Mtb-Calpe --- Costa Blanca

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

Dag1

Vroeg uit de veren om 2u30 liep de wekker af pfff. Vlug een tasse kaffe en een banane in met smikkel. Jonas en z’n PA kwamen me al snel ophalen. Om dan om Francis te rijden richting Kortemark. Vandaar vlot vertrokken richting Brussel Airport. Er samen nog een tas koffie gedronken en om 6u naar de incheck. Daar een onder handen genomen geweest door de douane. Verder een vlotte vlucht gehad die mooi op tijd, 7u, vertrok. Een 3tal uurtjes later stonden we Rob op te wachten in een lekker zonnetje. Hij was al snel bij ons en de eerste indruk viel meteen mee. Ne vriendelijk 40’er die ons de hele weg aan de praat hield. Nu en dan begreep hij niks van wat we vertelden en we moesten dus ons beste nederlands boven halen. Enkel toen we over z’n dochters bezig waren begreep hij ons precies veel beter.
Om 12u30 stonden we naast het zwembad en maakten we kennis met gastheer Rob, Gastvrouw Kristien, en Dochters Lauraine en Laura. Meteen kregen we een drankje aangeboden. Een klein halfuurtje later waren we onze fietsen ineen aan het steken. Onze Gids Eddy stond rond 13u bij ons ter plaatse. Onze benen jeukten van het vele stil zitten dus afgesproken om 14u voor een eerste verkenningsritje met beklimming van de Olta.
Niet dat het een zware klim was maar onze hartslag was toch redelijk hoog het vroege opstaan zat in de kleren. We konden meteen ook voor de 1e keer in korte broek en T’shirt vertrekken Nice. Lekker in het zonnetje rond gereden. Een uurtje of 2 later op de Dijk in Calpe in de Beach Bar er ene gedronken op een goeie en veilige vakantie. De weg naar ons verblijf viel dan ook dik tegen weeral bergop. Alle drie nog eens in ons brubbelbad gezeten. Om 7u werd ons onze 1e maaltijd geserveerd 2kommen soep en een GROOT bord spaghetti Lekker afgesloten met een coupe banaan. Om 9u naar onze kribbe van de week geweest om er te dromen van wat nog komen moest. Lekker geslapen in zalige bedden.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Reis naar Calé Dag 2

Alle 3 om 7u wakker geworden na een zalige nachtrust. Na een zeer lekker ontbijt, Muesli, vers gebakken brood en pistolet, yohurt banaan, sinaassap, enz…, wat ons geserveerd werd om 9u. Om 10u vertrokken om de olta en de bernia te gaan beklimmen met al veel betere benen en een hartslag die nu onder controle was. Meteen bij het starten gemerkt dat we een halfuurtje vroeger moesten ontbijten. De hele dag op en af gereden. Met hier en daar een beklimming van 24% Lekker zweten en puffen nu en dan. De hele dag in het zonnetje met korte broek en dito mouwen. Ons eerste kleurtje was dan ook een feit en dit in Februari. We hadden broodjes meegekregen van Rob en Kristien. Veel moois gezien en de hele dag genoten. En meteen was het ook duidelijk dat we de hele week veel aan onze Gids gingen hebben. Op plaatsen gereden waar we anders nooit gingen komen. Om 16u30 aangekomen in ons clublokaal en tevens sponsor van onze gids Eddy. Jonas viel meteen in de smaak bij de serveuze van diest en versierde dan ook een lolly of 2 van haar.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

