Kraksontracks dood? Poll voor nieuw initiatief.

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Interesse in een nieuwe tracks site?

JA
57
81%
NEEN
13
19%

Total votes: 70

nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ik heb indertijd samen met Ivo kraksontracks helpen lanceren dus ik weet waarover ik spreek en ik vind het heel sterk dat Ivo zoiets zolang heeft volgehouden.
Dit verdient heel veel respect. Bij deze mijn persoonlijke dank aan Ivo.
=D> =D> =D>

@pocoloco: Ik snap wel aan de éne kant dat je niet graag zou hebben dat de tracks waar zoveel tijd en werk heeft ingekropen zomaar verspreidt geraken op het intarweb maar het is niet het werk maar de levensstijl van jou die tot dit schitterend project hebben geleidt en dit is helaas niet te kopiëren (of gelukkig in jou geval :-) )
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

Vooreerst even melden dat ik geen gebruiker ben van kraksontracks. De reden is dat ik geen GPS heb.
Desondanks probeer ik uit interesse het GPS gebeuren wel te volgen. Zo ook het initiatief van Kraksontracks en deze discussie.

Het idee om eerst een track in te sturen alvorens toegang te krijgen tot een database van tracks, vond ik goed gevonden. Al kan ik wel begrijpen dat daar dan ook rommel tussen zit. De tracks controleren lijkt me met het groeiend succes van de GPS ook niet houdbaar voor 1 persoon. Ik bewonder dan ook het feit dat kraksontracks door 1 persoon gerund wordt.
Het idee van pocoloco om de gebruikers scores aan tracks te laten toekennen, lijkt me een mooi alternatief om de controle van de tracks te vergemakkelijken.

Mocht ikzelf een GPS hebben, zou ik deze voornamelijk gebruiken om, net zoals Beny, na de tocht te bekijken waar ik allemaal gepasseerd ben.
De meeste toertochten kun je toch niet narijden wegens de gebruikte privé-stukken.
Anderzijds moet ik ook wel toegeven dat een GPS en dergelijke tracks-sharing-site erg interessant kan zijn wanneer je op vakantie gaat. Onlangs was ik op weekend in Frankrijk. Op de toeristische website van de streek kon ik enkele tracks downloaden. Ik heb toen van iemand een GPS geleend en zo ter plaatse enkele ritjes gereden. Ik vond dit best wel leuk.
Wanneer je voor een weekendje erop uit trekt, zijn zo'n tracks wel handig. Je moet niet sukkelen met kaarten en je kan vlot de streek verkennen zonder dat je moet schrik hebben dat je de weg kwijt raakt door verdwenen 'bloso' pijltjes.
Wie voor langere periodes op reis gaat, zal wellicht aan bestaande tracks niet genoeg hebben. Hij kan dan zelf tracks uitzoeken en loggen.

Op een site als O2bikers kun je, ongeacht of je abonnee bent of niet, elke maand een nieuwe track downloaden. In dit geval is kraksontracks toch veel eerlijker. Je moet op zijn minst een bijdrage leveren.

Allez, ik wil maar zeggen dat ik kraksontracks een goed initiatief vind. Ik vraag me alleen af of 1 persoon dit alleen kan blijven runnen? Om maar te zwijgen over wie de kosten betaald?

Al kun je deze vragen ook over deze website stellen. Want eigenlijk zitten wij hier ook maar vrij en gratis onze mening aan een databank toe te voegen....
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

zyves wrote:
Magura wrote:Maar het neemt niet weg dat we een discusie mogen opentrekken over het al dan niet gebruiken van tracks die integraal van organisaties komen.
hieronder valt dus elke TT? en hoe kan Ivo weten of de ingezonden track een trainingsparcours is, of een gereden TT?
Dat hangt af van de eerlijkheid van de inzender.
Hij moet aangeven welk soort track het is.
Dat is ook één van de redenen waarom ik alleen active log tracks aanvaard. Heb ik tenminste de (geringe) zekerheid dat het een track is die daadwerkelijk recent gereden is en niet een oude kopij of zelf getekend met de losse vinger.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Iegienie wrote:Ik vrees dat degenen die Pieter kennen, ook wel Iegienie zullen kennen.
Ga dat nu niet meer veranderen. En voor degenen die dat niet weten : Pieter V. = Eugene = Iegienie. Eugene komt van het lieke Carefull with that axe, Eugene, mijn teamname van mijn eerste transalp.

