Sven Nys: MTB en cross combineren

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

GENIETERKE wrote:Voila hier kan niet veel meer (laat staan beters overgezegd worden) staat hier allemaal duidelijk samengevat.
Mensen die al meer dan 15 jaar rondlopen in het MTB circuit(wedstrijdgebied) hebben totaal geen zin om terug te keren naar de jaren stillekes !
Er is nog heel veel werk aan de winkel ! Met deze nieuwe voorstellen kan men dit maar beter eens goed bekijken en kan er op die mamier wat minder amateurisme aan te pas komen. Uci organisatie moeten immers aan bepaalde voorwaarden voldoen! En dit zal al flink schelen wat de ruzie's ts de verschilllende bonden betreft, het kan immers maar een pluspunt worden voor het aankomend talent. Dat die talenten zich al niet meer zullen hoeven bezig te houden met zo'n zaken. Want hoeveel energie gaat hier niet aan verloren,als je voor alles zelf moet kijken en dan soms nog tegengewerkt wordt door een bond. Omdat de Vlaamse en de Waalse federatie mekaar niks gunt
correctie
hoe hard dat de bond in het algmeen het mountainbiken tegenwerkt wil je bedoelen (toch de hogere van van de bond)
de lokale mensen bedoelen het goed genoeg het is de top die vergrijst is en het echte mountainbike niet kent of begrijpt
wil men het mountainbiken op een hoger niveau tillen dan moet men het mountainbiken bekijken als mountainbiken en niet als een verlengstuk van het cyclocross zoals die van de bond dat nu doen
ze bekijken enkel het mountainbiken als een melkkoe voor de rest van het wielrennen te sponseren
ik ken dat wereldje al langer dan vandaag
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Plan Nys goed onthaald bij UCI

Het plan dat Sven Nys onlangs lanceerde op zijn eigen website, een gecombineerde Wereldbeker veldrijden en mountainbiken, is enthousiast ontvangen door UCI-coördinator Peter Van den Abeele.

Hij heeft het idee gisteren ingebracht tijdens een vergadering van de Commissie Veldrijden binnen de UCI. "Tijdens de eerste aftastende gesprekken waren de meningen verdeeld", aldus Van de Abeele, "maar niemand voerde het voorstel zomaar af. Vrijdag staat er een vergadering van de Commissie Mountainbike op de kalender. Ook daar zullen we het voorstel bespreken. Daarna zal een werkgroep opgericht worden om de zaak grondiger te bestuderen. Weliswaar zonder garanties."

Van den Abeele zelf is een groot voorstander van het idee. "Ik ben honderd percent overtuigd dat het kan. Vroeger combineerde ik ook het veldrijden met het mountainbiken. De laatste jaren groeien de twee trouwens naar elkaar toe. In een gecombineerde Wereldbeker kunnen beide disciplines elkaar een meerwaarde geven."

Bron
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

VDA heeft destijds nog op de echte zware omlopen gereden, en deed dat nog goed ook.
misschien bedoeld hij met 'naar elkaar toegroeien', dat er meer interesse is van de veldrijders gezien dat het voor hun wel een zeer goede aanvulling is tijdens de zomermaanden.

en ja....
Manitou begrijp ik ook wel.
als je ziet welk type omlopen de laatste jaren primeren in de mtb.... heeft eigenlijk nog weinig met mtb te maken en lijkt ook veel sterker op een veldrit. de zware omlopen met de technische delen erin, komen niet vaak meer voor.
houffalize is er zo eentje, ook Butchenbach en Malmedy... maar die andere die toch weggezakt is of wel heel weinig aan bod komt..is Spa.
daar kan je op een kleine oppervlakte zeer mooie circuits aanleggen die vrij lastig tot echt slopend zijn, maar je zal altijd technische delen erbij hebben die de moeite zijn.
en voor het publiek ook zeer aantrekkelijk, plus je hebt er bijna alles bij de hand.
en zo zijn er nog heel wat die stilaan verdwijnen.
in de plaats daarvan trekken ze naar Vilvoorde of elders... te weinig variatie, teweinig echt technisch werk.
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

