Dubieuze (ongeziene!) praktijken Barracuda

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Neen, helemaal niet. 't Is fout, helemaal fout. En het kan ook niet, een product MOET een serienummer hebben, en MOET in originele verpakking, VERPLICHT met handleiding verkocht worden voor zover ik weet. Anders denk ik dat je't zomaar kan weigeren. Voor de garantie is't iig van belang.

Mijn LBS koopt balhoofden ook in bulk. Eerlijk gezegd vind ik dat geen ramp, als't ding me dan €30 kost ipv 60..

Maar toch zou't me verwonderen moest B'cuda zich daarmee zelf bezig houden. (niet verkoop van OEM onderdelen (doen ze zeer zeker), maar zelf wegslijpen van serienrs).

Ik snap trouwens niet waarom fabrikanten een onderscheid maken tussen OEM en aftermarket onderdelen.

't Moet ook altijd goedkoper. vergelijk eens de afmontage van een bike van 1300€ in 2002 met die van nu..
Last edited by Hubertje on Mon 02 Feb 2009 17:36, edited 1 time in total.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

een product moet een serienummer hebben, en moet in originele verpakking, verplicht met handleiding verkocht worden voor zover ik weet. Anders denk ik dat je't zomaar kan weigeren
Bij "Product" waar een CE keuring/label nodig is is dit verplicht! de handleiding moet zelfs in de taal van het land waarin het verkocht wordt geschreven zijn :wink:

Ik heb me nu wel nog niet afgevraagd of derailleurs en ander klein grut een CE label nodig hebben en dus onder het begrip "CE" vallen Maar stel je voor: Je koopt, ontwetend, een OEM SID-vork waar geen handleiding bij is en zeker aan een CE-gelijk(w)aardige wetgeving moet voldoen. Je gaat daar een potje mee "freeriden" en die breekt met dood of ernstige lichaamelijk schade als gevolg...

Ik wil dan niet in de schoenen staan van die verkoper/dealer want de gebruiker was door het ontbreken van de handleiding, in slimme advocaten taal, niet in kennis gesteld van het feit dat je met een SID maar eigenlijk heel voorzichtig mag rijden :drunk:

Door het verwijderen van serienummers verwijder je de traceerbaarheid van je produkt en dus de verantwoordelijkheid. [-X De vraag is nu enkel wie de nummers heeft verwijderd :^o
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

#-o
jend
Mountainbiker

Post by jend »

Is er ondertussen al reactie van de fabricant?

Want dit is ondanks alle meningen en verschillende reacties toch iets waar we niet te licht mogen overgaan. Ze proberen ook soms materiaal vanuit een vorige reeks te verkopen als zogezegt nieuwe reeks aan de hogere prijs.

VB (een bike kennis meegemaakt); Een Xt middenplateau van 2007 probeerden ze te verkopen alszijnde een van 2008 (die verstevigd is en dus anders en duurder), en ook aaan de prijs als één van 2008. Toen men kennis dit opmerkte zij de verkoper, we moeten dit proberen van de bazen. Wel kreeg hij nadien het juiste product voor de juiste prijs mee.

En volgens mij zouden ze wel degelijk in staat zijn om dergelijke praktijken zelf op te zetten. Als je daardoor NOG MEER WINST maakt kan je mss wel iemand betalen een goedkope knecht die zich daar met bezighoud. Moet ook geen geschoolde fietstechnieker te zijn hé. Basisloontje en een schouderklopje kan voldoende zijn.

