Klikpedalen en modder
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- demonic
- Mountainbiker
Inderdaad, er komt rap speling op. En als ge ze bijregelt staan ze dan ineens te vast. Na 9 maanden de mijne nu in de vuilbak gegooid. Begin deze maand XT pedalen gestoken. Wat een verschil! En prijs/kwaliteit toch wel goed. En nu zal ik geen last meer hebben bij het inklikken met de modder de komende wintermaanden.Lucifer Principle wrote:Goh ja da oprijden zal wel meevallen denk ik want ik zit toch al met redelijk wat speling op die m505's na een goed half jaar
- Lucifer Principle
- Mountainbiker
Post by Lucifer Principle »
Ja dat ben ik vorige week ook tegen gekomen, ik vond dat de pedalen te los begonnen te staan en ik kreeg er ook meer vertrouwen in dat ik altijd op tijd los geraakte. Ik heb ze dan wat vaster gezet, het in en uitklikken werkte perfect in de garage en in het begin van de tocht, tot als ik wat in de modder had gelopen... Ik geraakte er bijna niet meer uit , zelfs na meermaals op de pedalen te stampen.
, het vertouwen in de klikpedalen op die momenten was wel serieus vermindert 
- Ruben S.
- Mountainbiker
Ik ben een Eggbeater gebruiker, en zou graag een alternatief hebben.
Deze pedalen werken bijna perfect in de modder.
MAAR, ze vreten enorm in op m'n schoenen, en met die speciale plaatjes heb ik geen fatsoenlijk contact meer tussen schoen en pedaal.
daarnaas komt er al snel speling op zowel de lagers als de 2 klikbeugels.
Ik was wel geïnteresseerd in de Look pedalen, omdat ze heel licht zijn.
Iemand ervaringen???
Of weet er misschien ieman fatsoenlijke plakband die niet lost om de steunvlakken op de Eggbeaters beter te maken?

MAAR, ze vreten enorm in op m'n schoenen, en met die speciale plaatjes heb ik geen fatsoenlijk contact meer tussen schoen en pedaal.
Iemand ervaringen???
Of weet er misschien ieman fatsoenlijke plakband die niet lost om de steunvlakken op de Eggbeaters beter te maken?
Er zijn op het forum al een paar tevreden gebruikers van de nieuwe Look klikkers, ik denk dat het principe en de werking heel dicht bij Time aanleunt.Ruben S. wrote:Ik ben een Eggbeater gebruiker, en zou graag een alternatief hebben.![]()
Iemand ervaringen???
Ik heb geen ervaring met eggbeaters wel met oude shimano's en time pedalen.
Met de shimano's was het altijd miserie, maar da's al 6 jaar geleden..., zolang rijd ik met time. Ook op aanraden van andere bikers trouwens.
De duurdere modellen hebben ook meer instelmogelijkheden wat betrefd veerspanning, ze presteren goed in de modder en ik vind ze best wel onderhouds vriendelijk. Ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken
Ik weet het grotere raakvlak t.o.v. de eggbeater wel te waarderen. Ik vind de eggbeater een prachtig pedaal maar om een of adere reden geven ze me weinig vertrouwen, hierbij vermeld ik nogmaals dat geen ervaring mee heb...
Als je van plan ben nieuwe "modder" pedalen aan te schaffen dan zou ik zeggen TIME! Time klikt iets zwaarder uit dan shimano en heeft wat meer bewegingsvrijheid alvorens je uitklikt. Het voelt misschien wat vreemd aan als je van andere merken komt maar dat is gewoonte denk ik.
Toch nog even een bemerking, mijn oude shimano winterbotjes(van die waterdichte gevallen) raakten het pedaal waardaar het moeilijk in en uitklikken was. Het was op te lossen door wat rubber weg te snijden rond het schoenplaatje maar toch. Anderzijds heb ik nu met mij specialized zomer -en northwave wintergschoen geen probleem.