Ivo, ik vind je uitleg best wel steek houden, net als de mijne, die ook wel een beetje steek houdt. Laat het ons daar maar op houden.

Verbier : tja, hoe lang is het geleden dat die mannen nog eens ECHT veranderd hebben ? Ik rij dat parkoers ondertussen al zonder GPS ook hoor.

en, eum, er zijn plannen om mijn Aywaille track beschikbaar te stellen op de site van de Stef aca Solo. Maar ik wil de voorlaatste afdaling vervangen door iets anders, kvrees voor te veel accidenten daar. Dus zo rabiaat ben ik nu ook niet hoor, don"t worrie. Tis voor de moment uiteraard maar 42km lang, en 1700hm. Ben na het rijden van het tochtje nog maar één keer naar het ziekenhuis moeten gaan, en de snelste tijd op het tochtje zal een kleine 5h zijn, meestal ist eerder een dikke 6h. Maar graag nog een paar maandjes geduld, wil het liever eerst "af" hebben tegen dat het live komt. Maar, soit, misschien staat die track al wel op je site ???

En wie weet, misschien komen ooit mijn Ardèche tracks ook op het net. Zijn bijna allemaal van het Aywaille gehalte, maar dan wel in den dardeche. Maar eerst Aywaille afwerken.
Voor de Ardèche is er geen probleem om een track op 'gehalte' aan te bieden, eerder andersom, hoe kom ik daar aan een 'rustige' beginnerstrack :wink:
Mijn A. tracks staan overigens ook zonder probleem op de servers.
En idd KOT is geen alleenstaand geval. Zelf Garmin organiseert met zijn servers een gelijkaardig initiatief. Maar wel een warboel vanjewelste. Maar de grondgedachte is dezelfde: de tracks zijn beschikbaar.
Dus daarom heb ik getracht het wat op Belgische leest te organiseren, zonder iets nieuws of illegaal uit te vinden.
Alhoewel ik zelf maar al te goed weet hoe je kaarten kan 'kraken' (Garmin heeft geen grote geheimen meer voor mij maar dat heeft als bron de povere service en softwarekennis van Garmin zelf waardoor ze niet de service kunnen bieden waar een betalende klant recht op heeft ) heb ik deze kennis nog nooit in het openbaar gedeeld noch info verstrekt. Dus ik heb ook wel mijn grenzen.
En wat dat intellectueel 'eigendomsrecht' betreft is er dan wel ander werk aan de winkel dacht ik. Ik blijf bij mijn standpunt dat een gps gebruiker en een TT rijder samen kunnen gaan en indien verschillend geen concurrentie van elkaar zijn. Maar wat dan gezegd van al die 'buurorganisaties' die voor 90% hetzelfde aanbieden of organisaties die zelf 2 tot 3 keer per jaar een TT aanbieden, hetzelfde inschrijvingsrecht vragen voor iets dat nauwelijks verschilt van de vorige keer. Dat is pas rechtstreekse concurrentie of 'oplichten' van de klant. Maar dat is dus mijn gedacht en we wijken (zoals gedacht) weer helemaal af.
Dus best een nieuw topic hierover opstarten.
Kunnen ze er direct ook weer een 'poll' van maken :roll:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

zyves wrote:
pocoloco wrote:Met een track van ons zouden de meesten trouwens weinig zijn, bijna al onze tochten zijn "raid" formaat - ttz doorgaande tochten. En zijn van die aard dat je die met bagage onmogelijk kan rijden (te lang, te ruw, te veel hoogtemeters). Als je die dan toch zelf wil organiseren komt daar zoveel bij kijken dat je je daarmee absoluut geen "cadeau" doet. Figuurlijk en letterlijk.
Dan is er toch eigenlijk geen probleem? Daarom zou ik dus ook meer betalen voor aan een van jullie evenementen mee te doen. Geen zorgen ivm bagage, een goede service, de sfeer etcetera. En dat is wat een gps track niet kan bieden...

