Cristalp 2OO9

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

Watje wrote: Volgens de vele verhalen die ik reeds gelezen en gehoord heb zijn de klimmen niet het zwaarste, maar wel de afdalingen die voor een deel het verschil maken.
Dat vind ik absoluut onwaar hoor. Enkel in de laatste afdaling ga je echt voordeel halen uit een fully.
Ik heb zowel een fully als een hardtail en voor de Cristalp heb ik bij alle deelnames resoluut voor de HT gekozen. Zo licht mogelijk bergop vind ik daar het belangrijkste.
Enfin, da's mijn gedacht maar he. Ik heb nog nooit het podium gehaald :roll:
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

Biestie1 wrote:
Watje wrote: Volgens de vele verhalen die ik reeds gelezen en gehoord heb zijn de klimmen niet het zwaarste, maar wel de afdalingen die voor een deel het verschil maken.
Dat vind ik absoluut onwaar hoor. Enkel in de laatste afdaling ga je echt voordeel halen uit een fully.
Ik heb zowel een fully als een hardtail en voor de Cristalp heb ik bij alle deelnames resoluut voor de HT gekozen. Zo licht mogelijk bergop vind ik daar het belangrijkste.
Enfin, da's mijn gedacht maar he. Ik heb nog nooit het podium gehaald :roll:
+1
ééndags-koersen/marathons = HT, meerdaagsen: Fully
(m.u.z. begin van het seizoen)
(dit is de mening en 'k geef 'm gelijk van mr. G. Fisher)
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Het zal gedaan zijn met podium te rijden,categorie sen.4 is afgeschaft op de 121km maar nog wel op de 68km .Wat wil je,er zijn nog weinig zotten boven de 60 jaar die zich wagen op die afstand en kan maar al te goed begrijpen dat ze daar geen klassement meer voor maken.Opboxen tegen 50-jarigen, dat zie ik niet zitten.
Aangezien ik door men podium een gratis inschrijving krijg voor volgend jaar + bevoorrechte startplaats zal ik me dan maar eens de 68km doen.

Misschien dat ik nu eens een andere tactiek ga toepassen en a fond ga vertrekken en zien waar ik ga sneuvelen.Op die 68 maakt het toch niks uit om die tijdspoorten te halen.Normaal rij ik het eerste gedeelte altijd op 60-70% van men omslagpunt(164sl/mi,) en wil nu eens zien hoe het gaat aflopen op 90-100% van men omslagpunt van bij de start.
Maar eerst moet ik wel wat aan men trainingen gaan doen want ik heb er de laatste tijd niet veel zin in.Maar augustus is nog lang en als het wat zonniger en warm wordt dan vliegen we er weer in.
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

belangrijk: organisatie voorziet drank in gevulde drinkbussen,
bespaar jezelf dus onnodig gesleur en voorzie gewoon de nodige drank tot de eerste bevoorrading
VanBiLL.com
Mountainbiker
Location: Cannondale Flash Himod 2 race-rig + Red BuLL Xeon HT XTR mudbike

Post by VanBiLL.com »

Ik heb dit jaar iets te vieren, het wordt mijn 10de deelname. 4 maal de lange afstand met als snelste tijd 10:02:58 (verdomme). Omdat ik artrose heb in een van mijn schouders kan ik helaas de lange afstand niet meer aan. Dus heb me vanaf deelname 5 op de halve afstand toegelegd. Moeilijk istie niet (en eigenlijk vind ik de eerste 55km van Verbier naar Heremence het mooiste, die rijd ik in de dagen vooraf altijd nog). Technisch gezien is het parcours niet zo veel eisend. Het is het lange klimmen en hier en daar de hoogte (max bijna 2800m) wat de meesten de kop kost. Ik vind het qua gebied en vergezichten (top Mandelon) wel een van de mooste tochten om te rijden.

Bevoorradingen zitten ruwweg om de 10 á 15km en je kan er idd gevulde drinkbussen krijgen, dus licht rijden is aan te bevelen. Wij gaan altijd een week van te voren en slapen op dik 1800m en dan ben je erg goed aan de hoogte aangepast, dus daar nooit een probleem. Het is zeker niet te adviseren donderdag pas heen te rijden, vrijdag inschrijven en dan zaterdag denken te knallen, want hijgen zal je...

Bij boeken van accomodatie hou er rekening mee dat de wedstrijd (zoals in 2008) uitgesteld kan worden tot zondag en dat je dan pas op maandag naar huis ga.