Reis naar Calpé dag 3

Vandaag stond een lange rit op het programma. Beklimming van de Aitana richting Guadalest. Meteen wat pech bij vertrekken francis z’n achterwiel zat vast. Na van Eddy het nodige matriaal te hebben gekregen een uurtje later, om 11u, dan voorzien kunnen vertrekken.
De Aitana de hoogste berg van de costa blanca. We hebben die dag niet tot boven gereden maar tot op 1125m. De 1e 25km waren redelijk makkelijk en dan ook aan een vlot tempo afgereden. Deze rit de koninginnenrit van de eerste 3dagen. Eens aan de Aitana 2u berop gereden, offroad, onder een stralende zon. De bomen stonden al mooi in bloei de lente was hier al op gang geschoten. In guadalest aangekomen en er iets gedronken en gegeten. Veel plezier en leute gemaakt onderweg met de kleine Amg vlaamse slagers a volenté. Hier en daar wat onnozel gedaan voor de foto, begint een traditie te worden. Nu en dan serieus technisch naar beneden gereden en ik moest nu en dan alle technische bagage die ik heb aanspreken.
2 Lekke banden onderweg door de doornen van een of ander struik die je daar overal vind. Iedereen heelhuids beneden geraakt sommigen met een lichte valpartij erbij. Helemaal beneden een nieuwe techniek van afdalen gezien bij Jonas. Meteen een Jonasken genaamd niet voor watjes. Gelukkig ging hij niet op z’n smikkel toen. Toen nog een 20km naar huis met een rotvaart (40a45km/u) bergaf met de wind vanachter om 19u terug aan onze casamet 91km op de teller; Iedereen van de familie stond ons al op te wachten wat het aankomen dat ietsje extra’s gaf. Meteen aan tafel geweest voor weerom een lekkere maaltijd geserveerd door lauraine.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

Reis naar Calpé dag 4

Wat een ontspannigsritje moest wordendraaide uit op een halve koers richting Benidorm. Onze bakker had z’n benen overvloedig geolied en kon het niet laten om er de pees op te leggen. Aangekomen in benidorm en het was er zeer warm. Er den toerist uitgegangen tussen de 60+’ers. Wat rond gereden iets gedronken een klapken gedaan en genoten van het warme weer. Bij terugkeren stond de wind op kop en in een waaier terug naar calpé gesjeesd. Al bij al een redelijk rustig ritje gereden. Om 14u zaten we dan ook opnieuw in de Beach Bar op den dijk. Een sangria gedeeld en dan nog een pizza gegeten bij een oud gitsenaar. Daarna terug naar onze casa waar de buiten Jacuzzi op ons stond te wachten. S’Avonds met Eddy nog iets gaan eten in de vissershaven. Een lekkere Paëlla werd ons voorgeschoteld. Enkele tafels verder nog Bert Roesems herkend die er op stage was. Een bordje calamares en kleine inkvisjes in het frietvet tesamen met een fles rode en witte wijn gratis aangeboden gekregen.
Om 22u30 terug naar de casa en een zalige nacht gehad.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

