Banden beklimming ventoux

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Die 55 minuten was wel in een klimtijdrit en in volle epo periode.......

Die tijd is geen maatstaf voor een gewone sterveling.
Dirty Daddy
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper Comp 29" 2012, Salsa Spearfisch 1, Specialized Columbus(Race)

Post by Dirty Daddy »

sTTevie wrote:denk dat je die Ventourist ook niet echt als maatstaf der dingen mag nemen ... de grootste groep gaat daar om gewoon 's boven te geraken, 'n keer in hun leven ...

Ben ook bij die entousiastellingen(moeilijk woord) die samen met men maatje Ivanhoe de ventoux gaat proberen te temmen....en idd boven geraken is de doelstelling(zo dit graag langs de drie zijden doen)...

Mijn vraagje hier omtrend( en om weer on topic te gaan) is het volgende:
vroeger in men "zotte" jaren nog aan auto tuning gedaan en het kriebeld nog steeds een beetje maar dit nu op men bike... ik zoek baanbandjes maar liefst spierwitte( heb een bianchi in de biachi kleur, appelblauw zeegroen) wie kan me zeggen waar ik deze kan vinden en van welk merk....
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

pedaalridder wrote:
rombaft wrote:ivm die snelheid en tijden, tja, ik hoor ook vanalles, maar wordt zelden voorbijgestoken, ook tijdens de klim van bv de ventoux heb ik er niet teveel zien voorbuisteken, wel redelijk wat voorbijgereden.

1u15min is niet voor iedereen weggelegd, daarvoor heb je talent en een goede training nodig, als je weet dat een prof coureur er 1u20min over doet ....
Records zijn records en dit zijn extremen waar je je best niet aan spiegelt of je als basis neemt voor je prestaties, profcoureurs zijn ook mensen met hopen talent en die perfect kunnen leven voor hun sport inclusief begeleiding.

Bovendien, zeker in het geval van de VENToux zal je prestatie deels afhangen van de weersomstandigheden, het kan eens je boven de bomen uitkomt zo hard waaien dat zelfs goed getrainden gewoon niet bovenraken.

Tijdens de ventourist venthousiast was het gemiddelde 2u15min en het record als ik me niet vergis 1u en een goei 20min .

Voor de mensen die dit gaan breken, neem aub een hoogtemeter fietskilometriek mee, bestandje uploaden als bewijs aub want anders ....
1u20 voor een "prof" is toch wel zwakjes, tenzij het een ex-prof is die er een wandeling van maakt en halfweg de Mont-Ventoux ff gaat bijtanken :lol:
Het (supersonisch) record is 55min, dus 1u10 voor een goed getraind iemand moet haalbaar zijn
Dan ben je toch verkeerd ingelicht hoor , we zullen het zien dit jaar in de tour, de toppers zoals contador, armstron, ... (de betere klimmers dus) zullen de ventoux afhaspelen in meer dan een uur. De bus zal er wel 1u15min - 1u20min over doen (op zijn minst) .

Heb je zelf al eens de ventoux gedaan trouwens, ik heb de indruk dat die beklimming hier systematisch onderschat wordt, 't is wel 21km met een serieus percentage, iemand die daar met een gemiddelde van ongeveer 20km/h opfietst moet ik nog tegenkomen.
Voor 1u-15min moet je trouwens een gemiddelde snelheid hebben van 16.8km/u , dat 21km aan een stuk bij percentages tussen de 8-12% (en moest je de km'ers eens opdelen zal je merken dat er stukken van 14-17% tussenzitten) .
sTTevie
Mountainbiker

Post by sTTevie »

je mag de 2 niet vergelijken ... in de Tour hebben de jongens 'r dan al +140km over 'n geaccidenteerd parcours opzitten voor ze zich aan de beklimmingen kunnen "zetten" ... in de Dauphiné ging 't over 'n tijdrit ...
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

sTTevie wrote:je mag de 2 niet vergelijken ... in de Tour hebben de jongens 'r dan al +140km over 'n geaccidenteerd parcours opzitten voor ze zich aan de beklimmingen kunnen "zetten" ... in de Dauphiné ging 't over 'n tijdrit ...
Maar profs mag je wel vergelijken met "gewone" fietsers dan ?
Die gasten fietsen 400-700 km per week, leven voor hun sport van 's morgens tot 's avonds , moeten niet gaan werken enz...

Al eens langs de schelde met wat profs meegereden (Weiland, keise, defauw, ... ) , die gasten fietsen 40km/u met vingers in de neus en rustig babbelend, en dat zijn nog maar profs in normale categorie laat ons zeggen, niet te vergelijken met een op EPO draaiende klimmachiene die men op de ventoux loslaat.

Zoals eerder gezegd, velen hier onderschatten de ventoux toch wel en ik geloof enkel spectaculaire resultaten als er bewijs is van een hoogteprofiel met tijdmeting erbij.
sTTevie
Mountainbiker

Post by sTTevie »

heeft hier iemand zichzelf met 'n prof vergeleken? kan zijn, ik alvast niet, maar ik ben 'r wel van overtuigd dat ik, mits goeie training, nog wel 'n goed stuk van m'n tijd afkrijg ...

en van mij mag jij geloven wat je wil :wink:
spd
Mountainbiker

Post by spd »

rombaft wrote:
pedaalridder wrote:
rombaft wrote:ivm die snelheid en tijden, tja, ik hoor ook vanalles, maar wordt zelden voorbijgestoken, ook tijdens de klim van bv de ventoux heb ik er niet teveel zien voorbuisteken, wel redelijk wat voorbijgereden.

