Gewone banden niet geschikt voor montage met latex.
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Daar zijn al voldoende topic's over, bovenaan staat een knopje 'zoek'MC Jo wrote:Wat is het voor- en nadeel van UST banden? Nadeel dat ze zwaarder zijn en voordeel dat ze nog minder plat gaan?
Mijn ervaringen :
++ Eclipse latex :
Michelin XCR Dry / Cry² / AT
Vredestein Black Panther
Schwalbe Racing Ralph / Nobby Nic
Maxxis Crossmark Exception
Wielen : DT Swiss XR4.1D / XR4.2D met Eclipse UST conversion kit, Shimano XTR WH-M975, Fulcrum Red Metal Zero Disc
++ Joe's NoFlats Elite Racer Sealant :
Schwalbe Racing Ralph / Rocket Ron
Vredestein Black Panther / Spotted Cat
Wielen : Shimano XTR WH-M975, Fulcrum Red Metal Zero Disc
-- NoTubes :
Schwalbe Nobby Nic : 2x van de velg gevlogen, achteraan éénmaal in de modder bij het rechstaan op de pedalen, en éénmaal op een TT toen een eikel voor me in wou rijden en tegen mijn voorwiel reed
Wielen : DT Swiss XR4.1D met Eclipse UST conversion kit
De Vredestein banden laten zich het makkelijkst monteren met latex, die sluiten werkelijk perfect aan en blijven zelfs zonder latex makkelijk een heel tijdje op druk.
madskatingcow wrote: Je zou beter ook nog toevoegen of het met NoTubes was of met een 'ander' merk zoals Eclipse of Joe's NoFlats.
Ik gok dat de 'aflopers van de velg' telkens met NoTubes latex reden, echt brol gewoon! Heb zelf voorgehad dat NoTubes twee weken in de band was, modderige passage, recht op de pedalen gevolgd door 'psssssssht' : band achteraan gewoon leeggelopen.
NoTubes = shit
Hoe weet je zo zeker dat dit aan het NoTubes spul ligt?..madskatingcow wrote:-- NoTubes :
Schwalbe Nobby Nic : 2x van de velg gevlogen, achteraan éénmaal in de modder bij het rechstaan op de pedalen, en éénmaal op een TT toen een eikel voor me in wou rijden en tegen mijn voorwiel reed
Wielen : DT Swiss XR4.1D met Eclipse UST conversion kit
Is er, toen je Eclipse latex gebruikte, ook een eikel tegen je Nobby Nic aangereden?
Wat was de bandendruk in beide gevallen?
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Bandendruk 2.5bar, dus aan te lage druk zal het zeker niet gelegen hebben.
Als je een band met NoTubes demonteert of eentje met Eclipse erin, zie je het verschil meteen. Bij Eclipse heb je een stevige lijmrand rondom de band. Deze kan je er haast in één keer als een elastiek vanaf trekken, terwijl je bij NoTubes allemaal losse brokjes hebt.
Trouwens : de NoTubes profs rijden met een speciale versie van het product, de Racing Formula (niet verkrijgbaar voor eindgebruikers).
In mijn banden had ik na 3 maand NoTubes enkel nog water in de band en een dikke latex prop die rondtolde binnenin, terwijl Eclipse mooi uitdroogt en je simpelweg langs het ventiel kan bijvullen zonder eerst allles te moeten leegmaken.
Als je een band met NoTubes demonteert of eentje met Eclipse erin, zie je het verschil meteen. Bij Eclipse heb je een stevige lijmrand rondom de band. Deze kan je er haast in één keer als een elastiek vanaf trekken, terwijl je bij NoTubes allemaal losse brokjes hebt.
Trouwens : de NoTubes profs rijden met een speciale versie van het product, de Racing Formula (niet verkrijgbaar voor eindgebruikers).