Reis naar Calpé dag5

De beklimming van de Cumbre del sol. Om 7u30 wakker geworden en iedereen wakker gekraaid met de intussen taditioneel geworden KUKULEKUUUU!!!!!!!!!
Om 8u15 opnieuw genoten van ons ontbijt wat opnieuw bijzonder gesmaakt werd. De honing vloeide in overvloed de hele week lang mmmmm. En om 8u 40 lagen we met volle maag op ons bed, het werd duidelijk dat we met de dag luier werden tussen het fietsen door.
Op Tijd vertrokken om via Moreira en Benitatxell tot de cumbre del sol te rijden met een klein offroad stukje ertussen wat bijzonder in de smaak viel bij alle drie.
Na ongeveer de helft van de beklimming moesten we linksaf om er offroad de weg verder te zetten. Even op een 300m hoogte op een plateautje blijven rijden licht op en af. Om dan af te dalen tot op zeeniveau. De afdaling was spek voor mijn bek en ik ging er dan ook als een speer vandoor draaien en keren tussen, over en voorbij de rotsen jiehaa. Zelden zo technisch naar beneden moeten rijden. Met een 2 tal stops tussen in kwamen we allen samen aan in een rivierbedding waar ik dan enkele foto’s genomen heb. Zo in de doog staande rivier tot aan de zee gereden. Daarna moesten we opnieuw de cumbre op via een weg met een stijgings% van 30% Lekker lastig en het was opnieuw werken geblazen tot boven. Ondertussen viel het op dat we alle 3 al een kleurtje gekregen hadden. Wat van ons echt koersjanetten gemaakt heb de ene al meer dan de andere natuurlijk. Eens boven opnieuw naar beneden tot op zeeniveau om er in een baai enkele mooie foto’s te maken en ons innerlijk opnieuw wat te versterken. Naar beneden met snelheden van 60 tot 65km/u was geen uitzondering eerder de regel. Naa een pauze van een 30tel min. Op nieuw een klim aangevat van 22% en die liet zich voelen nadat onze benen even stil hadden gelegen. We klommen van 0 tot 85m hoogte over asfalt. Iedereen raakte puffend boven en al snel moesten terug naar beneden nu ging het opnieuw richting Moreira waar we bij een Nederlandse een lekker pizza gegeten hebben in een lekker zonnetje met zicht op t’zeeetje. Daarna in een rotvaart ontwikkeld door onze AMG terug naar Calpé gevlamd om er te sprinten voor de dagzege. Ik had me in het wiel van de kleine vast gebeten en kwam dan perfect gelanceerd uit het wiel van Jonas en de sprint was niet echt eerlijk zo want niet de beste van de dag had gewonnen maar de leepste.
Een hele dag met de kleine aan het gassen geweest en s’avonds dan ook iets vermoeider dan gewoonlijk aangekomen in de Beach Bar.
s’Avonds nog een lekker kom champignonsoep of 2 opgegeten. En als hoofdgerecht puree patatjes met boontjes, worteltjes en stoofvlees + peren en appelmoes als zij gerechtjes. Als dessert een Vanille en chocolade pudding met een toefje crème fraîche.
Eigenlijk de hele week al verwend door gastvrouw en diens dochter.
Bedankt daarvoor.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

Reis naar Calpé dag 6
Met beklimming van de Olta, Mont toix, en beklimming naar Taulada.
Wat een zware bergrit moest worden draaide uit op een ontspannen ritje omdat gids Eddy wegens het slechte weer geen zin had om te vertrekken.
S’Morgens vertrokken om 10u15 en meteen richting de Olta gereden om hem te beklimmen via de moeilijkste kant. De longen werden meteen helemal geopend en we konden er weer tegen voor een dagje velo plezier. Naar beneden en ons een 30tal minuten zitten amuseren op een motocross parcours waar ze in die streek zeer rijk aan zijn. Lekker op en af en nu en dan een klein jumpke. Daarna langs de plaatselijk stortplaats naar de weg tussen Calpé en Benidorm om er naar de Mont Toix te rijden en te beklimmen. Eens boven genoten van een mooi vergezicht op zee en de gekende Rots van Calpé. Een mooi offroad wegeltje gevonden richting castello del calpé niet tot boven kunnen rijden maar wel zeer leuk om eens te rijden en we hadden er een mooi zicht op de visbanken die in de zee lagen. Veel mooi dingen gezien maar niemand had de camera mee spijtig. Na de afdaling een kleine sprint gehad.
Een broodje smos gaan eten in de Flander Bar. Dan vertrokken naar Benitaxell om er van daar richting Taulada te rijen. Onderweg onze Jonas kwijt geraakt jammer. Op het laatste van de klim naar Taulada nog aan een kraan ingelopen en er onze wagen aangehangen en zo viel de klim best mee moek zeggen. Daarna gign het richting Benissa en zo Terug naar te rijden naar Calpé. Op 10 km van onze casa uitgekomen. Opnieuw flink wat hoogtemeters gehad en onderweg naar onze stop Jonas opnieuw tegengekomen die net vertrokken was van aan de casa. Wat hij de hele namiddag weten we niet misschien was er een dochter alleen thuis en heeft hij daar z’n kilometers gedaan????
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

