08/03/09 Lichtervelde

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
amateur-biker
Mountainbiker

08/03/09 Lichtervelde

Post by amateur-biker »

Zondag 8 maart 2009 : 2de Huwynstocht te Lichtervelde

organisatie van KWB Lichtervelde.
Start aan het judolokaal in de sportlaan nabij het sportcentrum
Van start gaan kan tussen 7u30 en 10u30.

De inschrijving kost 2 Euro op vertoon van KBW-lidkaart en 3,50 Euro voor niet leden.

Keuze uit 3 afstanden : 27, 49 of 57 km.

Parcours: goeie afwisseling van veldslagen, bossen, single tracks en prive stukken. Gedetailleerde beschrijving volgt later.

Nuttige info
- fietsenverhuur mogelijk mits reservatie voor 4 maart op tel. 0474 81.45.31
- ruime parkeermogelijkheid op nabijgelegen parkings van LIDL en ALDI
- Pechverhelpingsdienst voorzien tijdens de rit
- twee uitgebreide bevoorradingen onderweg op de langste afstanden en 1 op de kortste
- bij aankomst gratis oliebollen
- warme douches
- uitgebreide bike-wash

Voor meer inlichtingen kan je terecht bij:
- Geert Vanhee, (E-mail : vanheegeert@hotmail.com) (tel. 051/ 74.40.34);
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Vorig jaar was ik een van de weinige deelnemers (megaslecht weer en eerste organisatie) en hoewel ik misschien niet helemaal onpartijdig ben, kan ik toch in eerlijkheid zeggen dat deze TT echt wel zeer goed was, zeker voor een eerste organisatie!

Deze TT heeft zeker te lijden onder de mindere reputatie van de andere TT in Lichtervelde. Die is langzaam aan het verbeteren, maar komt nog niet aan de hielen van de TT van de KWB Lichtervelde. De organisatoren gaan actief op zoek naar offroad, werken aan hun parcours en proberen lange roadstroken zoveel mogelijk te vermijden. Vorig jaar verdienstelijk parcours en naar ik hoorden van de organisatoren dit jaar enkele nieuwe stukken (maar dat laat ik aan hen over om mee te delen).

Dit jaar zonder ongelukken zeker opnieuw van de partij. Hij is zelfs zodanig goed dat we er met de TOF een clubactiviteit van proberen te maken!
pjer
Mountainbiker

Post by pjer »

Inderdaad, verleden jaar barslecht weer. Maar dat was ook het enige slechte aan de tocht. Ik herrinner me een paar bosjes die goed onder (b)handen waren genomen, vriendelijke organisatie, zware Huwynsbossen,...maar gezien de inspanningen en het hondeweer veel te weinig deelnemers. Probeer deze ook maar eens!!!!
amateur-biker
Mountainbiker

Post by amateur-biker »

Parcoursbeschrijving Huwynstocht :

Eerst en vooral lees misschien best de reacties van vorig jaar op deze tocht : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=46516

Grote toer 57 km :We rijden in omgekeerde richting van vorig jaar. Na het Chiro bosje krijgen we een nieuwe off road strook bestaande uit een stuk velddreef gevolgd door een kleine weidedoorsteek om terug aan te sluiten op een veldwegel. Vervolgens gaat het via de Slunsjeslag richting Verduynbosje :bounce: . Zo komen we aan de Huwynsbossen en vervolgens krijgen we de technische passage in een privebosje :bounce: . Even verder wacht het cyclocrossparcours van Lichtervelde en daar waar het verleden jaar nog moeilijk was om de bult op te rijden moet dit dit jaar zeker lukken (minder steil en betere aanloop). In de Groendalekapelweg rijden we over de maishoop #-o :roll: van de plaatselijke boer om vervolgens bij de eerste bevoorrading te komen.
We rijden via een lus van twee veldslagen (langer dan vorig jaar) en kasseistrook richting Zwevezele-Ruddervoorde. De zware veldslag in de buurt van de bevoorrading werd achterwege gelaten. Via de veldslag bij de paardenboer aan `de rik` gaat het naar den bras in Ruddervoorde waar de mooie boswegel achter kasteel Rapenburg wacht. Zo komen we via nog enkele veld/boswegels aan bij het wondermooie kasteeldomein `de Lakebosschen` :bounce: :bounce: :bounce: (nieuw!) waar we twee kilometer lang kunnen genieten van dit prachtige kateeldomein. Met wat geluk kunnen we de kasteelheer Willem en zijn vrouwtje Helga bewonderen op de trappen van het kasteel. Vervolgens keren we via goed berijdbare veldwegels terug richting Lichtervelde waar we via de veldwegels van het Lichtervelds veld aankomen bij de tweede bevoorrading. Hier wordt je ondermeer opgewacht door de Red Bull meisjes :wink: om de een nieuwe boost te krijgen voor het laatste deel van de tocht (is het niet door de Red Bull dan is het door de meisjes maar meestal komt het door allebei).
Voor het derde deel van de tocht gaat het verder in `t veld richting spookwegel om zo Groenhove (Torhout) te doorkruisen. Via een lange single track rijden we terug richting Lichtervelde. Het lange stuk baan dat we vorig jaar hadden werd nu onderbroken door een nieuwe veldwegel, brugje en stukje weidedoorsteek. Als laatste off road strook rijden we tussen de vijvers van Paepes putten om zo terug aan het Judolokaal te komen.