1u15min is niet voor iedereen weggelegd, daarvoor heb je talent en een goede training nodig, als je weet dat een prof coureur er 1u20min over doet ....
Records zijn records en dit zijn extremen waar je je best niet aan spiegelt of je als basis neemt voor je prestaties, profcoureurs zijn ook mensen met hopen talent en die perfect kunnen leven voor hun sport inclusief begeleiding.

Bovendien, zeker in het geval van de VENToux zal je prestatie deels afhangen van de weersomstandigheden, het kan eens je boven de bomen uitkomt zo hard waaien dat zelfs goed getrainden gewoon niet bovenraken.

Tijdens de ventourist venthousiast was het gemiddelde 2u15min en het record als ik me niet vergis 1u en een goei 20min .

Voor de mensen die dit gaan breken, neem aub een hoogtemeter fietskilometriek mee, bestandje uploaden als bewijs aub want anders ....
1u20 voor een "prof" is toch wel zwakjes, tenzij het een ex-prof is die er een wandeling van maakt en halfweg de Mont-Ventoux ff gaat bijtanken :lol:
Het (supersonisch) record is 55min, dus 1u10 voor een goed getraind iemand moet haalbaar zijn
Dan ben je toch verkeerd ingelicht hoor , we zullen het zien dit jaar in de tour, de toppers zoals contador, armstron, ... (de betere klimmers dus) zullen de ventoux afhaspelen in meer dan een uur. De bus zal er wel 1u15min - 1u20min over doen (op zijn minst) .

Heb je zelf al eens de ventoux gedaan trouwens, ik heb de indruk dat die beklimming hier systematisch onderschat wordt, 't is wel 21km met een serieus percentage, iemand die daar met een gemiddelde van ongeveer 20km/h opfietst moet ik nog tegenkomen.
Voor 1u-15min moet je trouwens een gemiddelde snelheid hebben van 16.8km/u , dat 21km aan een stuk bij percentages tussen de 8-12% (en moest je de km'ers eens opdelen zal je merken dat er stukken van 14-17% tussenzitten) .
alé, we zijn weeral "verkeerd ingelicht" :-?
hierzie, een copy/paste vanop www.standaard.be:

Ventoux-record voor Armstrong
VAISON-LA-ROMAINE - Niemand reed ooit sneller de Mont Ventoux op dan Lance Armstrong eergisteren. De Amerikaan overwon de verschrikkelijkste steenpuist van de Provence in een recordtijd van 58 minuten blank (gemeten over een afstand van 21,1 km). Marco Pantani had twee jaar geleden 53 seconden meer nodig toen hij bovenop de col de ritzege cadeau kreeg van... Armstrong.

In een échte rit (geen tijdrit dus...) reed Mr Armstrong onder het uur naar boven, 58 minuten...

'k heb zelf reeds de Mont Ventoux beklommen, idd ni te onderschatten, met serieuze stijgingspercentages > 10%... maar ge moet er wel bijzeggen dat de eerste 3 à 4 km gewoon valsplat zijn hé (3 - 4%) waar ze tijdens een wedstrijd tegen 40km/u overvlammen... een overall gemiddelde van 16km/u is dus zeker haalbaar (als ge genoeg traint & bookes eet natuurlijk) :wink:
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Brunox wrote:
Ridley Rijder wrote: Als je de donderdag of dinsdag eens in de streek bent met een koersfiets, moet je het eens gaan bekijken. Die gasten zijn geflipt. Alles rijd er samen. Van nieuwelingen tot profs.
Ik heb nog bovengekomen op die brug met een hartslag van 204...
Ze rijden rond de E19 als ik het goed voorheb.
Ik heb 15 jaar wedstrijden gereden, en ik ken dat soort groepen meer dan goed. Had er zelf ook zo een paar voor de dinsdag en de donderdag.

En op 1 punt geef ik je wel gelijk, 60 per uur is vlot te doen,maaaaaaaaaar
niet als gemiddelde snelheid. Als je gemiddeld op een 45 gaat uitkomen ben je al goed bezig.

Ons rondje was 10 kilometer, en dat reden we altijd rond de 14 minuten.

Graag kom ik eens kijken, en de tijden afklokken als ik in de buurt ben.

Wee je gebeente als je geen 60 gemiddeld haalt :wink:
idemdito, heb da ook nog gedaan en inderdaad dat de snelheid in groep vaak rond de 60 schommelt maar zoals je aangeeft kom je dan op een gem. van 45 uit :wink:
bravho
Mountainbiker

Post by bravho »

Al wie op de Ventoux op minder dan 1u30 (Bedoin) uitkomt kan volgens mij een serieus stukske fietsen. Ik denk dat dit al een mooie tijd is voor gewone sterveling. (zonder mezelf als maatstaf te nemen, na al die jaren fietsen)

En 60km/u gemiddeld?? Als je dit in de afdaling van de Ventoux haalt heb je al stevig doorgereden!
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

ik ben daar eind oktober opgereden met een BeOne Blue met Furious Fred bandjes.
Vertrokken vanuit Bédoin en er toch 1u45 over gedaan. En, daar was ik best tevreden mee. Ik ben geen lichtgewicht klimmer en was helemaal niet voorbereid. Aan Chalet Renard efkens gestopt om droog shirtje aan te doen (in Bédoin was het aan het regenen, eenmaal in het bos begon de zon nogal redelijk fel te schijnen) en dan de laatste km afgemaald.

Ik had totaal geen idee van de zwaarte van de Ventoux en heb me dan ook gespaard. Op het einde had ik nog redelijk wat overschot. Dus, ik denk dat ik met een betere voorbereiding (lees: op vakantie, dus elke avond flesje wijn :drunk: ), niet stoppen onderweg en wat minder spaarzaam rijden, er wel 10-15 minuten afkrijg.
Maar, minder dan 1u20 ?? Zal toch niet voor mij, zijn.
Post Reply