In mijn banden had ik na 3 maand NoTubes enkel nog water in de band en een dikke latex prop die rondtolde binnenin, terwijl Eclipse mooi uitdroogt en je simpelweg langs het ventiel kan bijvullen zonder eerst allles te moeten leegmaken.
- Rode Kogel
- Mountainbiker
Post by Rode Kogel »
79kg, bandendruk 2b, nn 2.25 vooraan rr2.25 achteraan, no tubes, ztr olympic velgen (yellow tape) en twee keer na elkaar dat de voorband plat kwam in aan rotsige afdaling en ik over het stuur ging.
eerste keer was met xt wielen en yellow tape en mijn 'fout' dus door de tape met gewone velg te combineren.
eerste keer was met xt wielen en yellow tape en mijn 'fout' dus door de tape met gewone velg te combineren.
Duidelijk antwoord madskatingcow :)
Ik hoor zelf eigenlijk alleen maar positieve verhalen over NoTubes, vandaar dat ik er wat over doorvroeg..
Ik heb dit verschil inderdaad ook gezien, maar wist niet zeker van welke merken de latex was..madskatingcow wrote:Bandendruk 2.5bar, dus aan te lage druk zal het zeker niet gelegen hebben.
Ik hoor zelf eigenlijk alleen maar positieve verhalen over NoTubes, vandaar dat ik er wat over doorvroeg..
-
Bulkie
- Mountainbiker
Mensen, belangrijke opmerking:
Als een band al dan niet van een velg loopt, dan heeft dit met 3 dingen te maken:
1. De binnenvorm van de velg en de hoogte van de rand van de velg
2. De vorm (= grootte) vande band, opgelet, die kan zelfs bij één type band verschillen bij 2 verschillende banden
3. Verhouding bandendruk / gewicht van de rijder.
4. Slechte montage / geknikte band van opzij te leggen of dergelijke
Als de vloeistof ermee te maken zou hebben, dan zou dat niet-anti-lek vloeistof heten, maar Lijm. Misschien geen slecht idee: lijm je band vast... probleem als je lekrijdt...
Er wordt hier ook aangegeven dat sommige producten uitdrogen (de rand plakt vast).
Nog een opmerking ivm NoTubes, blijkbaar zitten hier 1 of 2 van de weinigen die niet van NoTubes houden, da's duidelijk. Ik rij er al mee sinds het voorjaar van 2004, NOOIT problemen, alleen al talloze banden gered van de vuilbak en al talloze gaatjes gedicht met NoTubes (beter is er niet, evengoed evenmin - NoTubes droogt niet uit, bevriest niet en dankzij de kristallen gaan alle kleine gaatjes dicht. Dit is wel off-topic, maar wou het effe vermelden).
Ikzelf rij bijna altijd met banden met Tubeless rand, die zitten beter vast, op eender welke velg. Wat rij ik zoal met NoTubes: Transalp, Transcarpatia, marathon of 10-15/ jaar, Ironbike, Chemins, Cross-country, van trappen, kleine sprongskes, etc etc... En sinds vorig jaar weet ik ook dat de velgen van NoTubes op dit moment gewoon veruit 't beste zijn wat er te verkrijgen is (kweet niet over 3 jaar ofzo maar ik spreek over NU).
Gelieve jullie bevinden aan te geven omtrent:
1. De Velg
2. Gebruikte band, geef ook aan Tubeles of niet of Tubeless ready of TNT of wat dan ook
3. Verhouding bandendruk / je eigen gewicht
Banden die vóór de montage al half beschadigd zijn zullen inderdaad vlug of laat ontploffen, da's ook zeker...
Ken
Als een band al dan niet van een velg loopt, dan heeft dit met 3 dingen te maken:
1. De binnenvorm van de velg en de hoogte van de rand van de velg
2. De vorm (= grootte) vande band, opgelet, die kan zelfs bij één type band verschillen bij 2 verschillende banden
3. Verhouding bandendruk / gewicht van de rijder.
4. Slechte montage / geknikte band van opzij te leggen of dergelijke
Als de vloeistof ermee te maken zou hebben, dan zou dat niet-anti-lek vloeistof heten, maar Lijm. Misschien geen slecht idee: lijm je band vast... probleem als je lekrijdt...
