probleem met achterderailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

waarom ook niet he :)
(wel in het nadeel voor de fietsenmake,toch voor zenne potomonné) 8) )
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

monteren van een nieuwe achterderailleur.
Als je een nieuwe derailleur plaatst vervang je best ook de bedieningskabel en de gaines. Voor dat je de derailleur plaatst controleer je met de padrichter of je pad nog recht tov je wiel staat. Als je dit gecontroleerd hebt en eventueel aangepast kan je je derailleur plaatsen. Bij het plaatsen moet je hem een beetje optillen zodat de afstelvijs zeker achter zijn nok zit. Met deze afstelvijskan je de afstand bepalen tussen het bovenste tandwiel van de derailleur en de cassette.De bedoeling is zo dicht mogelijk maar zonder dat ze elkaar raken. Nu gaan we de limieten regelen. Vermits hij helemaal naar buiten staat eerst het kleinste tandwiel. Het bovenste tandwiel v/d derailleur moet perfect recht onder het kleinste tandwiel staan. Dit kan je bijregelen via de bovenste regelvijs.Is dit in orde dan duw je hem helemaal naar je wiel toe en hier moet ook het bovenste tandwiel perfect onder het grootste tandwiel staan. Voila nu zijn je limieten geregeld. Nu kan je de nieuwe kabel (lichtjes invetten) en gaines(inspuiten teflonspray)plaatsen. Opletten met de gaines want je hebt er voor remmen en derailleurs. Vergeet niet je schifter helemaal te ontspannen en het afdekschroefje te verwijderen voor het plaatsen van de kabel. Nu maakje onderaan de kabel vast aan je derailleur en schakel een paar keer op en af. Trek ook een aantal keer aan de kabel. Je zal merken dat je hem terug kan aanspannen. Leg je ketting op het kleinste kroontje. Draai de regelvijs achteraan je derailleur (onder de plastic beschermkap) helemaal in en dan twee klikken los. Schakel nu naar het grootste tand wiel en schakel naar beneden. Draai telkens een klik los totdat je ketting soepel overgaat van het ene tandwiel naar het andere van groot naar klein en niet van klein naar groot. De regelvijs draai telkens een klik los pas als je op het kleinste tandwiel staat.

Het voordoen was vlugger gegaan dan dit allemaal uit te typen en te hopen niets te vergeten. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Last edited by swerkfiets on Mon 15 Mar 2004 19:34, edited 1 time in total.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Bedankt, duidelijke uitleg, deze zal ik zeker kunnen gebruiken bij het monteren van mijn reservebike.
Fluffy
Mountainbiker

Post by Fluffy »

www.parktool.com

Daar vind je alles...
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Heb vorige weekend een nieuwe derailleurkabel gemonteerd (achteraan), en de derailleur opnieuw afgesteld via de handleiding van Park Tool.

Nu, dat ging goed zolang hij op de werkstand hing, maar nadien werkte hij helemaal niet zo goed: schakelen lukt maar half en half en hij schakelt regelmatig van zichzelf terug.

Rek op de kabel? Derailleurveer versleten (al 5 jaar oud :wink: )? Iemand een idee?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Na een eerste rit moet de fijnafregeling steeds terug gebeuren, omdat de kabels zich nog wat 'zetten' onder belasting.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Klopt, da's de kabel die rekt, maar is dat zo extreem dat alles weer ontregeld is? Bovendien is dat normaal gezien toch bij te stellen met het schroefje aan de shifter, wat ik gedaan heb?

In elk geval, ik zal het nog 'ns proberen, maar ik vrees eerder dat het de derailleur is die zijn beste tijd heeft gehad...
Stimpie
Mountainbiker

Post by Stimpie »

Ik heb een Sram x9 derailleur en zit met een probleem.

Tussen mijn derailleur en de padrichter zit er een plastiek stukje, (ik denk dat dit dient om de derailleur tegen te houden zodat hij niet te ver naar voren buigt??)
Nu, als ik mijn derailleur erop zet en ik draai de bout vast dan blijft dit plaatje een beetje los zitten waardoor mijn bovenste derailleurwieltje zéér dicht bij mijn kleinste tandwieltje komt te staan . zo dicht zelfs dat het bijna onmogelijk is om met de ketting erop te bollen. Als ik dan op mijn grootste tandwiel schakel achteraan dan gaat de derailleur véél te ver naar buiten.
Hoe zet ik dit stukje nu vast?? of zit er normaal een soort van veertje op?? HELUUUP
ik hoop dat er iemand begrijpt wat ik bedoel :oops:
Eric le plongeur
Mountainbiker

Post by Eric le plongeur »

Heb ook problemen met de afstelling van de achterderailleur.
Nieuwe (shimano alivio)achterderailleur, kabel en gaines gestoken. Afgesteld volgens de procedure van Shimano, maar wil maar niet lukken.
Ofwel stel ik het kabelschroefje aan de derailleur zo af dat hij perfect van groot naar klein springt, maar dan blijft hij bij het verzetten andersom(van klein naar groot) een tandwiel achter.(of moet ik de commandeur telkens iets verder duwen vooraleer de ketting een tandje verder springt)
Stel ik het af dat hij perfect van klein naar groot springt, dan blijft hij bij het verzetten van groot naar klein ook weer een tandwiel achter.
Weet hier iemand raad mee?
frog
Mountainbiker

Post by frog »

De nieuwe kabel met gaine is niet goed gemonteerd
Post Reply