En het ergste is dat de meeste altijd beginnen te zagen als de omlopen dan wél eens zwaar zijn. #-o
Daar kan ik het soms van krijgen. :evil:
Bikeman
Mountainbiker

Post by Bikeman »

manitou. wrote:laat het Mountainbiken maar gescheiden van het cyclocross
maak de mountainbikewedstrijden terug wat actratiever om naar te gaan kijken/rijden
meer technischer,langere parkoers
gooi de technische bijstand er terug uit
verbied terug die 28" wielen
stel een minimum bandenmaat in zoals vroeger (bv 1.7")
=D>
Ruben S.
Mountainbiker

Post by Ruben S. »

Bikeman wrote:
maak de mountainbikewedstrijden terug wat actratiever om naar te gaan kijken/rijden
gooi de technische bijstand er terug uit
verbied terug die 28" wielen
stel een minimum bandenmaat in zoals vroeger (bv 1.7")
=D>
Van alles te gaan verbieden vind ik geen oplossing.
Behalve de technische bijstand(met volledige wielen, een binnenbandje aangeven moet wel kunnen vind ik) die mogen ze er van mij wel uitsmijten.

Als ze gewoon de parcoursen moeilijk genoeg maken, dan zal de rest wel volgen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Ruben S. wrote:En het ergste is dat de meeste altijd beginnen te zagen als de omlopen dan wél eens zwaar zijn. #-o
mja... die heb ik ook al erg vaak gehoord.
dan heb je zoiets van.... tja, waarom ga je dan geen tt doen?
want deze omlopen zijn kattepis vergeleken met wat je in Zwitserland, zuid europa, oostenrijk, noorwegen enz voor de wielen krijgt.
wie hier al klaagt, kan beter geen wedstrijden gaan rijden.
btw : je MOET kunnen afzien wil je progressie maken, en de beste manier om je mogelijkheden af te tasten en te groeien, zijn zware omlopen.
je krijgt het heus niet gratis... koersen is afzien en 50x sterven onderweg.
en geloof het maar... hoe kapotter je zit na de westrijd en toch deftig uitgereden, te groter de voldoening en te meer je al gaat snakken naar de volgende lastige wedstrijd.
tenslotte word je zo renner, niet door uw benen stil te houden als het wat moeilijker gaat..

NO PAIN NO GAIN !!!!!!!! (moet je dan maar denken)
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

sunn xtreme wrote:
Ruben S. wrote:En het ergste is dat de meeste altijd beginnen te zagen als de omlopen dan wél eens zwaar zijn. #-o
want deze omlopen zijn kattepis vergeleken met wat je in Zwitserland, zuid europa, oostenrijk, noorwegen enz voor de wielen krijgt.
btw : je MOET kunnen afzien wil je progressie maken, en de beste manier om je mogelijkheden af te tasten en te groeien, zijn zware omlopen.
en geloof het maar... hoe kapotter je zit na de westrijd en toch deftig uitgereden, te groter de voldoening en te meer je al gaat snakken naar de volgende lastige wedstrijd.
tenslotte word je zo renner, niet door uw benen stil te houden als het wat moeilijker gaat..

volledig mee eens
LMTB
Mountainbiker

Post by LMTB »

manitou. wrote:
sunn xtreme wrote:

volledig mee eens
Sorry dat we geen bergen kunnen maken we zijn nog geen God
Leo
Mountainbiker

Post by Leo »

Ik denk dat net kortere parcours attractiever zijn om naar te kijken. Het olympisch mtb-parcours in Peking was daar al een mooi voorbeeld van, ik dacht zo'n 4 km lang.

Korte parcours is één van de elementen die veldrijden zo aantrekkelijk maakt. Om de 5 à 7 minuten zie je ze passeren, dan blijf je constant betrokken bij de wedstrijd.
Post Reply