Daarom denk ik ook dat jullie weinig te vrezen hebben van tracks sites en dus eigenlijk ook ivo niet moeten aanvallen...

Zijn er toch mensen die desondanks deze initiatieven van slechte wil zijn en hier geld uit willen slagen, dan vind ik dit niet eerlijk en heel onrespectvol, maar dat kan een persoon ook die eerst betaalt voor jullie tocht en ze zelf rijd ook...
Ik begrijp dat ook wel een beetje hoor.
Daarom dat ik ook 'schrik' heb om de site uit handen te geven. Ik weet ook wel wat die database vertegenwoordigd aan tracks.
(Sommigen hebben 'pech' gehad een slechte track te rijden met veel asfalt en zo maar eigenlijk is dat ook niet slecht. Als er dan feed back op komt (wat meestal ook niet is) vliegt ie er zo uit.
Heb wel al feed back gekregen van mensen die een track reden en aangepast hebben door privéstukken of niet meer te rijden stukken aan te passen en uit te zoeken hoe je best kon omrijden. Als dat meer gebeurt lijkt een track uiteindelijk niet meer op de oorspronkelijke TT. Maar meestal is dat niet zo).
Daarom dat ikzelf het overzicht wil bewaren en niet wil delen. Ja daar heb ik veel werk door, soms teveel. Maar ik ben tenminste zeker dat de inhoud plots niet 'opduikt' in een of ander commercieel circuit of de site zelf een commercieel gedoe wordt (en dan is het idd volkomen verkeerd om nog eens geld te gaan verdienen op het werk van de intichters van een TT).
Ook een van de redenen van het 'paswoord'. De site is niet echt openbaar. De openbaarheid wordt beperkt tot zij die ook daadwerkelijk een track (en dus meestal een TT) gereden hebben. Iets wat je van andere initiatieven niet altijd kan zeggen.
Je kan dat nog strenger maken en het paswoord geen jaar geldig maken maar een maand of zo zodat alleen inzenders die regelmatig ook zelf rijden nog toegang krijgen tot 'alles'. Maar dan straf je weer mensen die door onvoorziene omstandigheden niet konden gaan loggen (werk, slecht weer, ziekte, ongeval). Het is dus steeds een afweging om de 'gulden middenweg' te blijven vinden.
Dus ik doe dus zeker niet 'zo maar iets'. Overal zit wel een overweging achter. Idd mijn gedacht en overweging maar niets of niemand houdt een ander tegen met iets gelijkaardigs te beginnen met eigen regels.
Daarom dat de tracks van 2 jaar oud ook zonder paswoord te rijden zijn.
Geeft de gelegenheid aan nieuwe gps bezitters wat te experimenteren, tegelijkertijd oude tracks te 'updaten' en een track van 2 jaar oud kan je nog bezwaarlijk een concurrent van een huidige TT noemen (en moest dat toch zo zijn verdienen de inrichters niet beter want dan zijn ze ook maar een kopieerder van zichzelf.

Nu alle heisa is toch niet voor niets geweest denk ik.
Heb momenteel contact met het software werk van P. via Q.
Dat lijkt op het eerste zicht wel wat.
Wat ik er nu van weet zou het:
- een kwalitatieve upgrade van de site betekenen
- het beheer vereenvoudigen
- Ingezonden tracks onmiddellijk (in ruwe versie) vertonen
- De ruwe tracks zouden een beoordeling kunnen krijgen zodat aan de bron kan ingeschat worden of ze definitief in de database kunnen worden opgenomen of dienen verwijderd te worden.
- Er een beheerders systeem zou zijn dat gebruikers rechten kan toekennen van medebeheerder tot downloader voor langere of kortere tijd afhankelijk van de kwaliteit of kwantiteit van de inzendingen.
Dus als daardoor de site ook nog gratis kan blijven (absolute voorwaarde voor mij) zit daar wel iets in.
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Geboeid doch met wat verbazing probeer ik hier de discussie te volgen.
Zelf ben ik wel gebruiker van KOT. Heb er een 8 tal tracks aangebracht, vooral eigen tracks in het buitenland. (Iedere TT en marathon in België staat er toch al in).

