je kan comfort hebben door de onderdelen die op het frame zitten. bv de vering(en) zijn zeer bepalend.
als je een stijf frame hebt met een goede vering heb je tegelijk wat comfort en rendement.
als je over het frame zelf praat, is hoe dan ook een stijver frame altijd een voordeel.
zo'n tests zijn wel een goede wegwijzer, maar ze zouden ook eens de aard van het terrein, de manier waarop zij rijden (TT tempo, of echt geven met risico) mogen ze ook eens vermelden.
Dan vergeten ze ook nog eens welk merk en type band ze gebruiken, bandenspanning etc...
allemaal zaken die matig tot sterk invloed hebben op elk type terrein.
en dan heb je ook nog het onderdeel : wat je gewoon bent.
stel dat die mensen die de tests uitvoeren, nu eens met hun eigen hardtail rijden die ze dag in dag uit gewoon zijn. 9/10 gaan ze gewoon rapper rijden dan die met de fully.
wie zondags gewoon op zijn gemak een tochtje doet, heeft geen boodschap aan een stijf frame want die maakt geen gebruik ervan.
wie veel rijd, en daar heftig mee omgaat en misschien ook nog eens wedstrijden rijd, kan beter een stijf frame nemen.
zit je op een terrein dat ruw en veel 'stuiter'afdalingen heeft, zal je zonder meer sneller gaan met een fully. rijd je op matig technisch parcours of geen stuiterparcours, zal je voordeel hebben met de hardtail. zeker als het keren en draaien is.
heeft voor en nadelen.
louter op frame bekenen, ben je hoe dan ook beter af met een stijf frame.
en nog een voordeel : een stijf frame zal je minder snel vermoeid maken, vanwege hoger overbrengingsrendement en geen krachtverlies) (flexibel frame vraagt meer energie voor dezelfde inspanning)
wat een titanium frame betreft kan ik over meespreken, hoeveel rendement dat verliest. als je wedstrijden rijd kan ik dat helaas alleen maar afraden. vooral de achtertrein lijkt elastiek (flexibiliteit is een automatische eigenschap van titanium, vandaar zal het 'nooit' breken)
Look 986 Mountain Bike
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
-
Sunn Xtreme
- Expert
-
Simp
- Mountainbiker
Laterale flexie doet u niet trager rijden. Integendeel, het is comfortabeler. Uiteindelijk is flexie niks anders dan energie die opgeslagen wordt in het frame en wordt teruggegeven op de moment dat ge het nodig hebt. Vergelijk het met pezen in spieren. Die zijn eigenlijk ook heel efficiënt. Ik zou zelfs durven zeggen dat laterale flexie iets comfortabeler is, aangezien uw frame zich zet naargelang de richting waarin ge uw kracht op uw pedaal uitoefent.
Een stijf frame voelt misschien sneller aan, maar is het dat niet. Ge verkoopt er natuurlijk wel frames mee als ge elk jaar reclame maakt met 12,546% stijvere frames.
Een stijf frame voelt misschien sneller aan, maar is het dat niet. Ge verkoopt er natuurlijk wel frames mee als ge elk jaar reclame maakt met 12,546% stijvere frames.
De vraag die dan bij me opkomt is of men dit wel allemaal zo goed kan testen?
Titanium en Carbon zijn twee verschillende materialen. Kan je en mag je ze zelfs met elkaar vergelijken?
Dan zijn er nog tal van andere factoren die het rijgedrag beïnvloeden. Stijfheid van het frame is maar één van die factoren.
Hoewel ik me heel goed kan vinden in de uitleg van Sunn. Beweren toch heel wat titanium constructeurs dat hun frames wel degelijk stijf zijn en gerust kunnen ingezet worden in competitie.
Titanium en Carbon zijn twee verschillende materialen. Kan je en mag je ze zelfs met elkaar vergelijken?
Dan zijn er nog tal van andere factoren die het rijgedrag beïnvloeden. Stijfheid van het frame is maar één van die factoren.
Hoewel ik me heel goed kan vinden in de uitleg van Sunn. Beweren toch heel wat titanium constructeurs dat hun frames wel degelijk stijf zijn en gerust kunnen ingezet worden in competitie.
- Ruben S.
- Mountainbiker
idd....Jokke wrote:Hoewel ik me heel goed kan vinden in de uitleg van Sunn. Beweren toch heel wat titanium constructeurs dat hun frames wel degelijk stijf zijn en gerust kunnen ingezet worden in competitie.
Ik dacht dat de Geoff Kabush met nen Ti reed.