Grtz Dumo
Zutterken
Mountainbiker

Post by Zutterken »

Met bepaalde redenen reageer ik normaal enkel nog op het forum bij “marathons en wedstrijden”, toch deze morgen overliep ik even het forum en kwam op deze topic.
En versta me niet verkeerd ik moest lachen, ik ben zelf een fietshandelaar en ken dus het wereldje van binnen uit.
De problemen die hier opgesmeten worden klagen wij al jaren aan bij de officiële verdelers van topmerken, wel dit zonder enig gehoor!
Maar waar moest ik nu zo om lachen, nergens vindt je een forum die zo doorspekt is door bikers die het allemaal zo graag hebben over waar je hier of daar (Duitsland online, Van Eyck, Barracuda…) zeer goedkope onderdelen kan vinden en welke dief de gewone fietsboer wel moet zijn om zo’n prijzen aan te rekenen.
Niet dat ik daar zo’n probleem mee heb, maar moet je eens iedereen horen wanneer één van deze zaken hen zogezegd zwaar in de zak zet.
Het is een beetje naïef en hypocriet om zo te reageren terwijl iedereen zowat al weet hoe men aan hun prijzen komt (zelfs de officiële instanties)….wat de illegaliteit van deze praktijken aangaat, daar is juridisch helaas niks mis mee (men heeft zo al enkele zaken met gemak gewonnen, vrije markt …).
Ik geef even een voorbeeldje bij firma X wordt een XTpedaal op het net aangeboden voor 55€ wanneer ik deze pedalen bij ShimanoNunspeet bestel betaal ik 58€ inkoop (dit betekend dat hier nog eens 21% btw moet bijrekenen en dat ik dan hier nog een winstmarge op moet bepalen…..juist ja, ik koop ze goedkoper op het internet…. Zijn deze mensen het OCMW en geven ze deze pedalen weg uit liefde voor de sport, neen, wees er zeker van dat deze mensen hier meer aan verdienen dan wanneer ik ze verkoop.
Om dus even terug te komen bij het probleem met de derrie, SRAM is zowat het enige merk die zijn producten en zijn dealers probeert te beschermen door op zijn onderdelen een code aan te brengen, het enige wat hier gebeurt is is dat deze code verwijdert werd zodanig dat SRAM niet kan nagaan van welke fabrikant deze producten geleverd werden (deze laatste heeft eigenlijk wel een contract getekend waar hij deze doorverkoop afzweert ).
Wat de grote verschillen in prijs fabrikant/fietsboer aangaat dat vind ik er zelf ook over alleen zijn de grote mannen altijd baas.
Dit wou ik even kwijt…..ik wil er eerlijkheidshalve ook bijvermelden dat ik soms ook niet heiliger ben dan de paus.
Aan de starter van deze topic wil ik toch eens deze vraag stellen, je komt morgen bij mij in de winkel, rechts ligt een XO in verpakking aan 250€, links een XO in zakje met verwijderde code aan 140€ welke neem je???

Deze mail heeft geen bedoeling mensen persoonlijk te raken op hun woorden maar dient alleen maar even tot nadenken, verder laat ik het hier bij…
DDZ

www.fietshandeldezutter.be
oiz
Mountainbiker

Post by oiz »

Zutterken, =D> =D> =D> =D> =D> =D>
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Zutterken wrote:je komt morgen bij mij in de winkel, rechts ligt een XO in verpakking aan 250€, links een XO in zakje met verwijderde code aan 140€ welke neem je???
Volledig naast de kwestie van dit topic. Hier gaat het over de volle pot betalen voor een dubieus product.
tish
Mountainbiker

Post by tish »

Zutterken wrote: Aan de starter van deze topic wil ik toch eens deze vraag stellen, je komt morgen bij mij in de winkel, rechts ligt een XO in verpakking aan 250€, links een XO in zakje met verwijderde code aan 140€ welke neem je???
Materiaalfreak Madskatingcow neemt die van 250, want die van 140 is beschadigd. :-D #-o
Zutterken
Mountainbiker

Post by Zutterken »

Volledig naast de kwestie van dit topic. Hier gaat het over de volle pot betalen voor een dubieus product.
Volle pot ???
De richtprijs/consumentprijs van een SRAM XO achterderrie 2009 is 250€.
In mijn ogen ook veel geld!
oiz
Mountainbiker

Post by oiz »

"Volledig naast de kwestie van dit topic. Hier gaat het over de volle pot betalen voor een dubieus product."

Volle pot in een webshop zoals Barracuda...?????#-o
Post Reply