9 speed shifters €52.68
-Voorderailleur hang af van de diameter van de zitbuis (even opmeten met een schuifmaat). Bijvoorbeeld: Shimano XT voorderailleur €18.66
-Deore Cassette kun je als extra optie meebestellen bij de wielen voor €19.95, is goedkoper dan in de shop.
-Sram PC951 ketting €16.46
-Kabels kosten ongeveer 6/7 euro.

Totaal: €241.29

Goedkoper dan bij Barracuda, onderdelen van dezelfde of betere kwaliteit en een achterwiel. Voor het verschil van 60 euro kun je tools kopen, nieuwe banden, eenzelfde voorwiel, nieuwe trapas of gewoon lekker in je zak steken.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik die graag. Succes met je project!
molmol
Mountainbiker

Post by molmol »

Heel erg bedankt Biker_Jesse.
Ik zal binnenkort m'n bestelling plaatsen bij reaction cycles, en hou jullie natuurlijk op de hoogte van het verloop! 8)
Biker_Jesse
Mountainbiker

Post by Biker_Jesse »

molmol wrote:Heel erg bedankt Biker_Jesse.
Ik zal binnenkort m'n bestelling plaatsen bij reaction cycles, en hou jullie natuurlijk op de hoogte van het verloop! 8)
En hoe staat het met het project? :-)
Post Reply