En Marco Aurelio Fontana ook.(en omdat ik niet genoeg krijg van deze foto)

-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
je moet een onderscheid maken tussen comfort en stijfheid.Simp wrote:Laterale flexie doet u niet trager rijden. Integendeel, het is comfortabeler. Uiteindelijk is flexie niks anders dan energie die opgeslagen wordt in het frame en wordt teruggegeven op de moment dat ge het nodig hebt. Vergelijk het met pezen in spieren. Die zijn eigenlijk ook heel efficiënt. Ik zou zelfs durven zeggen dat laterale flexie iets comfortabeler is, aangezien uw frame zich zet naargelang de richting waarin ge uw kracht op uw pedaal uitoefent.
flexibiliteit = comfort, was toch al duidelijk vermeld.
vergelijken met pezen en spieren.. sorry, maar dat is een vergelijking die geen steek houd.
dat een flexibel frame de energie langer vasthoud is zeker.
maar net dat is het probleem inzake rendement.
stijf frame :rendement staat voor ONMIDDELIJKE en ZO VOLLEDIG mogelijke energiewerking met ZO WEINIG mogelijk verlies overgebracht op de pedalen, ZONDER dat er teveel energie via het frame verloren gaat.
dus het doel is ALLE energie (zoveel mogelijk natuurlijk) te gebruiken om op een 'economische' beweging en minder vermoeiende je te verplaatsen.
hoop dat dit duidelijk genoeg is om verwarring tussen flexibiliteir en comfort niet te verwarren met stijfheid en rendement/effecientie.
want het zijn 2 kompleet verschillende dingen.
hetgeen wat men in het competitiewereldje op de weg, piste cyclocross en mtb heeft ondervonden is, dat met titanium frames de meest flexibele zone de achtertrein is, en daar gaat dus heel veel energie in verloren, die je anders had kunnen gebruiken. het probleem stelt zich vooral bij het bergop rijden, vooral rechtstaand klimmen.
nog iets opmerkelijks : pïstiers van niveau zal je NOOIT met een titaniumfiets zien rijden. elke seconde is daar superbelangrijk en dan is de keuze wel heel snel gemaakt. hun 1e eis = stijf frame en max. energieoverbrenging zonder dat er via het frame verloren gaat.
als je een vergelijk wil maken : als je vanop een betonnen plaat zo hoog mogelijk springt, en vanop een houten balk die enigzins meebuigt (flexibeler = comfort)....
.. met welke afsprong kom je het hoogst???
de 1e natuurlijk.
idem zo met energieoverbrenging en rendement.
bovenstaande vergelijking kan je best gebruiken bij bv rechtstaand klimwerk.
met titanium frames hebben we al duidelijk gemerkt dat heel vaak de achtertrein te flexibel is.. als men dat wil tegengaan, moeten de buizen helaas een stuk dikker gemaakt worden om stijver te maken.
vooral dit is een probleem.
Last edited by Sunn Xtreme on Mon 26 Jan 2009 18:56, edited 1 time in total.
- jerommeken
- Mountainbiker
- Ruben S.
- Mountainbiker
Sunn Extreme heeft gelogen!!!!
Hij heeft gezegd dat hij zijn uitleg tegenwoordig beperkt ging houden.
Maar dat vind ik niet erg, keep on the good work.
Maar over die houten balk.
Als ik aanzet voor ne wheelie, gaat dit toch beter met mijn vering open, dan op slot.
Trampolines bij turnen zijn toch ook vaak van hout gemaakt om over een bok te springen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat een stijf(carbon/Al) frame sneller is dan een Ti.
Hij heeft gezegd dat hij zijn uitleg tegenwoordig beperkt ging houden.
Maar dat vind ik niet erg, keep on the good work.
Maar over die houten balk.
Als ik aanzet voor ne wheelie, gaat dit toch beter met mijn vering open, dan op slot.
Trampolines bij turnen zijn toch ook vaak van hout gemaakt om over een bok te springen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat een stijf(carbon/Al) frame sneller is dan een Ti.
-
Simp
- Mountainbiker
De vergelijking met pezen en spieren was eigenlijk dat de energie die in een pees (elastisch) wordt opgeslagen, gewoon weer wordt vrijgegeven tijdens een volgend deel van een beweging waar het voordeel levert.
Elasticiteit in het bottom bracket is geen probleem, daar blijf ik bij.
Het kan wel een probleem geven als dit bijvoorbeeld er in de achtertrein (daar geef ik u dan wel gelijk) ervoor zorgt dat uw achterwiel in een andere richting gaat staan dan uw voorwiel, dan hebt ge geen efficiënte overbrenging. Maar de meeste titanium bouwers hebben dat wel al uitgezocht en opgelost (vb Moots monostay).
Uw vergelijking vind ik dan slechter, bij mijn weten blijft ge wel altijd in contact met uw fiets en niet met die betonnen plaat of balk. Die balk geeft wel energie terug, maar ge zijt er dan al afgesprongen. Als ge eerst eens gewoon springt en de volgende keer springt ge eraf, springt ge echter wel hoger omdat ge de energie die ge de eerste sprong verloor in uw plank nu wel krijgt.
Merckx reed bijvoorbeeld zijn werelduurrecord op een superlichte stalen Colnago van 5,5kg ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rdBike.jpg bijna een dranghekken). Nu, meer dan 30 jaar later heeft Sosenka het 'klassieke' uurrecord met 300m scherper gesteld. Op een zogezegd stijve carbonfiets. Daar moet dan nog bij worden gezegd dat hij een paar maand later positief testte. Niet slecht voor een 'slappe' stalen colnago, niet?