49 km :
Zie beschrijving 57 km maar zonder de lus van Groenhove.

27 km :
Splitst zich af na het chirobosje om zo via enkele off road stroken richting `t veld te gaan waar terug aangesloten wordt bij de grote toer voor de tweede bevoorrading. In deze afstand wordt ook de lus van Groenhove meegenomen.

We zijn erin geslaagd om vier nieuwe off-road stukken aan te bieden die zeker nog een meerwaarde geven aan deze tocht. Op het einde word je dan nog getrakteerd op de enige echte verse Lichterveldse oliebollen :-D :-D
sliekzebra
Mountainbiker

Post by sliekzebra »

Dit was vorig jaar 1 van mijn eerste VTT's en was direct de beste. De eerste 5 km redelijk droog en dan beginnen regenen zonder ophouden.
Heel vriendelijke mensen , super buffet bevoorrading en goeie afspuitplaatsen. Ik kan deze tocht alleen maar aanraden. Een drietal keer "zacht" gevallen in het Huwynbosje zonder schade maar met veel amusement van mijn collega bikers #-o .
Blij te horen dat dat bergske bij de boer er weer inzit .
Ik vermoed dat zo'n 4 a 5 Safari riders weer van partij zullen zijn.

Hoeveel bevoorradingen zijn er op de 49 km ?
amateur-biker
Mountainbiker

Post by amateur-biker »

sliekzebra wrote:
Hoeveel bevoorradingen zijn er op de 49 km ?

Net zoals op de 57km, ook op de 49 km 2 bevoorradingen
amateur-biker
Mountainbiker

Post by amateur-biker »

Zo, de nodige voorbereidingen zijn getroffen kwa bruggenbouw en bosontgining. Nu nog eerst een weekje skien en daarna de laatste rechte lijn. `k Zal alvast de zon meebrengen :-D (en de sneeuw daar laten). Volgende week zondag ben ik terug present.
tram4
Mountainbiker

Post by tram4 »

als we niet te veel werk meer hebben aan onze toch de week na die van jullie komen we zeker af :bounce: :bounce:
Cyclomakke
Mountainbiker

Post by Cyclomakke »

Klopt ! Pokkeslecht weer vorig jaar, maar 't parcours en de organisatie maakten veel goed ! Dergelijke "kleinere" organisaties verdienen alle steun die ze kunnen krijgen, dus ik zal zeker van de partij zijn... Het moeten niet altijd VTM-tochtjes zijn, een goed CANVAS-ritje is ook nooit te versmaden... Zeker nu ik dat van die smoutebollen gelezen heb =P~ =P~ =P~ !
LouisVitess
Mountainbiker

Post by LouisVitess »

Vooral die 'veldslagen' interesseren me. Dat hebben ze aan ons kanten niet, daarvoor moet je naar het verre W-Vl. Heel leuk toertje was dat vorig jaar, hopelijk is nu het wat droger en dan kunnen we achteraf de combinatie leffe/oliebollen eens proberen.
Post Reply