Ik begrijp al de ophef niet?? Wat kan je er nu tegenhebben dat als je een mooie track hebt gevonden, gemaakt, gereden en met vallen en opstaan (doodlopende tracks e.d.) samengesteld hebt, dat deze track door andere MTBers wordt nagereden. Ik zou niets liever hebben dan dat mijn aangeleverde tracks gereden worden. Hoe meer hoe liever kunnen anderen genieten van de tracks dat je hebt samengesteld.
Het is toch weer die typische Vlaamse mentaliteit om hierover bekrompen te doen.
Als ik naar Spanje ga, vind ik na wat zoeken op internet zonder probleem genoeg tracks om er een jaar rond te rijden in die streek. (De kwaliteit van de tracks kijk ik eerst eens na op stafkaart.) Iedere zelfrespecterende fietsclub heeft een onderdeel "gereden tracks" op hun site. Ze zijn fier om hun mooie tracks in hun mooie land te delen met medesportievelingen. Het zelfde voor Frankrijk, Duitsland,..
Ik begrijp dat reisorganisaties als Pocoloco niet graag zouden hebben dat anderen met commerciële bedoelingen hun werk zouden copieren. Maar van organisatoren van TT's en marathons vind ik het er wel over als deze lastig gaan doen omdat mensen hun track gaan narijden... ze moeten er dan maar meer privé stukken insteken als ze dat niet willen.

Fier om een KOT deelnemer te zijn.
Droevig dat "ze" het Ivo beu gemaakt hebben.

Wie met veel tijd wil het overnemen van Ivo??
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Magura wrote:
Daarom denk ik ook dat jullie weinig te vrezen hebben van tracks sites en dus eigenlijk ook ivo niet moeten aanvallen...
Goed lezen. Het gaat niet om aanvallen. Het gaat om nuchter de andere kant toe te lichten.

Zoals ik al stelde: alles heeft z'n goede en minder goede kanten. De goede kanten van KOT heb ik hier al in de verf gezet: een uitzonderlijk grote database, bovendien goed en duidelijk gestructureerd.
Allemaal de verdiensten van Ivo, die ongetwijfeld hier veel werk in steekt.

De mindere kanten mogen echter ook geweten worden. En nu wordt het dus gevaarlijk, omdat Ivo hier niets aan kan doen en in wezen niets te maken heeft met KOT. Als de tracks niet op KOT verschijnen, verschijnen ze wel ergens anders. En dat is op z'n minst even erg.

Slotconclusie: al hetgeen jij als "aanval op KOT" beschouwd, zijn in feite opmerkingen voor sites met tracks in het algemeen. En gezien KOT nu nét een stapje beter is dan die andere sites, vind ik dat KOT zeker WEL verder mag bestaan.