Met de shimano's was het altijd miserie, maar da's al 6 jaar geleden..., zolang rijd ik met time. Ook op aanraden van andere bikers trouwens.
De duurdere modellen hebben ook meer instelmogelijkheden wat betrefd veerspanning, ze presteren goed in de modder en ik vind ze best wel onderhouds vriendelijk. Ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken
Als je van plan ben nieuwe "modder" pedalen aan te schaffen dan zou ik zeggen TIME! Time klikt iets zwaarder uit dan shimano en heeft wat meer bewegingsvrijheid alvorens je uitklikt. Het voelt misschien wat vreemd aan als je van andere merken komt maar dat is gewoonte denk ik.
Toch nog even een bemerking, mijn oude shimano winterbotjes(van die waterdichte gevallen) raakten het pedaal waardaar het moeilijk in en uitklikken was. Het was op te lossen door wat rubber weg te snijden rond het schoenplaatje maar toch. Anderzijds heb ik nu met mij specialized zomer -en northwave wintergschoen geen probleem.
- sintesistef
- Mountainbiker
Post by sintesistef »
de 505 is idd niet goed in modder afvoeren (te gesloten model)
over de 520 kan ik kwijt dat ze de modder beter verteren maar de assen hebben zeer snel spelling (alu as).
De 540 is met het zelfde concept van de 520 maar met stalen as een veel betere keuze.
Tenslotte de XTR die ik nu heb zijn naar mijn oordeel SUBLIEM
Moet hier wel bij vermelden dat ik nog geen ander merk heb uitgeprobeerd.
over de 520 kan ik kwijt dat ze de modder beter verteren maar de assen hebben zeer snel spelling (alu as).
De 540 is met het zelfde concept van de 520 maar met stalen as een veel betere keuze.
Tenslotte de XTR die ik nu heb zijn naar mijn oordeel SUBLIEM
Moet hier wel bij vermelden dat ik nog geen ander merk heb uitgeprobeerd.
Ik zweer ondertussen al 10 jaar bij time. Op de Klein die ik toen kocht, stonden ze standaard en ik wilde eerst andere. De fietsenmaker stelde me voor ze eerst eens te proberen; ik mocht ze terugbrengen als ik niet tevreden was. Volgens mij was hij er gerust in dat ik ze niet zou willen omruilen...Ruben S. wrote:Ik ben een Eggbeater gebruiker, en zou graag een alternatief hebben.![]()
Iemand ervaringen???
Voordelen? Het gedrag in de modder, een beetje speling (is naar 't schijnt beter voor de knieën) en ze gaan erg lang mee. Van snel slijtende schoenen heb ik trouwens ook geen last.
Wat gewicht betreft, zou ik het eens moeten nakijken, maar ik heb persoonlijk liever een pedaal dat goed werkt en 100 gram meer weegt dan een superlicht setje waar ik na een bevoorrading niet meer op kan vastklikken
Done ...pliepla wrote:Wat gewicht betreft, zou ik het eens moeten nakijken, maar ik heb persoonlijk liever een pedaal dat goed werkt en 100 gram meer weegt dan een superlicht setje waar ik na een bevoorrading niet meer op kan vastklikken
XTR: 325 g
Time ATAC XS: 350 g (Dit zijn de pedaaltjes waar ik mee rijd)
Time ATAC XS Carbon: 338 g
Time ATAC XS Titan Carbon: 268 g
Look Quartz Carbon Ti: 109 g
- BikeSport.be
- Mountainbiker
- Location: Liteville 301 - Scott Spark LTD en nu dus ook Scalpel 08 Carbon BBQ
Post by BikeSport.be »
De nieuwe LOOK Quartz zijn zeer goed in de modder. Ik gebruikte vroeger zelf de Eggbeaters (super) en ben nu overgestapt op de Look. Hebben ook een zeer 'open' ontwerp en klikken zeer makkelijk in en uit in de modder. Bieden meer steun de de Eggbeaters en hebben minder last ven zijdelingse spelen, een gekend probleem van de Egg.