No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

mitsy wrote:Vraagske

gisteren bij mijn fietsboer bleek dat het tubless gamma serieus aan het uitdunnen is.

Vandaar dat ik twijfel om met notubes te rijden maar!!!!!!!!
Volgens de Fietsenboer zijn mijn velgen daarvoor niet geschikt (mavic crossmax sl) en is het zeer moeilijk om ze luchtdicht te krijgen.

Verder had ik dan graag een goede all round band gekozen 26x2.1
of maximum 2.2
Wat ik belangrijk vind is de hoogte van de band. door ervaring weet ik dat een Mich country mud 1cm minder hoog (afstand velg tot asvalt) is dan de NN en RR

Ik vindt de hoogte zeer belangrijk omdat ik 92kg weeg en ik dan toch meer reserve heb om mijn velg niet te raken op ruw terrein.

Graag ullen ervaren hulp :oops:
Wat bedoelde de fietsenmaker juist?
Dat uw Cmax SL niet geschikt is voor gewone buitenbanden met notubes of voor tubeless banden ?
Het tweede lijkt me een straffe uitspraak, het eerste kan ik nog inkomen. Er zijn nog fietsenmakers die dit afraden, vaak omdat ze er geen ervaring mee hebben.
Als ge mijn ervaringen wil kennen, zondag ben ik er te Herne. Ik rij nu al een dikke 5j tubeless met verschillende wielen, banden en produkten. :lol:
Maar ik raad je aan (persoonlijk mening) een TNT type te gebruiken (Geax), bombproof en toch qua gewicht aanvaardbaar.
bosse
Mountainbiker

Post by bosse »

in ne ztr kunde ofwel me ne rim strip rijde ofwel me ne yallowtape , als ge ze alebij gebruikt is het eig dom vind ik want das ni nodig! ik heb alleen yellowtape , da gebruikte vor een lichter gewicht te hebben dan ne rimstrip! , ge kunt ook de rimstrip alleen gebruike das zelvde systeem buite da het zwaarder is denk ik!
mitsy
Mountainbiker

Post by mitsy »

Dr.Gonzo wrote:
Dat uw Cmax SL niet geschikt is voor gewone buitenbanden met notubes of voor tubeless banden ?
Het tweede lijkt me een straffe uitspraak, het eerste kan ik nog inkomen. Er zijn nog fietsenmakers die dit afraden, vaak omdat ze er geen ervaring mee hebben.
Als ge mijn ervaringen wil kennen, zondag ben ik er te Herne. Ik rij nu al een dikke 5j tubeless met verschillende wielen, banden en produkten. :lol:
Maar ik raad je aan (persoonlijk mening) een TNT type te gebruiken (Geax), bombproof en toch qua gewicht aanvaardbaar.

Wist me te vertellen dat No tubes velgranden anders zijn dan de crossmax
Deze zijn rechter en zouden enkel geschikt zijn voor Tubless banden maar ik snapte niet waar het verschil zat in No tubes en UST op gebied van velgrandaansluiting

What the Hell is een TNT type :oops:
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

mitsy wrote:
Dr.Gonzo wrote:

Wist me te vertellen dat No tubes velgranden anders zijn dan de crossmax
Deze zijn rechter en zouden enkel geschikt zijn voor Tubless banden maar ik snapte niet waar het verschil zat in No tubes en UST op gebied van velgrandaansluiting

What the Hell is een TNT type :oops:
Daar heeft hij wel een punt dat de randen van de Cmax minder uitsgesproken zijn dan de Notubes velgen, maar ik reed vroeger ook met Cmax SL's met gewone RR's in combi met notubes.
Enige wat je nodig hebt is geduld en een compressor. :wink:

Een TNT is Tubes No Tubes.

>TNT heeft alle voordelen van lagedrukrijden maar rekent definitief af met risico’s en nadelen die gelden voor zowel No Tube, Tubeless als buitenband + binnenband combinaties
>Na de montage van de TNT band, de band opblazen met een GEAX PIT STOP patroon of +/- 50ml Notubes in de band kappen, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden
>TNT: de hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band, dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken!