Maar als ge u beter voelt op een stijve fiets, moet ge vooral een carbon kader kopen van een of ander merk. Of het echt helpt? Misschien in het kopke. En het ziet er ook wel pro uit natuurlijk.
Elasticiteit in het bottom bracket is geen probleem, daar blijf ik bij.
Het kan wel een probleem geven als dit bijvoorbeeld er in de achtertrein (daar geef ik u dan wel gelijk) ervoor zorgt dat uw achterwiel in een andere richting gaat staan dan uw voorwiel, dan hebt ge geen efficiënte overbrenging. Maar de meeste titanium bouwers hebben dat wel al uitgezocht en opgelost (vb Moots monostay).
Uw vergelijking vind ik dan slechter, bij mijn weten blijft ge wel altijd in contact met uw fiets en niet met die betonnen plaat of balk. Die balk geeft wel energie terug, maar ge zijt er dan al afgesprongen. Als ge eerst eens gewoon springt en de volgende keer springt ge eraf, springt ge echter wel hoger omdat ge de energie die ge de eerste sprong verloor in uw plank nu wel krijgt.
Merckx reed bijvoorbeeld zijn werelduurrecord op een superlichte stalen Colnago van 5,5kg ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rdBike.jpg bijna een dranghekken). Nu, meer dan 30 jaar later heeft Sosenka het 'klassieke' uurrecord met 300m scherper gesteld. Op een zogezegd stijve carbonfiets. Daar moet dan nog bij worden gezegd dat hij een paar maand later positief testte. Niet slecht voor een 'slappe' stalen colnago, niet?
Maar als ge u beter voelt op een stijve fiets, moet ge vooral een carbon kader kopen van een of ander merk. Of het echt helpt? Misschien in het kopke. En het ziet er ook wel pro uit natuurlijk.
-
pieterp
- Mountainbiker
- Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Heb zelf al 3,5 jaar hetzelfde titanium frame, wissel veelvuldig mijn trapas (als ik wissel van 2x9 naar 3x9 en terug), er zit geen bijzondere binnenzijde in de trapashuls, er is nog geen slijtage opgetreden. Aluminium is op het gebied van schroefdraad net vele malen kwetsbaarder dan Ti.sunn xtreme wrote:
kheb er al diverse gezien met uitgesleten bracketlug uit titanium. vaak begint het na 1.5j op te treden, bij veelvuldig gebruik. zoals ik zei.. de meeste merken hebben daar een mouw aangepast.
de binnenzijde van de bracket is geen titanium maar een andere legering, juist om die slijtage tegen te gaan.
Sunn xtreme is toch zo heilig hardcore overtuigd van zijn gelijk, dus ga ik de discussie laten voorwat ze is en al de semi technische uitleg niet meer lezen.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
@PieterP : niks hardcore whatever....pieterp wrote:Heb zelf al 3,5 jaar hetzelfde titanium frame, wissel veelvuldig mijn trapas (als ik wissel van 2x9 naar 3x9 en terug), er zit geen bijzondere binnenzijde in de trapashuls, er is nog geen slijtage opgetreden. Aluminium is op het gebied van schroefdraad net vele malen kwetsbaarder dan Ti.sunn xtreme wrote:
kheb er al diverse gezien met uitgesleten bracketlug uit titanium. vaak begint het na 1.5j op te treden, bij veelvuldig gebruik. zoals ik zei.. de meeste merken hebben daar een mouw aangepast.
de binnenzijde van de bracket is geen titanium maar een andere legering, juist om die slijtage tegen te gaan.
Sunn xtreme is toch zo heilig hardcore overtuigd van zijn gelijk, dus ga ik de discussie laten voorwat ze is en al de semi technische uitleg niet meer lezen.
een aantal fabrikanten heeft daar zelf een mouw aangepast. Die info komt van henzelf, niet van mij alleen.
ze hebben ook die uitgesleten lugs laten zien, sommigen waren matig, anderen waren gewoon onbruikbaar geworden om opnieuw draad te trekken.
Ook een kameraad moet zeer regelmatig naar de fietsfabrikanten voor nieuwe ontwikkelingen op te volgen en bijscholingen te doen.
Die bevestigde destijds de vraag naar dit 'euvel', en of het snel opgelost raakte.
Ik verzin het heus niet.
kzeg ook dat de meesten dat probleem hebben aangepakt, maar niet allemaal, helaas. Gelukkig is dat een forse minderheid dezer dagen, maar het heeft ooit anders geweest.
en ja..wat jij semi technische uitleg vind maakt niet uit. Kheb het allang begrepen dat sommigen hoe dan ook de logica niet zien.
niks mis mee om titanium en dit look carbonframe op rendement etc te vergelijken. En de praktijkondervinding inzake titanium weer te geven.
iemand die niet zoveel rijd per week doet er uiteraard langer mee.
de gevallen die ze lieten zien was van mensen die heel veel fietsen en vrij tot heel intensief de fiets gebruiken. Na 1.5j was het gewoon op.
(300 tot 800km per week, al dan niet met een ti. racefiets en/of mtb)
kan me veel beter gaan afvragen wat het nut is van te reageren en voor en nadelen op te sommen.