Gelukkig is CH niet zo duur meer tegenwoordig (sinds we de euro hebben), en mijn ervaring met marathons in A of I dat het daar veel duurder is (ik spreek over accomodatie). Voor wie de lange afstand rijd, probeer toch wel rond 12 - 12:30 in Evoline te zijn, anders wordt het erg knagen...

Ik ga in elk geval proberen de halve afstand (Heremence - Grimentz) binnen de 6uur te rijden, moet mijn mijn ouder (39) wordende én enorm versleten (artrose) botten nog wel lukken. Snelste rit voor nu was 6u19...
canyon
Mountainbiker

Post by canyon »

Heb dit jaar de uitdaging aanvaard om ook de GRC te rijden...
Het opbouwen van mn basisisconditie ben ik begonnen , heb me voorgenomen om de LCMT ook mee te doen als voorbereiding en om af te sluiten ga ik van ( 25 juli tot 8 aug ) of (1aug - 15 aug ) naar Torbole in Italie omnog eens serieuz af te zien in de bergen.
cateye
Mountainbiker

Post by cateye »

2 maal uitgereden , 2003 en 2006
dus om de drie jaar, dwz dit jaar terug ?
heb altijd gezworen, dit nooit meer, het is telkens een klimtijdrit om de laatste tijdspoort te halen en dan sterven op de pas de lona waar je meer dan 1h moet stappen naar 2700m, je gaat daar volledig dood
heb er al veel zien opgeven, bikers die zonder problemen een raid hautes fagnes of andere marathon uitrijden, maar dit is andere koek, ook veel zwaarder dan een 160km in Bouillon

verslagen : http://users.skynet.be/ivandh/avontuur.htm

nadeel, in 2006 waren de bevooradingen niet veel zaaks, in startplek Verbier is niks te beleven en nu moet je vrijdags nog een halve dag uittrekken om naar Sion beneden in de Rhonevallei op een uur rijden het startnummer af te halen en bike te laten controleren.
nog een nadeel is dat de wedstrijd geen lus is en je met de bus terugmoet en de bike worden letterlijk op een hoop in de aanhangwagen gegooid, lucky iron had net een nieuwe bike en die kwam er nogal slecht uit
de achterblijvers krijgen in Verbier geen nieuws, de startplaats wordt meteen afgebroken, uw vriendin of familie doenen te wachten tot je heel laat of midden en de nacht met de bus aankomt, als je tenminste de bus niet mist want die wachten niet.
oplossing; zien dat je vervoer hebt naar Grimentz en daar in de buurt overnachten?
maar het blijft een klassieker van een marathon, een mythe, de zwaarste op de salzkammergut na ?
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

moeilijk met iets te vergelijken: ik heb 2 pogingen gedaan, 2006 was een shit-jaar en niets lukte-->te laat in Evolene. In 2005 lukte het wel, maar toen is het weer omgeslagen, goe op tijd in Evolene, gem. 12,8/u maar verplicht moeten stoppen. Dat was sneller gefietst dan Malmedy (zelfde jaar en zeer goed weer), en bijlange nie kapot.
Zwaar is het zeker, klim Mandelon saai...maar de vergezichten, de toch redelijk aanwezige singletracks maken het mooi. Jammer van die stomme switch van de org. om Sion als uitvalsbasis te gebruiken. Ga nog wel eens terug, maar ik moet echt toppie zijn om dat aan te kunnen :-? .
Mr.Lona
Mountainbiker

Post by Mr.Lona »

In 4 deelnames is het me gelukt om van 11u37m naar 8u56m te gaan op de lange afstand.Pracht van een marathon,een echte klassieker in een zeer mooie omgeving.Enkel hopen op goed weer,want ik was er ook bij in de editie die ze hebben stilgelegt vanwege het slechte weer en dat was echt een hel.Goed doseren en zien dat je "fris" aan de mandelon begint,das volgens mij de klim waar je het verschil kunt maken voor een goede tijd,en als je een goede daler bent kan je in de laatste afdaling ook behoorlijk wat tijd winnen.Ben van plan om nog eens terug te gaan,niet om te rijden maar om boven op de pas de lona te staan en het schouwspel van de mytische beklimming te volgen...is echt de moeite,succes aan alle deelnemers in 2009!!
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

misschien dat we het dit jaar nog eens (laatste keer) proberen...mits en deftig voorjaar. Winterfietsen is gene vette geweest...veel te koud
Post Reply