herspuiten frame
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
idd! ..en als je schrik hebt van zelf te spijten kan je toch al wat geld besparen door em zelf op te schuren...is helemaal nie moeilijk en kan je weinig verkeerd doen
Ok, ik ben dus bezig een reservebike op te bouwen, en ga de vork van mijn oude bike daarop zetten. Die vork heeft echter al heel wat verf verloren, en kan dus wel een nieuwe verflaag gebruiken.
Het gaat om een echte basisvork (suntour MG81), die niets waard is, vandaar dat ik weinig wil uitgeven aan een verfbeurt.
Daarom mijn vraag:
is het mogelijk om een vork zelf te herschilderen met een bepaalde metaalverf die je in de doe-het-zelf-zaak vind (bv. Hammerit)?
Het resultaat moet zeker niet top zijn, langdurig evenmin (1-2 j. is al voldoende); het is enkel maar om het zicht een beetje te redden.
Het gaat om een echte basisvork (suntour MG81), die niets waard is, vandaar dat ik weinig wil uitgeven aan een verfbeurt.
Daarom mijn vraag:
is het mogelijk om een vork zelf te herschilderen met een bepaalde metaalverf die je in de doe-het-zelf-zaak vind (bv. Hammerit)?
Het resultaat moet zeker niet top zijn, langdurig evenmin (1-2 j. is al voldoende); het is enkel maar om het zicht een beetje te redden.
- WT6
- Mountainbiker
Persoonlijk zie ik niet het nut van het herspuiten van een frame, als je ziet wat dat nog kost ?
Bij http://www.bike-discount.de koop je voor 219 euro een frame en vork en balhoofd.
Dan heb je geen ellende met overzetten van vork en je hebt een nieuw kader.....
Bij http://www.bike-discount.de koop je voor 219 euro een frame en vork en balhoofd.
Dan heb je geen ellende met overzetten van vork en je hebt een nieuw kader.....
Kijk, ik ben eigenlijk echt niet van plan om er nog veel geld in te pompen.
Vandaar mijn vraag of het ook met een simpele metaalverf zou gaan.
(Zelf heb ik nog Hammerit staan)
Ik weet ook wel dat je voor weinig geld een nieuw frame of vork kan krijgen, maar mijn bedoeling was een bike op te bouwen met onderdelen die ik nog heb liggen.
Vandaar mijn vraag of het ook met een simpele metaalverf zou gaan.
(Zelf heb ik nog Hammerit staan)
Ik weet ook wel dat je voor weinig geld een nieuw frame of vork kan krijgen, maar mijn bedoeling was een bike op te bouwen met onderdelen die ik nog heb liggen.
Als de verf niet beschadigd is tot op het "blote" aluminium of magnesium dan kan je het geheel best gewoon afslissen en terug opspuiten met een gewone verf.
Maar als het aluminium/magnesium al zichtbaar is dan kan je de resterende verf best afhalen.
Hoe haal je die er af? Ken je niemand die kan zandstralen? (wel zeer fijne korrels gebruiken) Een zuurbad is ook nog een manier, maar die zal niet zo evident zijn vrees ik. (welk zuur er voor gebruikt word weet ik niet...)
Magnesium heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als aluminium, je kan er dus dezelfde grondlaag voor gebruiken.
Maar als het aluminium/magnesium al zichtbaar is dan kan je de resterende verf best afhalen.
Hoe haal je die er af? Ken je niemand die kan zandstralen? (wel zeer fijne korrels gebruiken) Een zuurbad is ook nog een manier, maar die zal niet zo evident zijn vrees ik. (welk zuur er voor gebruikt word weet ik niet...)
Magnesium heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als aluminium, je kan er dus dezelfde grondlaag voor gebruiken.
- Evil Mogwai
- Mountainbiker
Post by Evil Mogwai »
Ik heb mijn cannondale DeltaV ook zelf herschilderd. Eerst er alle verf afgeschuurd. Dan nog 2 keer fijner geschuurd. Dan een laag Washprimer van Sikkens, dan zwarte grondverf. Weer schuren. Dan zwart metalic. Met de airbrush in 't goud een soort van spacy vlekkenmotief erop. Dan van voor naar achter (en naar de vorkuiteinden) steeds meer lagen Apple Candy Red erover (semi transparant). Dan de witte stickers erop en uiteindelijk 3 lagen vernis erover. 't Resultaat mag gezien worden. 'k Zal s wat fofokes online proberen te krijgen.