Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Beosiër
Mountainbiker

Post by Beosiër »

Als - zoals Rohloff zegt - de 'beltdrive' (dus riemaandrijving) alleen bedoeld is voor op de weg, waarom laat een topmerk als Moots hierboven dan zien dat het ook op een mountainbike kan worden aangebracht?
En waarom komt - zo stond toch aangekondigd op dit eigenste mountainbike.be productinfo - er dan een Santos mtbike met beltdrive?
Dat begrijp ik niet.
Ik heb er zelf eens naar geïnformeerd bij FietsenKoen, een Rohloffkenner en -aanhanger van het eerste uur. En hij was niet erg te vinden voor de riemaandrijving. Bovendien heb je in elk geval een nieuw, apart frame nodig, zo eentje met een opening/sluiting in het frame waar je de beltdrive dan kunt doorhalen.
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Beosiër wrote:Bovendien heb je in elk geval een nieuw, apart frame nodig, zo eentje met een opening/sluiting in het frame waar je de beltdrive dan kunt doorhalen.
Toch maar eerst eens goed de links bekijken die ik net gepost heb ...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

beter ... een slotje in een riem :-)

zelf absoluut niet gewonnen voor de riem, is trouwens het rendement van zo'n riem hoger dan een ketting ?
Ik dacht dat er ook moto's zijn met riemaandrijving, maar zoveel zie je ze ook niet.
Ketting is en blijft het betere m.i., met het minste nadelen zou ik zeggen (zeker voor mtb)
MudHungry
Mountainbiker
Location: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan

Post by MudHungry »

Er komt uit de States bijna geen moto zonder riemaandrijving, je hebt ze ook op een pak BMW's, en écht zeldaam zijn ze niet.

En het rendement van riemen blijkt inderdaad hoger te liggen dan dat van een ketting - ik denk dat het komt doordat je de wrijving tussen de schakels omzeilt met een riem.

Wat betreft de frame-moificaties: de Santos heeft enkel een las in zijn rechter staande achtervork. De riem wordt er tussen gebracht door het frame lichtjes 'open' te zetten. Niet ideaal, maar makkelijker dan die SandS-koppeling. Bij de Moots is de staande wishbone deelbaar aan de demper-unit, dus daar kan je er ook 'tussendoor' met de riem.

Of je kan terug naar de elevated chainstay-modelletjes?

Die SandS-koppeling is eerder bedoeld voor reis-fietsen dacht ik?
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Die koppeling wordt inderdaad altijd in verband gebracht met reisfietsen, maar dat wilt niet zeggen dat ze alleen daarvoor geschikt is. Als ik de commentaren mag geloven, is het een zeer degelijke en stijve koppeling, die een mogelijke oplossing zou kunnen zijn voor iemand die een frame wil ombouwen dat niet specifiek voor een gesloten riem ontworpen is.

Qua efficiëntie staan die nieuwe riemen naar het schijnt gelijk met een ketting, (veel) beter zou moeilijk zijn. Voor menselijke aandrijving heeft een (propere) ketting een efficiëntie van +/- 98%.
Het is ook niet hetzelfde type riem als wat je op een motor vind. Er zouden andere materialen voor gebruikt worden, die minder rek geven.
MudHungry
Mountainbiker
Location: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan

Post by MudHungry »

Correctie: een ketting heeft een rendement van 91-94%, een getande riem komt op 99%. Los van het feit dat een riem onderhoudsarmer zou zijn.

bron:

http://www.gates.com/brochure.cfm?broch ... on_id=6196

Los daarvan, zijn er blijkbaar niet alleen al ideetjes om riemen te voorzien op SS'jes of Rollies, Maar er zijn dus ook al 'derailleurs' in het stadium van prototype; kijk eens bij Hettlage:

http://www.hettlagedrive.de/
phille
Mountainbiker

Post by phille »

waarom word het dan niet toegepast op XC fietskes ? Riem lijkt me lichter en als het rendement dan ook nog eens beter is ...
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Spot is blijkbaar al verder gevorderd...
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/5794
Spot biedt ook een elegante oplossing aan om de achtervorken te splitsen: de dropout wordt in een 2-delige sandwichconstructie vervaardigd en is verticaal doorgesneden.
Tandwielen met een open bed om steentjes en vuil door te laten.
Om doorslippen bij het aanzetten onder grote kracht te vermijden is een grotere spanning vereist dan bij een ketting...
Bij mijn singlespeed heb ik de ketting eens een tikje te vast aangespannen en de Isis-lager( brol, weet ik ondertussen ook wel :wink: ) was snel klaar voor de vuilbak.
Vraag me dus af of de BB lagering hierop berekend is en in het geval van een Rohloff, idem.
Bij een singlespeed zal de body erg stabiel moeten zijn.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

phille wrote:waarom word het dan niet toegepast op XC fietskes ? Riem lijkt me lichter en als het rendement dan ook nog eens beter is ...
riemoplossing is lichter, minstens even sterk, kent geen rek en minder slijtage voor stadsfietsen met naafversnelling de ultieme oplossing, zeker als voor modellen met een verhoogde achterbrug

zand en modder lijkt toch een probleem te zijn en die split frame oplossing doet me toch een beetje gruwelen, hopelijk vinden ze een elegante oplossing maar zoals je al eerder opmerkte een riem-link lijkt me ideaal want dan zijn we ineens van de schuifpatten en EBBs vanaf
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Wowtre wrote:
phille wrote:zand en modder
heumm
en dit?

http://www.carbondrivesystems.com/userf ... %20mud.jpg

Streets
Post Reply