Look 986 Mountain Bike

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
...Jokke
Mountainbiker

Post by ...Jokke »

Ik vind het nog steeds zinvol om je uitleg te lezen. Of men daar nu akkoord mee is of niet maakt eigenlijk niets uit.
Menige ervaringsdeskundigen vertellen veelal dingen vanuit hun stand of oogpunt.
Deze verschillende meningen laat ons toe om toch net iets verder na te denken en te kijken naar de fiets of de sport in het algemeen.

Maar al goed dat we verschillen in mening anders was het hier op het forum al rap gedaan :wink:
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Ik kan Jokke alleen maar bijtreden.

Ik heb geen twijfels heb over Sunn's expertise in deze materie maar, hij bekijkt het allemaal zeer zwart/wit met race-oogkleppen. Dat is uiteraard zijn goeie recht. Maar Sunn, herinner ons er regelmatig eens aan dat jij competitiebiker bent en het materiaal vanuit dat standpunt evalueert.

Los daarvan hou je qua interpretatie te weinig rekening met andere factoren.

Als je bijvoorbeeld stelt dat je minder vermoeid zal zijn met een zeer rigide dan met een comfortabele hardtail omdat alle kracht wordt omgezet in aandrijving dan zal dat argument op zich wel kloppen. Maar zelfs dan zou een beenhard frame maar een echt marginale meerwaarde opleveren.
Zeker als we het hebben over MTB of kasseiklassiekers. Als je op geaccidenteerd terrein rijdt gaat er veel energie naar het sturen en gaan de trillingen, de bumps en drops ook met een pak energie van de rijder lopen. En daar zal de energiehuishouding van een ultra-stijf tov een comfortabeler frame net een omgekeerd effect hebben.
Als je hieraan twijfelt moet je er maar denken aan wat er gebeurd als je offroad met een vaste vork en keiharde banden gaat rijden : je moet zelf alle klappen opvangen en veel geconcentreerder sturen. Dat kost ook energie.

Overigens wil ik er even op wijzen dat je feedback op mijn quote betreffende die test met de 3 Sworks'en gebaseerd was op jouw veronderstelling dat er verschillen zouden kunnen zijn qua afmontage of afstelling van de fietsen. Die veronderstelling is verkeerd. De studie werd gedaan aan een sport-universiteit onder leiding van een professor/doctor in de .... kunde en was wetenschappelijk onderbouwd en gecorrigeerd met gesofisticeerde meetapparatuur.
Het terrein was een gevarieerde cross-country track.

Ik ben er zeker van dat jouw kennis en ervaring zeer nuttig zijn voor de echte competitie-koerskonijnen op dit forum maar niet altijd relevant zijn voor de gewone sportieve toerder die occasioneel eens een Ardennen-marathon of strandrace meepikt. Zowel het aantal kilometers als de manier waarop er gereden wordt zijn totaal verschillend.
Ondanks het feit dat we ons allemaal wel eens gedragen als een would-be Meirhaeghe.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

interessante discussie, maar gaat het hier niet over de look mountainbike :wink:
waar ik overigens heel tevreden over ben, meer nog dan mijn op maat gemaakte titaantje :lol:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

misschien bekijk ik het wel te competitieverbonden kwaliteit, of op een te veeleisende manier.....

maar anderzijds heb je ook ziets van : een titanium bike kost een fortuin en dat moet wej heel goed zijn dan voor dat geld... en het mag dus ook best stijf zijn en niet al teveel verlies geven vanwege veel flexibiliteit....
want anders kan je evengoed met een bike van 1500e gaan rijden.

anderzijds zitten we hier in een topic (LOOK 986) dat toch een zuiver competitiebeest is (en vreemd genoeg comfortabel aanvoelt ondanks superstijf, vraag maar aan eigenaars)
En men hier afkomt met een titanium frame/bike inzake hoe en wat om enig vergelijk te gaan maken.
dusja.. dan spreek ik ergens ter vergelijking ook en dan kom je met dat titanium frame helaas niet in de buurt inzake de eigenschappen van dit topic frame.

en wees eerlijk : wie zoveel geld wil betalen voor een titanium frame, wil ook een zo rendabel en stijf mogelijk frame. comfort heb je zowieso met titanium.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

sunn xtreme wrote:een titanium bike kost een fortuin
€2399 voor een Look frame vind ik anders ook niet mis, hoor.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

is nog 'goedkoop' ivm een degelijk titanium.

en ja.. voor een deftig carbonframe betaal je helaas wat geld.

btw 595 utlra (de basis van deze 986) kost 3000 a 3300e

een carbon BMC frame van kwaliteit betaal je ook een paar 1000 euros.. tzit ergens in
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

sunn xtreme wrote:tzit ergens in
In Oilsjt zeggen ze : " 't zitj aal in de kop "
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

jerommeken wrote:
sunn xtreme wrote:tzit ergens in
In Oilsjt zeggen ze : " 't zitj aal in de kop "
tja.. ze zijn der ni mee..tis er nog carnaval blijkbaar :wink: