schwalbe nobby nic of schwalbe racing ralph

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Welke maat van banden verkies jij?

nobby nic 2,10
18
34%
nobby nic 2,25
7
13%
racing ralph 2,10
19
36%
racing ralph 2,25
9
17%

Total votes: 53

Kubus
Mountainbiker

Post by Kubus »

Elk zijn goesting dus. Ik voel me goed met mijn combi NN 1.8 en 2.1 met de reeds aangehaalde bandendruk.

Ik geraak 'overal' door. Voor zover ik mij kan herinneren op 3 jaar slechts 1 lekke band (met biba).

Kubus
devjay
Mountainbiker

Post by devjay »

Ikzelf ben ook een hardrijder (liefhebber hogere bandenspanning). Heb een hele tijd gereden met NN 2.25 vooraan en RR 2.25 achter en kon ik toch 2.5 tot 2.8 bar opzetten met goede tractie.

Nu rij ik een tijdje met NN en RR 2.10 en moet nu mijn bandenspanning aanzienlijk verlagen 2.0 tot 2.2 om dezelfde tractie te behouden, met meer rolweerstand op de vlakke stukken tot gevolg.
Dus voor mij volgende keer terug 2.25...

Kan mss ook aan de nieuwe versie RR liggen ... ik vond de oude beter.
Benneke
Mountainbiker

Post by Benneke »

NN 2.1 voor mij :bounce:
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

Ik rij met de (2008 versie) racing ralph 2.1 achteraan op een 2 bar .
vooraan met een noby nick 1.8 op 3 bar .

Rare combinatie maar naar mijn gevoel een supercombinatie, de smallere en harder opgepompte voorband zorgt voor superstuureigenschappen en mijn vork zorgt wel voor het comfort.

Achter geeft de bredere slappere band op men hardtail meer comfort en goede grip in slechte omstandigheden, de extra rolweerstand wordt tegengecompenseerd door het feit dat een een racing ralph is.

De combinatie dik vanvoor/smal van achteren daar geloof ik niet in, in de praktijk vind ik het zwaarder sturen, op je voorwiel zit veel minder gewicht waardoor diezelfde breedte je onderuit kan halen op modder.
Eveneens "een breed spoor" trekken met je voorband om dan grip te hebben met je achterwiel geloof ik niet in.
Dan een smallere achterband moet zo al harder staan en dus minder comfort.
Enige voordeel van een smallere achterband is minder rolweerstand. Maar qua grip op de baan en in het veld is die combinatie minder goed.
Kubus
Mountainbiker

Post by Kubus »

Wel ik ervaar net het omgekeerde.

Met een smalle harde voorband glij ik weg op schuine stukken ondergrond en modder. Met een brede voorband op 2 bar heb ik dat niet of toch minder. De achterband mag voor mij wat smaller en op 3 bar.
Ik heb liever een schuivende achterband dan een schuivende voorband. ](*,)

Kubus
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

Kubus wrote:Wel ik ervaar net het omgekeerde.

Met een smalle harde voorband glij ik weg op schuine stukken ondergrond en modder. Met een brede voorband op 2 bar heb ik dat niet of toch minder. De achterband mag voor mij wat smaller en op 3 bar.
Ik heb liever een schuivende achterband dan een schuivende voorband. ](*,)

Kubus
mijn smalle hardere voorband glijg zelden of nooit weg, door het feit dat je minder gewicht hebt op je voorband ben je beter af met smaller , zo zal de druk/opp toch hetzelfde zijn als je achterband.

probleem met harde smalle achterbanden is te weinig comfort op een hardtail en vooral doorslippen want daar komt immers je kracht op. Al ooit een motor gezien met een bredere voorband dan achterband ????
Kubus
Mountainbiker

Post by Kubus »

De discussie over dikke voorbanden en achterbanden of omgekeerd is al gevoerd geweest in dit topic:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 45&start=0

Wat het comfort betreft, daar kan je wel gelijk hebben. Ik rij nu sinds kort met een vaste carbonvork op mijn mudbike en bijgevolg 0,0 comfort. Het comfort probeer ik dus te halen uit mijn brede voorband op 'lage' druk. Comfort achteraan heb ik niet nodig op de mudbike daarvoor heb ik een fully.

Kubus
zikje
Mountainbiker

Post by zikje »

NN 2.1 (oude banden van onbekend merk zijn afgesleten, en was meer aan het skiën dan mountainbiken de laatste tijd). Zullen zien wat het geeft.
snitzer
Mountainbiker
Location: GT Zaskar, GT Force pro 2014, Specialized levo 2019, YT Capra 2019 pro race

Post by snitzer »

zo te zien gaat de voorkeur toch naar 2,10.
dat idee had ik ook voor XC gebruik
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Rombaft heeft wél gelijk met zijn stelling (op een hardtail).
Post Reply