zelfgemaakte energiedranken.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Science In Sport
Mountainbiker

Post by Science In Sport »

Ducky wrote:Wat zijn dan de goede sportdranke volgens u??
Isostar hydrate and perform??
Ducky dat mag je aan mij niet vragen !

Er zijn tal van goeie.

Maar moest je aanwezig zijn op Velofolies dit jaar laat ik je zeker en vast ook een keertje de onze proeven. (stand 213 Science in Sport)
Dan kan je ook een keertje de eerst Isotone energy gel proeven die niet plakt in de mond en waar je niet moet na-drinken. (hebben we Queens award for enovation) voor gekregen.
Voor al diegene die echt voor eens en altijd eens in mensen taal het verschil willen leren kennen wat sportdrank is. en waarom, wij nemen zeker dat weekend de tijd om het U uit te leggen.
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

mijnheer is commercant zeker ? :-D
Science In Sport
Mountainbiker

Idd , Wij zijn importeur van de SiS Go Gels.

Maar met een passie voor het fietsen, dus wil soms wel eens mijn mening geven als mensen denken dat Cola met zout een goeie sportdrank is.
Want als we dat soort suikers gaan nuttigen dan is Mc donalds ook wel goed voor in het rugzakje zeker?? waar zijn we dan mee bezig

Maar als men vraagt wat goeie sportdranken zijn, ga ik niet altijd mijn vinger opsteken en zeggen dat de rest slecht is is alleen het onze goed.
We hebben zeer goeie producten (Sis Go Gel en Smart 1) bijvoorbeeld.
uniek in de branche. enigste Gel die Energetisch is maar toch isotone.
en die niet plakt in de mond.

Maar ik praat hier (na mijn werk uren) het liefst objectief en niet merkgericht.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

[quote="Science In Sport]Als je het bekijkt als als bosrijkgenieter, rond toerend in het bos en luisteren naar de denneappels die naar beneden vallen. kan ik jou alleen maar gelijk geven dat den appelsap van den Aldi best wel te pruimen is.
[/quote]
Hey, hoe weet gij da kik die van den aldi gebruik???? =D>
Wat heeft een sportdrank wél dat appelsap niet heeft :

zouten én mineralen IN DE JUISTE VERHOUDING
....

Heb je niet de JUISTE mineralen en zouten binnen, dan drink je en plas je het gewoon weer uit. Dus die mineralen houden dat vocht vast in uw lichaam zodat je lichaam en spieren niet overhitten, en VOORAL DAT JE NIET UITDROOGT.

dus met een goeie sportdrank gaat je lichaam dit vocht vasthouden, je lichaam en spieren reguleren, beschermen tegen uitdroging, en afkoelen door te zweten.
...
enne, Ps . ik drink voor den TV ook appelsap, dus no hard feelings!
Hard feelings sowieso niet, ik kom hier ook om bij te leren.
Maar de juiste verhouding mineralen, ik veronderstel dat het hier vooral over natrium en kalium gaat. Als je echt je lichaam in onbalans wil krijgen, dan moet je al liters water drinken met zout erin om de balans Na-Ka verkeerd te krijgen (en dan hebben we het over meer dan 5-6 liter).
En aangezien er in appelsap ook natrium en kalium zit, zal het dus zo'n vaart niet lopen denk ik.
Het klopt dat zout water vasthoudt, maar het vochtafdrijvend effect van pure appelsap of water komt vooral door het verschil in concentratie tussen het water of pure appelsap en de lichaamssappen.
Verdunde appelsap komt dan weer wel in de buurt van 6g/100ml suikers, net zoals de meeste sportdranken.

Ik ga volledig akkoord dat een ECHTE sportdrank uitgebalanceerder is dan verdund appelsap, maar vandaar ook mijn kanttekening: heb je het echt nodig?

Groetjes

Bart
ps: no hard feelings, ik gebruik af en toe ook sportdranken!
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Bart,

Sinds deze zomer werk 'k ook met appelsap/water (verhouding 1/3 als dorstlesser, 2/3 als energiebooster) en bij mij werkt het wel. Tussendoor nog wat banaantjes maar 'k verkies eigenlijk de energiebooster ter vervanging.

