Buitenband past niet op velg

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
TaurineR
Mountainbiker

Buitenband past niet op velg

Post by TaurineR »

Hello,

Ik zit met een probleem:
Ik heb een set wielen met Stan's notubes 29" velgen ( Stan's notubes 29" ZTR 29-er 355)

Als ik er nu een buitenband opleg (met binnenband) dan komt deze buitenband maar voor 80% van de wielomtrek tegen de zijkraag van de velg te liggen, het resterende deel blijft een stukje van de kant steken.
Ik heb dit getest door de binnenband op te pompen tot een druk van 4kgm, maar het laatste deel van de band wil niet op zijn plaats komen, ook niet na invetten van de buitenband.

Eigenlijk lijkt het dat de velg te groot is van diameter zodat de buitenband er niet om kan. (buiten diameter velg = 632mm)
Je kan natuurlijk ook zeggen dat de buitenband te klein is, maar ik heb het wel getest met 3 modellen van banden (1x maxxis wormdrive, 1x maxxis detonator en 1x ritchey crossmax)
Ik heb dit probleem met beide velgen.
Heeft iemand dit ook al gehad, of heb een oplossing?

Bedankt voor je informatie
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Image
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Op 29" velgen passen geen 26" banden! =D>
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

vraag een vriend om te helpen.
Verwarm de banden lichtelijk zodanig dat ze iets meer flex hebben (maar op eigen risico ofcourse).
roep, tier en vloek zo hard mogelijk tegen iedereen die je tegenkomt.

Dit allemaal indien je toch een 29" band probeert.
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

Afwasmiddel, veel afwasmiddel geeft beter resultaat dan invetten met vet.
Ik denk dat het ook beter verdeelt.
>Heb de velgen overdreven ingezeept, dan banden gemonteerd en opgepompt tot +-4kg. Vanaf 3kg hoort je hem op zijn plaats knallen!
Maar hij zit erop, en hij zit goed!
Het is echt wel een 'spannertje'
Ik ga nu de banden eroplaten, mischien 'rekken' ze nog wat met de tijd.
>Ik verwacht wel als ik 'ten velde' een binnenband moet wisselen dat ik de buitenband er niet goed op krijg, en zo verder zal moeten rijden....
Afwachten dus..
anno53
Mountainbiker

Post by anno53 »

Heb je dat met beide kanten van de band? Waarschijnlijk niet, meestal gaat het monteren van de eerste kant van de band over de velg bijna vanzelf. Dit komt omdat de hieldraad dan gemakkelijk naar het midden van de velg (het diepste punt) gedrukt wordt. Als de tweede kant moeilijk te monteren is: 1. druk in de binnenband verminderen zodat de band niet te hard tegen de velgrand wordt gedrukt, 2. beginnen aan de tegenovergestelde zijde waar men later de band over de velg zal trekken, 3. en daar de hieldraad van de nog te monteren kant naar het midden van de velg duwen, 4. langs beide zijden van het wiel de band over de velg te duwen, maar de hieldraad gespannen houden in het diepste punt van de velg. Meestal lukt dit zo :wink: , indien niet: tooltje van Foes gebruiken (te koop bij o.a. Halfords).

p.s.: Ga eens zien in een bandencentrale hoe men daar banden monteert, de hieldraden van autobanden zijn ietsje dikker dan die van fietsen... :roll:
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

anno53 wrote:Heb je dat met beide kanten van de band? Waarschijnlijk niet, meestal gaat het monteren van de eerste kant van de band over de velg bijna vanzelf. Dit komt omdat de hieldraad dan gemakkelijk naar het midden van de velg (het diepste punt) gedrukt wordt. Als de tweede kant moeilijk te monteren is: 1. druk in de binnenband verminderen zodat de band niet te hard tegen de velgrand wordt gedrukt, 2. beginnen aan de tegenovergestelde zijde waar men later de band over de velg zal trekken, 3. en daar de hieldraad van de nog te monteren kant naar het midden van de velg duwen, 4. langs beide zijden van het wiel de band over de velg te duwen, maar de hieldraad gespannen houden in het diepste punt van de velg. Meestal lukt dit zo :wink: , indien niet: tooltje van Foes gebruiken (te koop bij o.a. Halfords).

p.s.: Ga eens zien in een bandencentrale hoe men daar banden monteert, de hieldraden van autobanden zijn ietsje dikker dan die van fietsen... :roll:
Nee, het is wel aan beide kanten.
Ik krijg de band wel tamelijk goed over de velg, maar dan bij het oppompen wil hij voor een deel niet naar de velgrend toe.
Eigenlijk lijkt de buitenband te klein voor de velg zodat hij er niet rond kan. >Nu dus met een forse smering met wasmiddel (smeren doen ze in bandencentrale ook steeds) is het wel gelukt.
Dat tooltje lijkt me enkel goed om de band over de velg te wippen (spaart een 3e hand uit), maar daar is het probleem niet.
Scale
Kerstman

Post by Scale »

TaurineR wrote:
anno53 wrote: Ik krijg de band wel tamelijk goed over de velg, maar dan bij het oppompen wil hij voor een deel niet naar de velgrend toe.
.
Dit is het gekend probleem bij auto/motor banden. Op bepaalde momenten gaan we ook naar 6,7,8, bar om de band op de velg te krijgen. Veel bandenvet gebruiken, de interieur (binnenste van de ventiel) uitdraaien zodat het debiet groter wordt!

Suc6 ermee als je bij deze temperaturen ergens "ten velde" een plat rubbertje moet herstellen :wink:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Bij 4x4 banden in de velde doen we dat zo:

leg de band met de hand zover om de velg als je kan, spuit een spraycan haarlak, wd 40 of wat je ook bij de hand hebt in de band, stekske aan en boem, 9/10 ligt de band op zijn plaats. Mocht je interesse hebben, zal ik eens achter een filmpke zoeken.
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

El Perro Diablo wrote:Bij 4x4 banden in de velde doen we dat zo:

leg de band met de hand zover om de velg als je kan, spuit een spraycan haarlak, wd 40 of wat je ook bij de hand hebt in de band, stekske aan en boem, 9/10 ligt de band op zijn plaats. Mocht je interesse hebben, zal ik eens achter een filmpke zoeken.
Oh, da komt nog goed!
In 't vervolg neem ik een spuitbus haarlak en een aansteker mee op toertocht!
'K zal succes hebben! Wel zien dat ik 't bos niet in brand steek! :-?
Post Reply