Reis naar calpé dag7
En tevens onze laatste fietsdag.
Naar ORBA geweest met onderweg een gezapige beklimming. Eens aangekomen een mooie beklimming op een wedstrijdparcours en tevens een vaste route. Naar beneden via een technische afdaling die we allemaal perfect genomen hebben. Veel mooie technische stukken bergop en bergaf later met z’n allen naar TAULADA gereden. De benen voelden bij alle 3 vermoeid aan en de zeer steile stukken lukten dan ook niet vlot meer. De power was verdwenen geen rustdag zal hier de oorzaak van geweest zijn. Ikzelf ‘den bakker’ ben vandaag 2maal op m’n bek gegaan iedere keer op een zeer technisch stukje. Door een rivier gevlamd en er de verkeerde doorsteek gekozen en k’lag over men stuur. Zonder erg. Opnieuw een mooi en uitdagend parcours gehad vandaag zoals de hele week al. Toen we terug naar CALPE reden over da weg van JALON naar BENISSA, de N332, heb ik eens alles opengetrokken en constant tussen de 45 en 55 tegen de wind in zitten beuken. Plots was het zeer stil in m’n wiel en overnemen was niet aan de orde dat ging ik ook niet dulden. Eens CAlpe enkele blikken gekregen van wat is da met joe bakkerke. De Jonas had nog zin in een sprintje en wakkerde het vuurtje in me aan door te zeggen dat hij vadaag zou winnen voor de 1ekeer van me. De champs Elyzée sprint werd ingezet. Ik plante me opnieuw in het wiel van de kleine en die trok niet volledig door. Opeens ging z’n kont omhoog en ik reageerde meteen door de mijne ook op te heffen en naast hem te komen man tegen man eerlijker kon niet. Beetje bij beetje kwam ik eerst naast hem en dan op het juiste moment kon ik nog iets verdapperen terwijl hij stokte. Nu had ik in alle vuur en strijd niet in de mot gehad dat de FRANCIS als een duiveltje in een doosje in men wiel zat. Gelukkig voor mij kon hij niet over me geraken het tempo lag te hoog. Anders ging ik daar niet goed van geweest zijn. Francis werd wel mooi 2e den de kleine 3e geklopt door twee 30Plussers oei oei z’n ego. Maar JONAS werd met voorsprong wel de bolletjes trui overhandigd chapeau.

We hebben een zeer mooie vakantie gehad met een zeer vriendelijke gastheer en gastvrouw die ons in de watten hebben gelegd. Lekkere keuken Goeie bedden beter kon niet voor ons 1000maal dank daarvoor.
Onze gids EDDY heeft ons de hele week mooie en gevarieerde parcours onder de wielen laten passeren. Bedankt EDDY en we komen nog terug.

Bedankt ook aan FRANCIS en JONAS voor het gezelschap en de leute die we gehad hebben. U was een fijn gezelschap.
S’Avonds nog op de lappen geweest tot 4u in de morgen omdat we al vroeg naar de luchthaven moesten en ook dit was weerom een plezante bedoening.

De vakantie was zeer snel voorbij maar we hebben dan ook intensief bezig geweest iedere dag.

Tot de volgende.
Groeten

Stefaan.
lion
Mountainbiker

Post by lion »

film van een wedstrijd aan de costa blanca !!
Tavernes

AMG
Mountainbiker
Location: CUBE ltd TEAM is GESTOLEN, CUBE REACTION, COLNAGO Cross World Cup, CANNONDALE FLASH 1, THOMPSON

Post by AMG »

Ja man, er wordt precies goe gevlamt :-D
den wakkere bakker gits
Mountainbiker

is da nicolas vermeulen die ik daar gespot heb in z'n driekleur?

Leuke beklimming en toffe afdaling, niet moeilijk lekker vlammn
Post Reply