terug conditie opbouwen na zwaar ongeval

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
trage luc
Mountainbiker

terug conditie opbouwen na zwaar ongeval

Post by trage luc »

ik heb 2 jaar teug eeen zwaar ongeval gehad en bijde onderbenen zwaar geraakt :( er zitten botnagels in de scheenbenen en mijn knieen zijn zwaar kopat aan het kraakbeen #-o
zijn er nog mensen die toch opnieuw de stap gedaan hebben om te mtben? omdat ik het niet zo leuk vind om op de baan te rijden,
hoe was het om terug te starten na lange herstel peroide?
heb groen licht gekregen van de dokter,
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

rustig beginnen lijkt mij de boodschap.

Gewoon opbouwen en zien dat je er blijft van genieten.

Er zijn genoeg bewijzen dat het kan, ik denk dan meteen aan Jean Biermans, lees zijn verhaal maar eens op http://www.jeanbiermans.com/

succes en have fun!!!!!!

8)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

regel nr 1 :
---------------

dingen willen presteren aan de kant schuiven, geeft niks dan problemen in uw situatie ivm opbouw.

regel 2
----------------

begin met 3x per week heel rustig rond te fietsen, liefst KORTE afstand, GEEN kracht zetten, middelmatige omwentelingfrequentie (70 a 80)
toeristen en genieten.

regel 3
----------
neem uw tijd. kost het u 2 jaar om 100km te rijden, dan moet dat maar.
bedenkt dat je (sorry voor de uitdrukking) evengoed niet meer had kunnen lopen... dus elke moment dat je iets kan doen, doe het met MATE !!!! en geniet.
niks moet !!!

regel 4
-----------
toom uzelf in.
beter een keer minder fietsen en meer tijd nemen voor iets uit te bouwen, dan na 5 maanden elke dag 2uur te rijden en plots weer aan de kant te moeten.

succes :wink:
roger
Mountainbiker

Post by roger »

sunn xtreme wrote:regel nr 1 :
---------------

dingen willen presteren aan de kant schuiven, geeft niks dan problemen in uw situatie ivm opbouw.

regel 2
----------------

begin met 3x per week heel rustig rond te fietsen, liefst KORTE afstand, GEEN kracht zetten, middelmatige omwentelingfrequentie (70 a 80)
toeristen en genieten.

regel 3
----------
neem uw tijd. kost het u 2 jaar om 100km te rijden, dan moet dat maar.
bedenkt dat je (sorry voor de uitdrukking) evengoed niet meer had kunnen lopen... dus elke moment dat je iets kan doen, doe het met MATE !!!! en geniet.
niks moet !!!

regel 4
-----------
toom uzelf in.
beter een keer minder fietsen en meer tijd nemen voor iets uit te bouwen, dan na 5 maanden elke dag 2uur te rijden en plots weer aan de kant te moeten.

succes :wink:
Mooi uitgelegd,zo heb ik het ook gedaan na men rugoperatie in 2003.Kon niet meer op men benen staan en was gedoemd tot verlamming.
Na veel volharding rij ik nu terug marathons van boven de 100km,en genieten komt nu op de eerste plaats.
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

Ik vind het al heel positief dat iemand die een zwaar ongeluk heeft gehad de moed heeft om terug proberen te fietsen en ik wens je dan ook het beste toe met je herstel .
Maar als je zegt dat je niet graag op de weg fiets zal het uw herstellingsproces toch niet bevorderen denk ik . Als ik u mijn raad zou moeten geven zou ik zeggen laat u mtb nog een paar maanden staan en fiets uitsluitend zonder te forceren en zonder pijn met uw koersfiets op de weg en doe dit met weinig weerstand tegen een traag tempo en bouw kalm op in tijd en fiets alleen of met iemand die bij u wil blijven zonder dat ge u moet forceren om bij een groep te blijven . Er zijn de komende maanden genoeg mooie georganiseerde tochten op de weg waar je u ding kan doen , maar forceer niets !
Op deze mannier kunnen u beenspieren zich stilletjes terug ontwikkelen en daar zal je achteraf heel blij voor zijn . Direct terug gaan mountainbike is volgens mij te belastend voor uw spieren en uw desbetreffende gewrichten omdat de weerstand die ge moet duwen op de mtb altijd zwaarder is dan met de koersfiets + dat ge met u benen toch ook een aantal schokken zal moeten opvangen .
Of ga met u probleem is lang bij een sportarts voor zijn advies , daar zal je zeker ook wel wat aanhebben maar ik denk dat deze toch in zekere maten hetzelfde gaat zeggen als ik .
Succes met uw revalidatie
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ah...
vergat regel nr 5
---------------------
UITSLUITEND op de weg fietsen de eerste maanden om te beginnen, en tussendoor de zaken evalueren zonder je gek te maken !
(bedankt aan Rollemol om dat even op te rakelen)

negeer je dat...3 werf helaas...zit je terug in de miserie.

je moet het niet, maar het is maar een tip dat ik geef.

ROLLEMOL kan uit ondervinding spreken, ten gevolge van een spijtig zwaar ongeval in het verleden.
rollemol
Mountainbiker

Post by rollemol »

sunn xtreme wrote:ah...
vergat regel nr 5
---------------------
UITSLUITEND op de weg fietsen de eerste maanden om te beginnen, en tussendoor de zaken evalueren zonder je gek te maken !
(bedankt aan Rollemol om dat even op te rakelen)

negeer je dat...3 werf helaas...zit je terug in de miserie.

je moet het niet, maar het is maar een tip dat ik geef.

ROLLEMOL kan uit ondervinding spreken, ten gevolge van een spijtig zwaar ongeval in het verleden.

Geen ongeval , maar wel al een paar keer terug gestart uit blessure.
trage luc
Mountainbiker

Post by trage luc »

bedankt voor de reacties
vindt het toch moeilijk om terug te starten ,
zal maar toch eerst maar even op de baan gaan trekken :cry:
ik zal maar blij zijn dat ik nog leef en zal met de pijn moeten leren leven
knieschijven waren in acht stukken en de dokter zegt dat er al artrose achter de schijven zit en veel moet fietsen =D>
we gaan het maar proberen nog iets van te maken
nog even en dan kom ik jullie tegen
groetjes :lol:
Post Reply