En natuurlijk is het veel beter om constant vol met de juiste hoeveelheid mineralen en zout te zitten (gebruik zeezout mensen !) maar wat is die JUISTE hoeveelheid bij een marathon, een cross-country, bij een toprijder, bij een toerrijder....Eenieder moet dat voor zichzelf uitvinden denk 'k zo.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Joepie!! Nog appelsap verslaafden (o)
Science In Sport
Mountainbiker

OK :) we kunnen misschien ook een topic maken over welke appelsap iedereen het beste vinden :)

anderzijds, heb ik dan eens de vraag :

Stel je wel in de positie van een wedstrijd atleet hé .
niet van ... (we gaan met de vrouwenbond de mont ventoux)

wat gebruik je dan als energie drank ? (bedoel géén caffeine hé)
maar koolhydraat rijk, (voedsel)

als je weet dat een banaantje of vast voedsel al snel een uurtje a anderhalf vast blijft zitten voor het in het bloed wordt opgenomen doordat het bloed minder naar de maag wordt gestuurd om te verteren. het gaat naar de spieren op dat moment. (daarom krijg je vaak ook krampen of last van de maag omdat je maag het niet goed kan verteren in volle trainingsfase)

ook appelsap waarschijnlijk ? dju had ik nog nie aangedacht =D>
FilipF
Mountainbiker
Location: Trek 8000 (2009) / Specialized Stumpjumper Expert ( 2009)

Post by FilipF »

ik gebruik gewoon Leppin sportdrank , zo hoef ik niets zelf in elkaar te brouwen
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Science In Sport wrote:OK :) we kunnen misschien ook een topic maken over welke appelsap iedereen het beste vinden :)
Goei idee, mijn voorkeur weet je al
anderzijds, heb ik dan eens de vraag :

Stel je wel in de positie van een wedstrijd atleet hé .
niet van ... (we gaan met de vrouwenbond de mont ventoux)

wat gebruik je dan als energie drank ? (bedoel géén caffeine hé)
maar koolhydraat rijk, (voedsel)

als je weet dat een banaantje of vast voedsel al snel een uurtje a anderhalf vast blijft zitten voor het in het bloed wordt opgenomen doordat het bloed minder naar de maag wordt gestuurd om te verteren. het gaat naar de spieren op dat moment. (daarom krijg je vaak ook krampen of last van de maag omdat je maag het niet goed kan verteren in volle trainingsfase)
Energiedrank tijdens een wedstrijd: nooit.
Onder energiedrank versta ik drankjes met suiker > 10g/100ml.
Zoiets nooit tijdens een wedstrijd omwille van de slechte opname.
Tijdens een wedstrijd zou ik ook gewoon appelsap nemen, tenzij het een wedstrijd is van meerdere uren, dan zou ik wel een banaantje durven nemen. (Blijft toch een uurtje a anderhalf vastzitten)

ook appelsap waarschijnlijk ? dju had ik nog nie aangedacht =D>
Of nen appel :wink:

Maar om het effe serieus te houden: ik zou nooit tijdens een wedstrijd ineens iets anders doen dan op de training. Waarmee ik wil zeggen: als ik een hele tijd tijdens training alleen maar verdund appelsap drink, zal ik nooit tijdens een wedstrijd ineens commerciele sportdrank drinken, omdat ik niet weet hoe mijn lichaam erop zal reageren. Anderzijds geldt het ook: als ik een tijdje sportdrank heb gekocht, zal ik nooit tijdens een wedstrijd appelsap gaan drinken.
Hetzelfde met van die gel om op te drinken/eten: eerst tijdens training, dan pas tijdens wedstrijden.

Groetjes

Bart
Science In Sport
Mountainbiker

Ik denk dat dat al wel een goeie gedachte gang is.

om eerst iets op training te gebruiken vooraleer je het in wedstrijd neemt, omwille van de plotse verandering en kijken hoe je lichaam reageert.
Post Reply