Onderdelen ben ik al aan het verzamelen:
M'n doel met de fiets is om een zo licht mogelijke fiets te bouwen, maar wel eentje welke breed inzetbaar is en betrouwbaar is.
Waarom de Scalpel: hij rijdt fantastisch. De alternatieven voor mij waren de Epic S-works, hiervan vertrouwde ik de demper en vork niet zo, maar vooral hoe Specialized met deze klachten omgaat, en de Spark. De spark viel af omdat ik hem niet zo lekker vond fietsen, ondanks dat m'n Scale heerlijk fietst.
De setup wordt als volgt:
Vork:
Lefy Carbon speed DL2 (OPI). De 2009 versie, welke nog getuned gaat worden door 88+. Zij kunnen hem niet veel lichter meer maken (50g) maar met name de werking tunen. De naaldlagers en plaatjes worden vervangen zodat de vork optimaal "loopt", dit is de basis voor een goede werking. Verder wordt de oliekamer worden aangepast en verbeterd.
Foto's van voor het 88+ tijdperk (wordt over 2 weken onder handen genomen):

Demper:
Fox RPL: gewoon betrouwbaar. Een DT carbon demper heb ik ook overwogen, maar deze schijnen onderhoudsgevoeliger te zijn.
Crankstel:
Cannondale SI Hollowgram. Erg mooi en licht, en kon er voor een mooi prijsje aan komen. Op de foto met een 3-blad setup, er komt ook een spider om met een dubbel te gaan rijden.

Pedalen:
Eggbeaters TI. Erg fijne en lichte pedalen.
Zadelpen en stuur: Easton EC90: licht en betrouwbaar.

stuurpen: een Cannondale SI one piece stem: redelijk licht en stijf.
Zadel: Selli Italia SLR kit carbonio wit: zit al op m'n huidige bike, en bevalt perfect.
Wielset 1:
Crossmax SLR (2008)
Foto met XTR cassette

Wielset 2:
Custom built door Bikeboosting: achternaaf Tune Kong superscharf, voornaaf: Soul Kozak, spaken combi DT revo met comp, alu rode nippels en ZTR Olympic 330 velgen. (worden gemaakt, nog even wachten). Hier komt achter een TT Larsen exception band en voor een Rocket Ron.
Cassettes:
XTR 12-34 en Dura Ace 12-27

Kettingen:
KMC sl 10 speed gold: schijnen stevig genoeg te zijn, en zijn licht.
Achterderrie:
SRAM XO met medium carbon cage en KCNC keramische wieltjes:
Voorderrie:
Shimano XTR lage klemband: wilde eigenlijk een hoge klemband ivm het "moddervangen". Deze lage klemband zit nu op m'n fiets, en de modder heeft nog niet tot een haperende werking geleid, dus waarom een nieuwe kopen. Deze is ook nog iets lichter.
Schakeling:
SRAM gripshift:
Remmen:
Magura Marta SL magnesium. Hier heb ik lang over lopen denken. De Marta's zijn bewezen betrouwbaar. Er zijn lichtere remmen op de markt, maar ben voor m'n remmen toch maar voor betrouwbaarheid gegaan. Komen volgende week binnen.
De lefty is inmiddels getuned door 88+:

Frame komt over een week of 2, de remmen iets later (er schijnen problemen te zijn met de coating van de hendels).
Ik hou julie op de hoogte.
Ciao,
Jan