Er wordt hier ook aangegeven dat sommige producten uitdrogen (de rand plakt vast).
Nog een opmerking ivm NoTubes, blijkbaar zitten hier 1 of 2 van de weinigen die niet van NoTubes houden, da's duidelijk. Ik rij er al mee sinds het voorjaar van 2004, NOOIT problemen, alleen al talloze banden gered van de vuilbak en al talloze gaatjes gedicht met NoTubes (beter is er niet, evengoed evenmin - NoTubes droogt niet uit, bevriest niet en dankzij de kristallen gaan alle kleine gaatjes dicht. Dit is wel off-topic, maar wou het effe vermelden).
Ikzelf rij bijna altijd met banden met Tubeless rand, die zitten beter vast, op eender welke velg. Wat rij ik zoal met NoTubes: Transalp, Transcarpatia, marathon of 10-15/ jaar, Ironbike, Chemins, Cross-country, van trappen, kleine sprongskes, etc etc... En sinds vorig jaar weet ik ook dat de velgen van NoTubes op dit moment gewoon veruit 't beste zijn wat er te verkrijgen is (kweet niet over 3 jaar ofzo maar ik spreek over NU).
Gelieve jullie bevinden aan te geven omtrent:
1. De Velg
2. Gebruikte band, geef ook aan Tubeles of niet of Tubeless ready of TNT of wat dan ook
3. Verhouding bandendruk / je eigen gewicht
Banden die vóór de montage al half beschadigd zijn zullen inderdaad vlug of laat ontploffen, da's ook zeker...
Ken
Twee aflopers:
- NN 2.10 Evo - vooraan - X-Max SL - < 2.0 bar druk - 85kg - Notubes - diepe put tijdens afdaling
- Z Max 2.10 Premonition WCS - vooraan - XM819 - 2.0 bar druk - 85 kg - Eclipse - moeilijke klim- avond ervoor pas gemonteerd, daarna verder gereden met 2.5bar geen probleem meer
Notubes:
- RaRa Evo: X-max SL/SLR
- NN Evo: X-max SL/SLR
- Vredestein Black Panther: XM819 - ZTR Olympic
Eclipse:
- RaRa Evo: Shimano XT
- NN Evo: Shimano XT
- Z Max Premonition WCS: XM819
Durf ik niet tubeless te maken:
- MK SS: Xmax SL/SLR - XM819 -> ZTR Olympic zou ik het wel aandurven, maar 'k heb Protections liggen wegens sterkere zijwand
- FF
Worden zeker nog getest met Notubes/Eclipse:
MK Protection - Vredestein BP Atrac - Roro - RK SS
Favoriet: Vredestein BP (cfr. Madskatingcow)
- NN 2.10 Evo - vooraan - X-Max SL - < 2.0 bar druk - 85kg - Notubes - diepe put tijdens afdaling
- Z Max 2.10 Premonition WCS - vooraan - XM819 - 2.0 bar druk - 85 kg - Eclipse - moeilijke klim- avond ervoor pas gemonteerd, daarna verder gereden met 2.5bar geen probleem meer
Notubes:
Eclipse:
- MK SS: Xmax SL/SLR - XM819 -> ZTR Olympic zou ik het wel aandurven, maar 'k heb Protections liggen wegens sterkere zijwand
- FF
- MC Jo
- Mountainbiker
- Location: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;
MC Jo wrote:RonnyHerder Ronny wrote:Twee aflopers:
Notubes:
Eclipse:
- FF
Met wat vergelijk je de vredestein BP uit de schwalbe reeks? Ik wil wel eens een vredestein testen. Ik rij met Nobby Nic en Racing Ralph, welke vresteins pak ik dan het beste?