Maar het neemt niet weg dat we een discusie mogen opentrekken over het al dan niet gebruiken van tracks die integraal van organisaties komen. MAAR alleen wordt de discusie op een verkeerde plaats gevoerd. Dus daarom: modderhaters: splits dit topic af en maak een nieuw topic aangaande dit onderwerp.
Nu wordt enkel maar olie op het vuur gegooid en dingen verkeerd geïnterpreteerd.
Voor alle duidelijkheid ik ben NIET blind voor de intrinsieke waarde van KOT hoor. :wink:
Ik heb hier al verschillende commerciële voorstellen over gekregen. [-X
Noch ben ik zo dom om niet alles uitgeplozen te hebben waardoor ik ook weet dat er NIETS illegaal is aan de site.
Verwijzingen, bv., naar bv de track van Solo waren, als ik mij goed herinner, met ZIJN toestemming.
Zelf verdien ik geen enkele eurocent aan heel KOT noch doe ik het voor mezelf gezien zoals ik al eerder aanhaalde 99% van die tracks zelf nooit rij.
Integendeel de tijd en de aanschaf van al die topokaarten (om toch enige controle te kunnen uitoefenen) kost mij nog geld. Wat ook geen probleem is want ik gebruik ze zelf ook om te rijden.
In deze is mijn aangeboren (tot mijn spijt soms) aversie van commercie dus een voordeel en de hoofdreden dat ik weigerachtig sta om het 'uit handen te geven'.
En wie mij kent weet dat ik vroeger een verslaafd TT en marathonrijder was en mij op de meeste van die organisaties heden ten dage om dezelfde reden niet meer ziet. De tijden dat een TT een 'mtb-vrienden organisatie' was van deze week 'bij ons' en volgende week bij 'jullie' is in de meeste gevallen al lang gedaan. Harde commercie is het geworden waar in vele gevallen alleen de omzet en het (veel te veel) aantal deelnemers telt. Ook een goed recht. Maar kom dan niet af met te huilen dat gps rijders gemakshalve 'dieven' zijn die het werk 'stelen' van het intellectueel en ploeter werk hardwerkende 'vrijwliggers'. Ja, soms kom je dat nog tegen, maar zeker niet in het merendeel van de gevallen.
Zoals ik al zei met een gps en database kan je juist zien hoe 'gemakkelijk' en 'weinig origineel' sommige organisaties het zich maken.
Dus eigenlijk mag je ook geen gps tracks van vaste (Bloso) routes publiceren (al doen ze het zelf) want dat doet toch het werk te niet van al die harde werkende pijltjesplanters?
Ja het is iets anders maar de denkpiste is overeenkomstig.
En ik heb nog respect voor iemand die daar rechtlijnig in is. Ik rij/organiseer alleen TT's of ik rij alleen op gps of eigen gps tracks.
Maar ik heb een bloedhekel aan de huichelaars die gretig de tracks van andere marathons en TT's downloaden en narijden maar ten koste van alles dan hun 'eigen organisatie' uit de picture willen houden.
Ik zie trouwens absoluut niet in waarom een organisator 'schrik' zou moeten hebben van die paar 100 gps rijders.
Zijn er (in het slechtste geval) 100 minder die hun TT komen rijden waardoor die ander 1000 (den) weer wat meer bewegingsruimte hebben en misschien de volgende keer toch terugkomen (ipv het kotsbeu te zijn een hele dag omvergeduwd te zijn of omvergescheeuwd).
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

en om een TT te kunnen loggen moet je hem eerst rijden en dus ook inschrijving betalen :lol:
zyves
Mountainbiker

Post by zyves »

ivo wrote: Daarom dat ik ook 'schrik' heb om de site uit handen te geven. Ik weet ook wel wat die database vertegenwoordigd aan tracks.
Hopelijk zet je het dan zelf verder Ivo, ik hoop het echt.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Ik ben ondertussen in "onderhandeling" met Nomadesk om te zien of hun systeem op KOT toe te passen is, of beter of ik daar aan toe ben (technisch).
Dan kunnen er rechtstreeks tracks van een privé email naar bv een newtracks adres gezonden worden. Deze staan dan ook ineens online (zonder wachttijd).
Mods kunnen dan (bv per provincie) die tracks verbeteren en catalogeren en dan in een catalogus zetten.
Deze (meerwaarde)catalogus kan dan bepaalde toegangsrechten hebben waarbij men toegangsrechten kan krijgen naargelang zijn bijdrage bv.
Het zijn dan ook 'gedeelde' servers die online beheerd kunnen worden en gedeeld na het verkrijgen van toegangsrechten.
Dus ook geen upload meer van mij en omslachtige download van gebruikers.
We zien wel wat dit geeft.
Last edited by ivo on Fri 28 Nov 2008 17:32, edited 1 time in total.
Post Reply