Sven Nys: MTB en cross combineren

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@Greenie :
ik sta er positief tegenover, dat is wel duidelijk als je eerdere replys had gelezen.
nu spreekt men over WB manches, maar de denkwijze gaat echt veel verder dan dat, VDA en Sven kennende.
ik denk, dat het wel de bedoeling is een systeem te onwerpen waarbij veldritten op hun typische omlopen worden gereden, maar ook de MTb op hun typische omlopen word gereden.
dat iedere dicipline zijn eigenschap blijft behouden.
maar dan in een soort Regelmatingheidscriterium gieten.
die indruk krijg je toch als je de verklaringen leest.

ik ben allenzins zeer benieuwd naar de vorm waarin ze het gaan voorstellen op papier.
uitwerken is nog iets heel anders, en er zal allicht overleg en puzzelwerk aan te pas komen.
ik vermoed dat het ten vroegste 2011 of na de OS in 2012 in de praktijk zal gebracht worden.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

greenie wrote: wat me nu in deze reactie plots niet meer duidelijk is, is of je dat nu positief of negatief vindt.
Grotere interesse in beide sporten lijkt me alleen maar toe te juichen.

Je kan het voorstel op twee manieren bekijken:
* ofwel gaan we negatief aan de kant zitten zeuren dat alles gescheiden moet blijven, dat de parcours niet mooi zullen zijn, dat er bierdrinkende supporters zullen komen, dat Nys makkelijk centen en UCI punten wil verdienen en dat vroeger -toen we met de paardentram naar Wallonië reden om in de mijnen te gaan werken- alles beter was.

* of je kan er positief -een houding die bij brainstorming geaccepteerd wordt- tegenover staan. Stel dat er in de buurt van Spa/Thuin/Houffalize/... een uitdagend cyclocross parcours gebouwd wordt, stel dat er meer publiciteit en centen naar beide sporten gaan, stel dat je een cross krijgt met Absalon, Schurter en Paulissen als favorieten naast Albert, Nys en andere Wellensen. Of dat de -ook wel selecte MTB-top - uitgebreid wordt met een aantal wereldcrossers en dat extra spannende wedstrijden oplevert, waar zit dan precies het probleem?

Een Belgisch proefproject om beide sporten meer internationale uitstraling te geven. Kan het eigenlijk nog beter worden? Alle jeugdige crossertjes en mtb'ertjes zullen hier alleen maar beter van worden. Meer sponsors, grotere budgetten, meer volk langs de omlopen, ...

Alle revolutionaire ideeën stuiten aanvankelijk op tegenwind. Schijfremmen, veringen, carbon frames, tubeless, .... het hoongelach en kritiek daarop is ook volledig verdwenen. Of die klaagzang over technische bijstand. Jaja, wees maar hardcore en rij maar met een rustineke rond om een band te plakken. Ik heb Absalon of Paulissen nog niet horen klagen dat hij een wedstrijd heeft kunnen uitrijden/winnen na een lekke band, hoor.
wat zou jij ervan denken dat men de handbalcompetitie en de basketbalcompetitie zou samenvoegen?of basketbal en korfbal
de beste van beide sporten mag meedoen met de wereldkampioenschappen en de olympische spelen
dat is het zelfde
daar gaat het voor het grootste stuk over
mountainbike heeft nu eenmaal de cyclocross niet nodig, het is al een olympische sport
sven nys wilt gewoon met zo weinig mogelijk moeite naar de olympische spelen
dat is een feit waar je niet naast kan kijken
als men het voorstel van nys moet volgen dan zijn de mountainbikers verplicht om mee te doen met de cyclocross wedstrijden als ze kans willen maken op een ticket voor de olympische spelen
[-X
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

malmedy wrote:Heb net de reactie van roel gelezen hij heeft wel een punt wat met renners aan de andere kant van de wereld zoas burry stander die zitten nu al op hun mtb daar is het sezoen al druk bezig . Men kan toch niet verwachten dat vlaanderen iets te zeggen heeft .Nijs had nu bewezen dat hij het inzich heeft een goede mtb er te zijn hij zou beter onze sport promoten zoals thomas frichknecht in zwitserland heeft gedaan en die heeft daar ook een pak geld mee verdiend want geld blijft toch de hoofdzaak . Zou liever een wb van tien wedstrijden zien bv vijf zeer zware zoals houffa en vijf snelle zoals peking komt elke soort renner aan zijn trekken en omlopen moeten minstens 200 hm en 5 km lang zijn .
volledig mee eens
driesmuylle
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 12 / Trek 8500 08 / Specialized Tarmac 09

Post by driesmuylle »

waar staat die reactie van de Roel ergens ?
Dennis
Mountainbiker

Post by Dennis »

wat zou jij ervan denken dat men de handbalcompetitie en de basketbalcompetitie zou samenvoegen?of basketbal en korfbal
de beste van beide sporten mag meedoen met de wereldkampioenschappen en de olympische spelen
dat is het zelfde
Dit vind ik wel een beetje lachwekkend! We zijn het er toch allemaal over eens dat elke crosser zijn mannetje moet kunnen staan tussen de mountainbikers en andersom, mits een kleine aanpassing. De basisvaardigheid blijft hetzelfde, de regels blijven hetzelfde, ...
Bij die sporten die ge aanhaald is de enige vergelijking dat ge met nen bal moet botsen. =D> Goei argument!

