ik denk da der hier een paar aan't dromen zijn... als ge "echte" carbon onderdelen wil maken, moet ge eerst op zoek naar nen oven die tot 3000° gaat, en als ge da gevonden hebt, probeert dan ook nog iets te vinden om uw onderdeel luchtledig te trekken voor deze handeling... juist ja, nie simpel.
Wa wel mogelijk is, is om veredelde polyester onderdeelkes te maken, maar ge komt dan wel nie in de buurt van "echte" carbon onderdelen....
carbon doe het zelf?
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
- van_hoof
- Mountainbiker
volledige carbononderdelen maken is idd vree moeilijk dat besef ik maar al te goed, maar onderdelen met carbonlaagje overtrekken moet wel doenbaar zijn, ivm stuur was gewoon een vraag hoe men dat doet uit intresseJ.E. wrote:ik denk da der hier een paar aan't dromen zijn... als ge "echte" carbon onderdelen wil maken, moet ge eerst op zoek naar nen oven die tot 3000° gaat, en als ge da gevonden hebt, probeert dan ook nog iets te vinden om uw onderdeel luchtledig te trekken voor deze handeling... juist ja, nie simpel.
Wa wel mogelijk is, is om veredelde polyester onderdeelkes te maken, maar ge komt dan wel nie in de buurt van "echte" carbon onderdelen....
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
Post by El Perro Diablo »
In cartuningshop vind je nepcarbon, speciaal om parts te overtrekken.
Met behulp van een Fohn kan je die alle vormen doen geven.
Met behulp van een Fohn kan je die alle vormen doen geven.
Re: carbon doe het zelf?
van_hoof wrote:hey, ik speel een beetje met het gedacht om zelf wat onderdelen van 'zwart' goud te voorzien, en misschien op termijn zelf onderdelen te maken in carbon, heeft er hier iemand wat meer info over, de werkwijzen, waar je aan de carbonmatten geraakt enzo? Mensen die dit al zelf geprobeert hebben?
greetz, Hendrik
A zie hier is ne keer jonghe!
http://www.vosschemie.be/index.php?page ... 282&b_a=13
En om dat ge het zo schoon vraagt.
De adressen, kies maar uit.
http://www.vosschemie.be/index.php?page ... 9239&b_a=3
- focus_wrc
- Mountainbiker
- Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude
wordt carbon dan gebakken? ik dacht enkel vacuum zuigen in van die plastiekskes en door het uitharden zal de hars zelf al zijn warmte afgeven. En een vacuum pomp: een frigo compressorke met de zuigzijde op uw vacuum slurf en ge kunt al iets fabricerenJ.E. wrote:ik denk da der hier een paar aan't dromen zijn... als ge "echte" carbon onderdelen wil maken, moet ge eerst op zoek naar nen oven die tot 3000° gaat, en als ge da gevonden hebt, probeert dan ook nog iets te vinden om uw onderdeel luchtledig te trekken voor deze handeling... juist ja, nie simpel.
- J.E.
- Mountainbiker
echte carbon wordt simpel samengevat zo gemaakt:
- fibers worden parrallel met de richting v/d toegepaste kracht uitgestrekt.
- de polymeren oxideren aan een temp van 200-300°c zodat het deel water eruit gaat en er zuurstof toegevoegd wordt aan de koolstof molecule om de basis van de specifieke "carbon" molecule te verkrijgen.
- zuiveren dmv carbonisatie, dit kan alleen maar door te verhitten tot min 2500°c in een nitrogeenrijke omgeving. Waardoor men een zuivere samenstelling zal krijgen van 92% carbon of meer.... Nu kan men de carbonfibers weven of hun finale vorm geven en stabiliseren met een epoxy.
En dan kunde spreken van een "echt" carbon onderdeel.
Al de rest van de produktiemethodes die bestaan uit een deel van het bovenstaande (of zelfs nie) zijn even goed of nog slapper dan een louisvuitton sjakosch die ge op den dijk in Turkije gekocht hebt...
in ieder geval als't u lukt om dit te doen met nen versleten frigo, dan moedde zo vlug mogelijk soliciteren bij mcLaren of zo
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
min 2500°, is dat niet heel koud J.E. ?
(of bedoel je in een hoek van ...... graden?)
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
Nen Hoek van 2500° is zo scherp dat die de carbonvezel gelijk doorprikt!!!
Toch blijft voor de hobbytist carbon de betere uitdaging om in zijn fietshok leuk spul te maken ivg met de gangbangbare metalen, tenzij ge kunt lassen en het nodige materiaal (ter uwer beschikking) hebt.
Verschillende hobytisten maken carbonframes van om en bij de 1600gram, die niet breken, wat properkes is vind ik zlfe zo enn beetje, allez, toch da'k wa on't zagen ben nu, maar zolang jullie deze onzin blijven lezen vraag ik mij af wie den onozelaar is, ik die wat lul, of gij die dit nu leest?
Toch blijft voor de hobbytist carbon de betere uitdaging om in zijn fietshok leuk spul te maken ivg met de gangbangbare metalen, tenzij ge kunt lassen en het nodige materiaal (ter uwer beschikking) hebt.
Verschillende hobytisten maken carbonframes van om en bij de 1600gram, die niet breken, wat properkes is vind ik zlfe zo enn beetje, allez, toch da'k wa on't zagen ben nu, maar zolang jullie deze onzin blijven lezen vraag ik mij af wie den onozelaar is, ik die wat lul, of gij die dit nu leest?