Cristalp 2OO9

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
saiko
Test team

Post by saiko »

Voila ingeschreven voor de 121 km.
Kost idd 66€ incl annulatie verzekering etc.

Nu nog mijn vriendin op de hoogte brengen :lol:

als er nog mensen van het forum gaan laat dan iets weten.
Kunnen we daar mss afspreken om stukken samen te doen.

Ik ga eerst enkele dagen naar Oostenrijk (Sölden denk ik)
om daar nog wat te oefenen in het gebergte en omdat het daar goedkoper is als Zwitserland.
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

endorfin wrote:
Biestie1 wrote:5 keer gedaan.
Prachtig parkoers met een beetje vanalles erin. Niet supertechnisch.
Spectaculaire punten :
* afdaling op de skipiste in Nendaz, zeker als het nat is :lol:
tamelijk steil over gras, bovendien zit er ne bocht in. 1 keer van mijn deelnames was het daar heel nat en dus spekglad, ik schat dat 80% (van degenen die er uberhaupt trachten op de bike te blijven) door het lint rechtdoor schoven, waaronder ikzelf dus ook. De andere keren was het droog en dan is er eigenlijk weinig aan.
* laatste stukje afdaling richting Hérémence
eerst een paar haakse bochtjes met geulen en drops, dan een zeer steil stukje gras, maar met allemaal stenen onder, vind ik persoonlijk het gevaarlijkste stuk uit de ganse rit. De aanwezigheid van een EHBO-post hierbeneden en de ramptoeristen, zeggen genoeg.
* stukje single-track afdaling richting Eison
een heel knap stukje op een bergflank onder de bomen, single-track met wortels en drops al wat ge wilt. Niet steil, maar er is toch 1 plaatske bij waar ik steeds effe voet aan de grond zet.
* slotafdaling vanaf de Basset de Lona, langs het stuwmeer
zeer lang waardoor het naar het einde toe een marteling voor de armen/vingers wordt. Eerste stuk razendsnel, vlak na de stuwdam even heel technisch met keien als voetballen zo groot. Het laatste stuk naar de finish is rechtdoor maar vind ik het gevaarlijkst ; de snelheid is zo hoog met die finish in zicht en je moet daar een pak trageren van de korte afstand voorbij die soms nogal rare toeren uithalen, bovendien ligt er veel steengruis, dus best nie te veel aan uw stuur wringen.
Eerste 50 km vliegen voorbij, koers begint pas echt in Hérémence met de lange Mandelon-klim en de nog langere slotklim richting Pas-de-Lona.
spectaculair qua drops, gladheid, ... ???

Gladheid hangt uiteraard samen met het weer, bij droog weer kan je hier met een goedbollende zomerband makkelijk uit de voeten.
cataloog
Mountainbiker
Location: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Post by cataloog »

Byorka wrote:De GRC is gewoon een ervaring die je nooit meer vergeet.

Minder technisch als bijvoorbeeld de ardennen maar wel heel lange en zware klimmen waar geen eind aan komt. Een schitterende omgeving en een massa mensen overal langs het parcours die je continue aanmoedigen en klappen. Verzorging is geweldig, de prestatie is super.
Ik krijg dadelijk zin om weer te vertrekken
Diet
Mountainbiker
Location: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Post by Diet »

rij maar niet te veel op voorhand zodat je goed uitgerust aan de start komt. is fysiek toch echt niet te onderschatten. Ikzelf ben nog niet onder de 10uur afgeklokt voor de 121km. Rust dus maar goed uit en laat je niet verleiden om de dag vooraf al wat te gaan verkennen met andere bikers. dat eindigt dan toch wat vaak in een fysieke krachtmeting die je de dag erna cash betaalt. Je merkt waarschijnlijk dat ik hier uit ervaring spreek... :oops:

Verder is het natuurlijk een aanrader, een ervaring waar je wel eens verslaafd aan kan geraken.
saiko
Test team

Post by saiko »

de dag ervoor doe ik sowieso niks inspannend.
De rest van de week moet ik rekening houden met mijn vriendin dus lange/zware tochten zullen niet voor iedere dag zijn.

niet onder de 10 uur hoor ik hier.
Is dat 10 uur effectief fietsen ? of ook korte rustpauze voor te eten tussen ?
Wat is de max tijd die je mag rijden?
Ik zie hier iets van tijdspoorten. Om de hoeveel km staan die?Hoeveel zijn er? Hoeveel tijd heb je om die te halen ?... ?

Kortom ik heb nog veel vragen :)
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

kijk ne keer op de website :wink:
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

saiko wrote:Kortom ik heb nog veel vragen :)
Inderdaad.

De tijdspoorten staan wel ergens op de site.
Maar hoe je het ook wend of keert. Ga er maar vanuit dat je 10 uur of langer aan het fietsen bent. Het kunnen ook 12 uren zijn. 2 uur aan 1 stuk klimmen op een zeer klein verzet is er ook geen uitzondering.

Weet waar je aan begint om een god in zwitserland te worden.
saiko
Test team

Post by saiko »

Waar de tijdspoorten staan is idd aangeduid op de kaart.
Maar ik vind niet terug welke afstand dat is en hoeveel tijd daarvoor genomen mag worden.
Xes
Mountainbiker

Post by Xes »

Ik heb deze inmiddels tweemaal meegedaan (en er komen nog deelnames).
Het is vooral belangrijk dat je je lichaam de tijd geeft om de hoogte gewoon te raken, want het is een serieus verschil om boven de 1500m te gaan fietsen.
Er zijn vier poorten waar je door moet, en de laatste is het moeilijkste denk k (La Vieille).
Zeker en vast de moeite waard en goed te doen als het droog is.
Volgend jaar ga ik er om de zeven uur te halen :-D
saiko
Test team

Post by saiko »

7 uur op welke afstand ?
Post Reply