Als je de volledige uitleg wilt :
TNT hoe werkt het?
Om de voordelen van lage druk optimaal te benutten zonder dat de rolweerstand toeneemt, maakt Geax gebruik van een 120 TPI karkas (een Michelin Axial pro raceband bijvoorbeeld heeft met 127 TPI nagenoeg hetzelfde karkas als een TNT mountainbikeband!). Ook de dikte van de rubberlaag ter hoogte van het loopvlak is minimaal om de rolweerstand tot een minimum te beperken. De rolweerstand van een TNT band is maar liefst 15 Watt per band lager dan hetzelfde profiel in tubeless, terwijl het gewicht gemiddeld 120 gram per band lager ligt!!! Bovendien is het karkas net zoals bij alle Geax high performance banden het een Tuned Spring Rate phase 3.1 karkas, dit houdt in dat de hoek van de vezels zo bepaald is dat de band comfort biedt zonder tegen de velg gedrukt te worden, de veerweg van de band is met andere woorden “progressief”. Hierdoor wordt tevens de velg beschermd tegen de risico’s van lage druk.
Om het dunne loopvlak te beschermen tegen lekrijden zonder dat de rolweerstand onnodig toeneemt, wordt dezelfde PRB laag gebruikt die terug te vinden is in de befaamde OPEN EVO CX racebanden. Daarnaast wordt na de montage van de TNT band, de band opgeblazen met een GEAX PIT STOP patroon, deze latex sealant zal de band preventief beschermen tegen lekrijden. Dit is quasi hetzelfde systeem (alleen lichter dankzij latex in schuimvorm) als het “No Tube” systeem waarvan de initialen in de afkorting van TNT terug te vinden zijn.
Een groot verschil met No Tube systemen, waarbij een vouwband op een tubeless (gemaakte) velg gelegd wordt en luchtdicht gemaakt wordt met latex, zijn de hielen van de band. De hielen van een TNT band zijn dezelfde als van een tubeless band. Dit zorgt ervoor dat deze in tegenstelling met gewone buitenbanden met een No Tube systeem bij lage druk niet losklikken! Bovendien zit er geen latex onder deze hieldraden wat het risico op losklikken nogmaals beperkt.
Last but not least hebben TNT banden versterkte flanken en een rubber compound dat speciaal ontwikkeld werd om openscheuren van de flanken te voorkomen. Naast bijkomende bescherming zorgt het extra weefsel in de flanken voor een ongeëvenaarde stabiliteit van de band bij lage druk. De band klapt in tegenstelling met alle andere banden niet dubbel bij lage druk en gaat niet uit zijn logementen. De stuurcontrole en het rendement tijdens het klimmen nemen dankzij deze eigenschap eveneens enorm toe. Tot slot zorgt het feit dat de versteviging enkel in de zijkanten aanwezig is ervoor dat er geen hypotheek gelegd wordt op de rolweerstand van de band.
Ik prefereer deze band , de Barro Mountain TNT als allrounder :

http://www.geax.com/vedit/pagina.asp~pagina~2317
Hans wynants
Mountainbiker

Post by Hans wynants »

ik heb vorige week men banden ook tubeless gezet,

wielen xt 2008 = tubeless
banden racing ralpf evo 2.1
stan's notubes

eerste ervaringen waren goed, thans na de eerste rit ong 30km had ik een achterband met nog 1 bar in. met men 95kg iets te weinig... opgepomt, gaat terug af tot op die 1 bar.

nu heb ik de banden terug een beetje los gedaan , de melk eruit en joe's noflats erin gedraait. banden erop 1 keer rond geschud een hoop gedicht en de band is ok!

met de stan's heb ik miss 5 keer geschud per wiel. en zeker niet hetzelfde resultaat dan met de joe's.

is dus echt een wereld van verschil. dicht veel aggresiever en sneller het gat dan met stan's.

ik wou de latex bijvullen via het ventiel met een spuitje, toch niet gelukt, van zodra het latex bij het einde van de spuit kwam dichte het gaatje af!!! zo snel gaat dat...

daarom dat ik de banden er terug wat voor gelost heb.

nu, hoe doen jullie de melk erin via het ventiel?? of doenjullie dit niet?

grtz
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Als het zo snel droogt gaat dat spul in de band ook niet lang vloeibaar blijven imo???
En dat is toch een must voor de lekbescherming...
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Denk dat je Joe's no flat net als de niet verkrijgbare notubes racing formula maandelijks moet inspecteren en eventueel vervangen wanneer het niet meer lopend is.
Althans dat heeft men mij gezegd in een Nederlandse shop.
Hans wynants
Mountainbiker

Post by Hans wynants »

mja, zou natuurlijk kunnen, maar het word enkel hard aan het puntje van de spuit . al de rest wat nog in de spuit zit blijft mooi vloeibaar. natuurlijk is de wand van de spuit niet zo doorlatend dan de wand van een band... dus je hebt wel een punt.

maar toch controleer ik liever elke maand men vloeistof en er zeker van zijn dat ik safe zit , dan met stan's een risico te lopen... of meer risico te lopen...

misschien ligt het ook aan het inschenken. bij stan schenk ik eerst in het rode bijgevoegde lepeltje, bij joe's goed schudden, de bus op zen kop en de waarde's in't ook houden op de fles.

wanneer je bij stan's de fles nog redelijk vol hebt ga je niet de fles volledig op zen kop zetten om het lepeltje te vullen dus heeft de kristal miss minder kans om erbij te komen...

wie zal het zeggen.

grtz
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Hans wynants wrote:wie zal het zeggen?
Walter natuurlijk!

Image
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Hans wynants wrote:mja, zou natuurlijk kunnen, maar het word enkel hard aan het puntje van de spuit . al de rest wat nog in de spuit zit blijft mooi vloeibaar. natuurlijk is de wand van de spuit niet zo doorlatend dan de wand van een band... dus je hebt wel een punt.

maar toch controleer ik liever elke maand men vloeistof en er zeker van zijn dat ik safe zit , dan met stan's een risico te lopen... of meer risico te lopen...

misschien ligt het ook aan het inschenken. bij stan schenk ik eerst in het rode bijgevoegde lepeltje, bij joe's goed schudden, de bus op zen kop en de waarde's in't ook houden op de fles.

wanneer je bij stan's de fles nog redelijk vol hebt ga je niet de fles volledig op zen kop zetten om het lepeltje te vullen dus heeft de kristal miss minder kans om erbij te komen...

wie zal het zeggen.

grtz
Ik ben een Notubes gebruiker :wink: .
Bus goed schudden, spuitje van de apotheker in het tuitje van de fles( diameter komt net goed overeen), de bus ondersteboven en de latex eruit zuigen.
Tussendoor keer ik de bus nog eens om.
Zo ben ik zeker om die korreltjes ook mee te hebben.
Post Reply