Routeerbare topomap belux

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

Serge R wrote:Rtfm [-o<
jaja,kunt daar aan uit,pffffffff
moddercrosser
Mountainbiker

Post by moddercrosser »

yajop wrote:
RTFM, oftewel read the fucking manual :wink:
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

moddercrosser wrote:
yajop wrote:
RTFM, oftewel read the fucking manual :wink:

aha :oops:
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

amai vriendelijk zijn ze hier wel en dan staan ze stom da site s naar de kl.... gaan door gasten zoals jullie.

niet iedereen vind alles even simpel he, zoals jullie bekrompen geest misschien.

of zijn jullie van die nerds die alles weten [-X

En dan heb ik het zeker niet over ivo, diene mens geeft tenminste een deftig antwoord ook al heeft hij de vraag al 10000 x gehad.

dus als ge niks beters te doen hebt dan zo'n domme opmerkingen te geven, blijf dan weg van een forum
Solo
Mountainbiker

Post by Solo »

In het GPS topic op dit forum staan de antwoorden op al je vragen, vandaar de reacties, een kleine inspanning mag toch nog verwacht worden hoop ik.
En op de site van Ivo vind je eveneens een berg aan info.

Grtz

Solo
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

ivo wrote:Als je een routeerbare kaart maakt spaart het veel tijd uit om eerst een route in Mapsource te maken (je moet dan minder waypoints zetten dan logs in een track) en deze bekomen route dan te convetrteren met WINGDB3 (gratis tool) naar een track zodat deze identiek in je gps terecht komt zoals jij het wou in Mapsource.
aha, dit is interessant !
want heb inderdaad gemerkt dat what you send niet 100% is what you get, als je vertrekt van een routeerbare kaart...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

yajop wrote:Ivo, ik heb een etrex vista, waar vind ik het kaartmenu?en hoe komt dat als ik die kaarten wil kopieeren naar men gps, de melding krijg dat de kaarten niet ontgrendeld zijn?bedankt
Denk dat de menustructuur ongeveer gelijk is aan de 60.
1. Ofwel ga je tot de kaart op je display staat. - Duw op de knop 'menu'. Scroll naar 'Instellen Kaart'. Enter.
2. Ga naar het Hoofdmenu. Ga naar Instellen. Ga naar Kaart.

Na beide opties klik je terug op de knop 'menu' op je toestel. Hier krijg je dan een lijst van alle kaarten geladen in je gps. Zet op 'Toon' als de kaart actief moet zijn. Zet op 'Hide' als je een kaart wil uitschakelen.
ps. Zet je CN op 'Toon' dan zal je die altijd zien ook al zet je een andere (topo) kaart op 'Toon'. dus CN ALTIJD uitschakelen wil je een andere kaart zien.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

yajop wrote:Ik heb de dvd vandaag thuis gekregen , nu heb ik ze ontgrendeld,maar als ik ze naar men GPS zend, geeft deze de melding na de overdracht:kan kaart niet openen.
wat doe ik verkeerd?
Heb je wel het goede interne id van je gps opgegeven bij het ontgrendelen en niet bv je serienummer? In het laatste geval of bij het ingeven van een verkeerd cijfer herkent Mapsource je gps niet als toegewezen aan je kaartproduct.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Iegienie wrote:
ivo wrote:Als je een routeerbare kaart maakt spaart het veel tijd uit om eerst een route in Mapsource te maken (je moet dan minder waypoints zetten dan logs in een track) en deze bekomen route dan te convetrteren met WINGDB3 (gratis tool) naar een track zodat deze identiek in je gps terecht komt zoals jij het wou in Mapsource.
aha, dit is interessant !
want heb inderdaad gemerkt dat what you send niet 100% is what you get, als je vertrekt van een routeerbare kaart...
Dat komt idd omdat een outdoor gps (bijna, afhankelijk van model) altijd gaat herberekenen, dus de route gaat herberekenen tussen de waypoints volgens de dan geldende instellingen van je gps. Dus hoe meer de kaart en instellingen op je gps overeenkomen met de instellingen in Mapsource hoe meer beiden overeen zullen komen.
(zoals gezegd een track wordt integraal en kaartonafhankelijk overgemaakt van Mapsource naar je gps en een route wordt kaartafhankelijk en alleen de waypoints overgemaakt, je krijgt wel wat je zond (gezien het alleen de waypoints zijn in een route) maar het resultaat kan verschillen gezien de instellingen en berekeningen kunnen verschillten tussen MS en je gps).
Overigens lukt dat niet altijd voor 100% omdat je in Mapsource meer keuzeinstellingen hebt dan bv in een 60. Koos je in Mapsource een optie die niet voorhanden is in je gps is er al een verschil.
Bovendien moet je je waypoints ook 'strategisch' plaatsen. Omdat een gps een kleine pc is en dus geen mens logische voor de hand liggende keuzes gaat maken.
Een waypont plaats je dus best NA een splitsing in de weg.
Geplaatst vlak VOOR een splitsing kan hij op de splitsing dan nog bv links of rechts kiezen om naar het volgende waypoint te gaan.
Geplaatst OP de splitsing weet hij soms dan helemaal niet wat doen waardoor hij gaat flippen of lang gaat herberekenen en blijven hangen of 'rare' keuzes gaat maken.
Ik stuur bv met een route ook altijd de track mee. Dan weet ik zeker dat ik de juiste weg (die ik gepland had in MS) volg. Wijkt op een punt de track dan af van de route weet je dat je even de track moet volgen. Je gps gaat hierna dan terug herberekenen (omdat je van de route afwijkt) en terug je geplande route tonen (toch tot het volgende waypoint). De track dient dus als back up van de route (in de gevallen dat je absoluut je geplande route wenst te volgen natuurlijk).
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

ivo wrote:
yajop wrote:Ik heb de dvd vandaag thuis gekregen , nu heb ik ze ontgrendeld,maar als ik ze naar men GPS zend, geeft deze de melding na de overdracht:kan kaart niet openen.
wat doe ik verkeerd?
Heb je wel het goede interne id van je gps opgegeven bij het ontgrendelen en niet bv je serienummer? In het laatste geval of bij het ingeven van een verkeerd cijfer herkent Mapsource je gps niet als toegewezen aan je kaartproduct.
ik denk het wel, want ik heb toch een unlockcode gekregen?
kan je dat terug doen?
Post Reply