Gewone banden niet geschikt voor montage met latex.

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Is jouw band met latex als eens van de velg gelopen ?

Ja, ooit eens één keer
11
16%
Ja, al meermaals
12
17%
Nee, nog nooit
46
67%

Total votes: 69

mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

ik heb nog nooit een band van de velg gereden, ik heb ervaring met twister SS, Racing ralph, nobby nic op een XC717 velg met yellow spoke tape en met een bandendruk van 1.6-1.8 vooraan en 1.8-2.2 achteraan tijdens XC wedstrijden, marathons, toertochten, ... dat je band van de velg loopt zal mss ook aan je rijstijl liggen denk ik
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

mtbgast wrote:ik heb nog nooit een band van de velg gereden, ik heb ervaring met twister SS, Racing ralph, nobby nic op een XC717 velg met yellow spoke tape en met een bandendruk van 1.6-1.8 vooraan en 1.8-2.2 achteraan tijdens XC wedstrijden, marathons, toertochten, ... dat je band van de velg loopt zal mss ook aan je rijstijl liggen denk ik
enkel de tape zonder de rimstrip?
kreeg op die manier mijn banden niet op druk bij de XR4.1 (idem als een XC717 denk ik)
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

mtbgast wrote:ik heb nog nooit een band van de velg gereden, ik heb ervaring met twister SS, Racing ralph, nobby nic op een XC717 velg met yellow spoke tape en met een bandendruk van 1.6-1.8 vooraan en 1.8-2.2 achteraan tijdens XC wedstrijden, marathons, toertochten, ... dat je band van de velg loopt zal mss ook aan je rijstijl liggen denk ik
Rijstijl ? #-o
Dus met notubes moet je traag of voorzichtig rijden og geen technische passages nemen?
Neen daar ligt het hopelijk niet aan, notubes of niet, i push my tires to the limits. :lol:

Ligt eerder aan de bandrand en het volume volgens mij.
Ik heb zeker al een tiental banden getest zonder probs.
Zoals je boven kan lezen, twee die er ooit zijn afgevlogen.
Schwalbes nog nooit (maar ik ben geen voorstander van bandenprofiel), Conti's nog nooit, Maxxis nog nooit,...

Vandaar dit onderwerp, welke types zijn te mijden. :P
Bulkie
Mountainbiker

Post by Bulkie »

Gelieve naast de band en de velg (+ evt rimstrip) ook aan te geven:

1. met welke luchtdruk je reed/ rijdt
2. hoeveel je weegt,

Dit om een beter beeld te krijgen (bv 1. iemand van 85 kg met bandjes op 1.6 bar of 2. iemand van 65 kg met 2.5 bar --> persoon 1 zal veel meer risico hebben dat de band eraf draait).

Ken
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

Jullie halen weliswaar het type velg aan, maar wat volgens mij ook een groot verschil maakt, zijn UST-velgen. (e.g. X-max velgen, XT-XTR-velgen, etc).

Mijn ervaring:
Op X-max XL & XT 2008:
- Geax Barro Marathon/Mountain 2.1 High Performance (zeer goed, iets zwakker karkas, min. 2.2 bar, zelf 77kg)
- Geax Barro Marathon/Mountain 2.1 TNT (fluitje van een cent, no tubes alleen tegen lekrijden, band is vanzelf al volledig dicht, stevige band ook, min 1.6bar)
- Geax Mezcal 1.9 High Performance (zelfde als 1e) & TNT (absolute favoriet voor droog weer, 1.8-2.0bar erin
- Continental Speed King Foldable 2.3 - een ramp om dicht te krijgen met notubes (ik heb het opgegeven). Loop niet van de velg, maar voelt aan als een zeer slap bandje, heb er nog geen vertrouwen in.

Nog nooit een band eraf gereden, en dat ligt niet aan mijn rijstijl ! :-D
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

2 accidentjes gehad tot nu toe:

Achteraan Conti SpeedKing ss op ZTR355 met tape: Bovenste rubberlaagje langs bandrand opengescheurd over een afstand van een 8 cm waardoor de band van de velg plofte. De Kevlarstrengen van de rand lagen bloot.
Druk 2.5kg (in bocht op stuk donkere asfalt) temp 30°, reden: warmte deed de druk te hoog oplopen??? Of een steentje tussen v-brake en band???
Deze was ook net mijn beste Conti, de enige die niet zweette #-o

Bontrager ACX 29X2.2 op ZTR355 29er met tape: Fiets geparkeerd in bergruimte, band is spontaan van de velg geknald, druk 2.0kg.
Mijn fout: Had band reeds een 6-tal maanden ervoor gekocht en opgevouwen laten liggen. Bij het monteren al gemerkt dat er in de rand een knik zat. Op die plaats is een klein scheurtje ontstaan...en BOEM!!!
Bandje had niettemin een 100-tal km tt onder de 'noppen'...Geluk gehad.

Omdat een gewone band zonder biba idd slapper aanvoelt ga ik ook nooit onder de 2kg druk, vooraan 2kg en achteraan 2.2 a 2.4kg.
Hoofdreden: lekbescherming, gewichtsbesparing is meegenomen.
Weeg 80kg.
Notubes latex.

Positief tegenargument: Bontrager ACX 29X2.2 op Bontrager Mustangvelg met rimstrip op 2 bar.
Die band kun je van op afstand op de velg gooien, laat zich mss iets te makkelijk monteren...Dus wordt niet als veilig aanzien.
Crashke gehad in een afdaling: stuur plots 90° omgeslagen, ik uit het zadel en over het stuur gakatapulteerd. Wiel had een stevige slag, schijf krom, snelspanner zat los...maar band had enkel wat 'geboerd'.
Last edited by Dickie on Sat 31 Jan 2009 11:18, edited 1 time in total.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Je zou beter ook nog toevoegen of het met NoTubes was of met een 'ander' merk zoals Eclipse of Joe's NoFlats.

Ik gok dat de 'aflopers van de velg' telkens met NoTubes latex reden, echt brol gewoon! Heb zelf voorgehad dat NoTubes twee weken in de band was, modderige passage, recht op de pedalen gevolgd door 'psssssssht' : band achteraan gewoon leeggelopen.

NoTubes = shit
Knakkie
Mountainbiker

Post by Knakkie »

Band; Vredestein Black Panther 1.9 aan de voorkant.
Velg; Frm XMD333 met yellow tape.
Luchtdruk; ongeveer 2.0
Gewicht; 78 kilo

De band liep niet echt van de velg maar burpte en ging toen weer terug op zijn plek. Verder nog nooit problemen gehad met burpen/aflopen en of afdichten van de band. De latex vloeistof was trouwens van Joe's, want Notubes is echt rotzooi.
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

madskatingcow wrote:Je zou beter ook nog toevoegen of het met NoTubes was of met een 'ander' merk zoals Eclipse of Joe's NoFlats.

Ik gok dat de 'aflopers van de velg' telkens met NoTubes latex reden, echt brol gewoon! Heb zelf voorgehad dat NoTubes twee weken in de band was, modderige passage, recht op de pedalen gevolgd door 'psssssssht' : band achteraan gewoon leeggelopen.

NoTubes = shit
Toch raar eh dat andere mensen daar nen transalp, transschotland en ne cape epic met rijden en met no tubes niet de minste hassle hebben.....
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Ja, zeer vreemd #-o Je reed vast en zeker met UST banden :lol:
Post Reply