Klikpedalen versus 'haken' ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
ToxicWaste
Mountainbiker

Klikpedalen versus 'haken' ?

Post by ToxicWaste »

ik heb zondag gemerkt dat ik soms in de modder of bij een afdaling eens van mijn gewone pedaal vloog... Nu weet ik wel dat klikpedalen de oplossing zijn, maar ik vind ze nogal duur (pedalen + schoenen) om gewoon eens te testen, misschien staan ze me niet aan? En vooral heb ik wel schrik om eens goed op mijn bakkes te gaan doordat ik vasthang.. tja :oops:

Ik vroeg mij af of zo van die 'pedaalhaken' zal ik ze maar noemen
een nuttige tussenstap waren naar klikpedalen?
Vroeger als kind was dat 'super cool' en overal te koop voor een appel en een ei :lol:

Is dit zo?
Of ga je daarmee nog sneller op uw gezicht?

Nico
:wink:
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

volgens mij gaat ge met van die "pedaalhaken" nog sneller op uw gezicht, want daar geraakt ge volgens mij moeilijk uit.

ik heb ook eerst 3 weken met gewone pedalen gereden, toen overgeschakeld op klikpedalen... awel ik zou nooit nog met gewone pedalen willen mtb'en :-) uitklikken is echt gemakkelijk! ge zijt er enorm snel uit, zonder dat ge het zelf beseft. Ik ben zelfs al eens langzaam overkop gevlogen, en terwijl ik bijna ondersteboven hing nog kunnen uitklikken en van m'n van fiets kunnen springen :)

en bergop rijden gaat een stuk gemakkelijker ook!
vraag alleen aan de fietsenmaker of die uw pedalen redelijk los wilt instellen, niet te vast int begin want dan wordt het moeilijker :)
Riddle
Mountainbiker

Post by Riddle »

Is dit wat je zoekt? Volgens mij geraak je hier makkelijk uit vermits deze geen riempjes gebruiken. En uitschieten zal je ook niet meer doen.

Riddle
StrammerMax
Mountainbiker
Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514

Post by StrammerMax »

Er bestaan plastieken pedalen die je op een klikpedaal kan vastklikken zodat je de pedaal als klik- en als gewone pedaal kunt gebruiken. Op mijn koersfiets (die ik trouwens weinig gebruik) staan combinaties van een gewone en een klikpedaal: de ene kant gewoon en de andere kant klik, maar wel volledig uit metaal en één geheel. Ik heb er voor gezorgd dat ik mijn mountainbikeschoenen kan gebruiken op de koersfiets om niet nog eens een paar extra schoenen te moeten gaan kopen. Er bestaan ook combinaties van een klikpedaal met een gewone pedaal zoals blijkt uit deze foto die ik op de Nederlandse site vond. Zo kan je geleidelijk aan wennen aan je klikpedalen. Als je je op bepaalde plaatsen niet zeker voelt kan je ook één voet vastklikken en de andere los laten als je zo'n plastieken pedaal gebruikt. Ik heb eigenlijk nog nooit mountainbikers met pedaalhaken zien rijden. Ik denk dat deze niet meer gebruikt worden.
ToxicWaste
Mountainbiker

Post by ToxicWaste »

Riddle wrote:Is dit wat je zoekt? Volgens mij geraak je hier makkelijk uit vermits deze geen riempjes gebruiken. En uitschieten zal je ook niet meer doen.

Riddle
Inderdaad deze bedoel ik!

Nico
:wink:
MC Staf
Mountainbiker

Post by MC Staf »

Ik rijd daar nog mee-tot volgende week :-)
Dan zijn de examens gedaan, en hebbek budget, kheb ook in dn decathlon zo van die pedaalkes in plastiek gzien, dieje in uw klikkers kunt klikken, voor 8 euro fzo, khab nog getwijfeld :d
Volgende keer eh :d
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

haken=zelfmoordneigingen?????? #-o #-o #-o #-o
MC Staf
Mountainbiker

Post by MC Staf »

flupke73 wrote:haken=zelfmoordneigingen?????? #-o #-o #-o #-o
Da zijn tg gwn van die dinges me riemkes eh fni?
Want das waik heb-had, ma ik stap toch ook over op klikpedallen zu, kwou eerst wa gewennen aan het gevoel da u voet vast zit daarmee en ook deels om budgetaire redenen ;d
tish
Mountainbiker

Post by tish »

Gewoon even de korte pijn en overstappen op klikpedalen.
Mijn eerste waren goedkope Shimano's en die doen hun werk ook.
Schoenen vind je ook in alle prijsklassen.

Het is even wennen, maar rijden met klikpedalen wordt al snel een automatisme. :wink:
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

Als je uit die jaken schiet, geraak je er niet zomaar terug in,als je dan zeer traag in diepe modder aant rijden bent kom je vast te zitten.
koop gewoon klikkers, neem wel de plaatste met nr 56 aan het eind, die klikken los in alle richtingen, links , rechts naar boven,ik klik al los als ik nog maar achterom kijk en men bovenlichaam wat draai.
Post Reply