Klikpedalen versus 'haken' ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
mini bergaffer
Mountainbiker

Post by mini bergaffer »

Tolueen wrote:ik zal eens een zoekertje plaatsen....

misschien liggen er hier op het forum nog ergens zulke pedalen stof te happen :lol:
Ja ik heb hier nog een koppeltje pedalen liggen zijn gebruikt maar werken nog perfect.

mb
ToxicWaste
Mountainbiker

Post by ToxicWaste »

hoeveel wil je er nog voor?
maranoa
Mountainbiker

Post by maranoa »

Neem klikpedalen.het is wel even wennen,misschien val je een keertje;
Als je gewend bent, wil je nooit meer anders.
Kijk wel goed wat voor systeem je koopt. Zlef heb ik al jaren spd's met plaatjes met weing zijdelingse speling. Er zijn ook systemen met meer speling. Goed afstellen is belangrijk voor je knieën.
Die plastik instaphaken zijn natuurlijk beter dan helemaal niets.
nopper
Mountainbiker

Post by nopper »

Zijn er verschillende soorten in die klikpedallen? Ik heb zelf kliks boven en onder en goedkope schoenen gekocht waar ik plaatjes kon op bevestigen. Klikpedallen: ik geef toe, om te mtb'en is er niks beter, MAARRRR, die van mij zijn zo straf dat ik ze er moeilijk uit krijg. Beter afstellen heb ik ook al gedaan en dan gaat het iets beter, maar toch.
Ok, ik ben beginner (en een vrouw :-/), maar ik ben nu al zo vaak gevallen doordat ik mijn schoen er niet op tijd uit kreeg (en die blauwe plekken vindt mijn man niet echt sexy). En met dat weer van de afgelopen weken staat er soms zo veel modder dat op tijd afstappen af en toe eens moet he... En nee, ik rijd niet té traag, ben erg sprotief, het ligt echt wel aan die F***ing pedallen... Bestaan er dan duurdere en betere? Of moet ik blijven afstellen tot ze idd uitklikken zodra je achteruit kijkt ;-)?
Raad raad raad, laat maar komen!!!!
Katrien
mevrouwnopper
Mountainbiker

Post by mevrouwnopper »

Antwoord van nopper is eigenlijk van mevrouwnopper... Ik was nog ingelogd met mijn man zijn gegevens....
nopper
Mountainbiker

Post by nopper »

Ha,... hier sèh :P

Schatteke,... ge moet u nie ongerust maken over die blauw plekken...

Ge zijt en blijft een lekker w**f =P~

Waarom wil ik anders altijd ACHTER u rijden :drunk:

Ge krijgt straks mijn schoenplaatjes. Die zijn al wa meer versleten. Misschien helpt da. Tot straks
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

nopper wrote:Zijn er verschillende soorten in die klikpedallen? Ik heb zelf kliks boven en onder en goedkope schoenen gekocht waar ik plaatjes kon op bevestigen. Klikpedallen: ik geef toe, om te mtb'en is er niks beter, MAARRRR, die van mij zijn zo straf dat ik ze er moeilijk uit krijg. Beter afstellen heb ik ook al gedaan en dan gaat het iets beter, maar toch.
Ok, ik ben beginner (en een vrouw :-/), maar ik ben nu al zo vaak gevallen doordat ik mijn schoen er niet op tijd uit kreeg (en die blauwe plekken vindt mijn man niet echt sexy). En met dat weer van de afgelopen weken staat er soms zo veel modder dat op tijd afstappen af en toe eens moet he... En nee, ik rijd niet té traag, ben erg sprotief, het ligt echt wel aan die F***ing pedallen... Bestaan er dan duurdere en betere? Of moet ik blijven afstellen tot ze idd uitklikken zodra je achteruit kijkt ;-)?
Raad raad raad, laat maar komen!!!!
Katrien
Er bestaan inderdaad verschillende modellen, zo ook verschillende merken,... De vraag is: met welke klikpedalen rijd je nu? En welke schoenplaatjes?
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Ik heb een ouwe SPD520 gratis gekregen, ze doen het zeer goed, dit om even te testen, daarna een stel via dit MTB site gekocht (hier in de buurt) voor een prikje....SPD540...
Ondretussen ben ik wel een paar keer gevallen en overkop gegaan, maar nie de schuld van de click pedalen, gewoon onderuit geschoven en een scherpe greppel in gereden op een TT, maar zonder kleerscheuren...vorige zondag in Rotem de gracht in, ook zomaar. Maar de voordelen van clickers zijn niet te vergelijken met de eventuele nadelen (voor me, geen gewone pedalen meer, mijn scheenbeen is me ondertussen dankbaar geworden.)
maranoa
Mountainbiker

Post by maranoa »

antwoord voor :"mevrouw nopper "
Ja een keertje vallen, omdat je niet ls komt geeft niks, maar zovaak vallen is toch niet de bedoeling.
Er zijn veel soorten klikpedalen, maar je moet toch altijd goed los kunnen komen. (Al gaat dat bij dure vaak wel makkelijker, vooral als ze erg modderig of vuil zijn geworden). Dus blijven afstellen tot ze erg makkelijk losgaan. Neem een imbussleuteltje mee onderweg, als je dan valt, omdat je voet te snel losschiet, kan je ze altijd weer wat strakker zetten. Gewoon blijven proberen!
Als je de pedalen niet soepel kunt afstellen, zou het evt ook aan de plaatjes kunnen liggen, maar als je ze als set hebt gekocht, mag dat niet gebeuren.
Zelf vind ik plaatjes met meer zijdelingse speling niet prettig (je moet dan ook verder opzij draaien om los te komen) maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
succes ermee!
Marcel
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

Tolueen wrote:
yajop wrote:neem wel de plaatste met nr 56 aan het eind, die klikken los in alle richtingen,
dat begrijp ik niet: wat bedoel je?
Er staat een nummer op je plaatje dat onder je schoen moet, neem SPD met nr 56(ik kijk het straks thuis ff na)die klikken los naar alle kanten, terwijl de plaatjes bv met nr 51 maar enkel naar buiten losklikken,ik dacht dat die 6 staat voor 6 graden speling.
deze info heb ik persoonlijk gekregen van gert Bullen en die zal het wel weten zeker?
ik ben er erg tevreden van, die plaatjes liggen in de toog bij Van eyck.
Post Reply