Als dit goed uitgewerkt wordt kunnen beide sporten er beter van worden. Wat is dan eigenlijk het probleem? Vergeet niet dat veldrijden aan een serieuze opmars bezig is in de United Steeetes!
Ook staat er nergens in het voorstel dat de mountainbike parcours aangepast moeten worden. Ik denk dat het vrij duidelijk is dat de wedstrijden hun eigenheid horen te behouden en het dus duidelijk NIET te bedoeling is van er gewoon één en dezelfde sport van te maken.
ka.dee
Management

Post by ka.dee »

driesmuylle wrote:waar staat die reactie van de Roel ergens ?
Op de homepage.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Dennis wrote:
dat is het zelfde
Dit vind ik wel een beetje lachwekkend! We zijn het er toch allemaal over eens dat elke crosser zijn mannetje moet kunnen staan tussen de mountainbikers en andersom, mits een kleine aanpassing. De basisvaardigheid blijft hetzelfde, de regels blijven hetzelfde, ...
Bij die sporten die ge aanhaald is de enige vergelijking dat ge met nen bal moet botsen. =D> Goei argument!
baskentbal en korfbal hebben evenveel met elkaar gemeen als mountainbike en cyclocross
ze hebben beide ongeveer dezelfde basisregels
er is bij beide een bal en een ring(korf) aanwezig en twee teams die de bal door de ring willen gooien.
er zijn toch serieuze verschillen tussen mountainbike en cx
cyclocross duurt max 1h
een echte mountainbikewedstrijd normaal gezien rond de 2h
bij de cyclocross parkoers zitten er verplicht een aantal balkjes in zodat de rijders van de fiets moeten om te lopen.
bij cyclocross mag men niet tijdens de wedstrijd drinken of eten
....
technisch zijn er ook een heleboel verschillen:
bv bij cx mag je niet starten met een gewoon mtb stuur
en ook niet met schijfremmen
dikke van de banden ligt ook vast dacht ik
de techische regels zijn veel strenger dan bij mountainbike
als het van oa van de abeele afhangt dan slokt cx het mountainbiken op
hij probeert nu al meer en meer het mountainbiken naar de cyclocross te doen gaan
kortere parkoers,minder technische omlopen,...
die blijft in hart en nieren een cyclocross rijder en geen mountainbiker!
l.a
Mountainbiker

Post by l.a »

nijs spreekt natuurlijk in zijn voordeel,
maar het zou niet slecht zijn voor beide sporten als er iets gezamelijk zou gebeuren.
ik vind wel niet dat men een heel seizoen moet samen crossen zodat elk hun eigen kampioenschappen verliezen.
een gezamelijk klassement zou best boeiend kunnen zijn.

en da geval met de OS mogen ze al helemaal laten vallen dan zouden ze het mtb'en alleen maar misbruiken.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

sunn xtreme wrote:@Greenie :
ik sta er positief tegenover, dat is wel duidelijk als je eerdere replys had gelezen.
nu spreekt men over WB manches, maar de denkwijze gaat echt veel verder dan dat, VDA en Sven kennende.
ik denk, dat het wel de bedoeling is een systeem te onwerpen waarbij veldritten op hun typische omlopen worden gereden, maar ook de MTb op hun typische omlopen word gereden.
dat iedere dicipline zijn eigenschap blijft behouden.
maar dan in een soort Regelmatingheidscriterium gieten.
die indruk krijg je toch als je de verklaringen leest.

ik ben allenzins zeer benieuwd naar de vorm waarin ze het gaan voorstellen op papier.
uitwerken is nog iets heel anders, en er zal allicht overleg en puzzelwerk aan te pas komen.
ik vermoed dat het ten vroegste 2011 of na de OS in 2012 in de praktijk zal gebracht worden.
Rustig blijven Sunn. Je moet niet zo meteen in de verdediging springen. Ik heb alle replies gelezen. Enkel na je laatste was het me niet meer duidelijk.
Eender hoe, ook ik ben heel benieuwd hoe dit uitgewerkt kan worden. Maar, ik sta er wel voor open. Beide sporten kunnen best wel wat verbetering en verandering gebruiken.

We'll see.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

manitou. wrote:
Dennis wrote:
dat is het zelfde
baskentbal en korfbal hebben evenveel met elkaar gemeen als mountainbike en cyclocross
ze hebben beide ongeveer dezelfde basisregels
er is bij beide een bal en een ring(korf) aanwezig en twee teams die de bal door de ring willen gooien.
er zijn toch serieuze verschillen tussen mountainbike en cx
cyclocross duurt max 1h
een echte mountainbikewedstrijd normaal gezien rond de 2h
bij de cyclocross parkoers zitten er verplicht een aantal balkjes in zodat de rijders van de fiets moeten om te lopen.
bij cyclocross mag men niet tijdens de wedstrijd drinken of eten
....
technisch zijn er ook een heleboel verschillen:
bv bij cx mag je niet starten met een gewoon mtb stuur
en ook niet met schijfremmen
dikke van de banden ligt ook vast dacht ik
de techische regels zijn veel strenger dan bij mountainbike
als het van oa van de abeele afhangt dan slokt cx het mountainbiken op
hij probeert nu al meer en meer het mountainbiken naar de cyclocross te doen gaan
kortere parkoers,minder technische omlopen,...
die blijft in hart en nieren een cyclocross rijder en geen mountainbiker!
My point proven: je kan negatief langs de kant blijven zeuren. =D>
Dank daarvoor.

Jij blijft ervan uitgaan dat ze er één sport van willen maken. Vele anderen denken van niet.
Post Reply