hieronder valt dus elke TT? en hoe kan Ivo weten of de ingezonden track een trainingsparcours is, of een gereden TT?Magura wrote:Maar het neemt niet weg dat we een discusie mogen opentrekken over het al dan niet gebruiken van tracks die integraal van organisaties komen.
Kraksontracks dood? Poll voor nieuw initiatief.
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
in de naamgeving die je er aan geeftzyves wrote:hieronder valt dus elke TT? en hoe kan Ivo weten of de ingezonden track een trainingsparcours is, of een gereden TT?Magura wrote:Maar het neemt niet weg dat we een discusie mogen opentrekken over het al dan niet gebruiken van tracks die integraal van organisaties komen.
bvb: VBR Diest 07092008 tt Marathon van de Demervallei 110Km 1000Hm
-
gps-tracks.be
- Mountainbiker
Post by gps-tracks.be »
Uit onze ervaring met www.gps-tracks.be blijkt dat slechts weinig mtb-ers over zelfgemaakte tracks beschikken. Die weinige tracks die wel worden ingezonden zijn wel dikwijls pareltjes.
Bij ons dus geen TT's of niet-zelf-gemaakte tracks, tenzij openbare tracks zoals bloso-tracks, die soms zeer goed kunnen zijn ook (ere wie ere toe komt).
Ik begrijp de discussie niet goed meer: wat ben je met een ingezonden TT, collega's MTB-ers? Je kunt die door de privé-stukken toch niet narijden. En een georganiseerde tocht een tijd nadien zelf 'organiseren', iedereen begrijpt toch dat dit erover is? Niet?
Bij ons dus geen TT's of niet-zelf-gemaakte tracks, tenzij openbare tracks zoals bloso-tracks, die soms zeer goed kunnen zijn ook (ere wie ere toe komt).
Ik begrijp de discussie niet goed meer: wat ben je met een ingezonden TT, collega's MTB-ers? Je kunt die door de privé-stukken toch niet narijden. En een georganiseerde tocht een tijd nadien zelf 'organiseren', iedereen begrijpt toch dat dit erover is? Niet?
ik doe beiden
ik rij heel veel tt's
ik rij heel veel in het buitenland (marathons en meerdaagsen)
ik registreer bijna alles, onderweg markeer ik oa bevoorradingen, steile hellingen, gevaarlijke afdalingen, ...
voor mij zit de fun in de analyse achteraf
kijken waar ik overal geweest ben
ik voel me trouwens niet lekker in mijn vel als ik me ten alle tijden niet op onze aardbol kan situeren
hier tijdens de week in de zomer
of in het buitenland op een marathon de dagen er rond
rij ik al eens graag een tochtje in de omgeving
liefst een ander parcours
en dan komen de gedownloade tracks van pas
voor mij is een marathon niet enkel die x aantal uren
het is vakantie, waarbij ik de streek graag verken en geniet van de uitzichten, kicken op leuke trails, ...
onze eigen marathon van de demervallei heb ik ook op gps formaat
gedeeltelijk wegens organisatorische redenen
bvb pas op het laatste wel of niet goedkeuring
dan kan ik de aangepste track doorsturen naar de desbetreffende afpijlploeg
anderzijds zijn er verschillene (op voorhand betaalde) deelnemers die aan mij de track vragen, om op de dag zelf deze als extra referentiepunt te hebben
ik speel deze dan door per mail
ik plaats ze pas na de tt eventueel op een website of databank
kwestie dat voor de deelnemers onderweg het verrasingseffect hoog wordt gehouden
elk jaar probeer ik ook x% nieuw aan te bieden
de meesten weten dat al, geen enkele jaargang is identiek
als de tt nadien op KOT staat: no problem
zeker geen probleem voor mensen die deze individueel narijden
al hoop ik wel dat deze niet voor commerciele redenen of door andere clubs worden gebruikt
(maar dat zegt dan meer iets over hen dan over ons...)
voor mij kunnen die twee mooi naast elkaar leven
het gevoel van een marathon kan je niet vergelijken met eenindividuele rit op jezelf
het plezier en voldoening, dat je kan delen met kameraden en andere rijders, is aanvullend aan de marathon
het samen beleven, kunnen meespreken, het gevoel herkennen...
zoals P. heb ik ook al gedacht om een dirt track op gps te maken
een knappe tocht zonder te moeten rekening houden met vergunningen, toelatingen...
wel met vermijden van echte privé domeinen
veel bossen zijn wel privé, maar niet omheind, en algemeen aanvaard voor recreatie
ik rij heel veel tt's
ik rij heel veel in het buitenland (marathons en meerdaagsen)
ik registreer bijna alles, onderweg markeer ik oa bevoorradingen, steile hellingen, gevaarlijke afdalingen, ...
voor mij zit de fun in de analyse achteraf
kijken waar ik overal geweest ben
ik voel me trouwens niet lekker in mijn vel als ik me ten alle tijden niet op onze aardbol kan situeren
hier tijdens de week in de zomer
of in het buitenland op een marathon de dagen er rond
rij ik al eens graag een tochtje in de omgeving
liefst een ander parcours
en dan komen de gedownloade tracks van pas
voor mij is een marathon niet enkel die x aantal uren
het is vakantie, waarbij ik de streek graag verken en geniet van de uitzichten, kicken op leuke trails, ...
onze eigen marathon van de demervallei heb ik ook op gps formaat
gedeeltelijk wegens organisatorische redenen
bvb pas op het laatste wel of niet goedkeuring
dan kan ik de aangepste track doorsturen naar de desbetreffende afpijlploeg
anderzijds zijn er verschillene (op voorhand betaalde) deelnemers die aan mij de track vragen, om op de dag zelf deze als extra referentiepunt te hebben
ik speel deze dan door per mail
ik plaats ze pas na de tt eventueel op een website of databank
kwestie dat voor de deelnemers onderweg het verrasingseffect hoog wordt gehouden
elk jaar probeer ik ook x% nieuw aan te bieden
de meesten weten dat al, geen enkele jaargang is identiek
als de tt nadien op KOT staat: no problem
zeker geen probleem voor mensen die deze individueel narijden
al hoop ik wel dat deze niet voor commerciele redenen of door andere clubs worden gebruikt
(maar dat zegt dan meer iets over hen dan over ons...)
voor mij kunnen die twee mooi naast elkaar leven
het gevoel van een marathon kan je niet vergelijken met eenindividuele rit op jezelf
het plezier en voldoening, dat je kan delen met kameraden en andere rijders, is aanvullend aan de marathon
het samen beleven, kunnen meespreken, het gevoel herkennen...
zoals P. heb ik ook al gedacht om een dirt track op gps te maken
een knappe tocht zonder te moeten rekening houden met vergunningen, toelatingen...
wel met vermijden van echte privé domeinen
veel bossen zijn wel privé, maar niet omheind, en algemeen aanvaard voor recreatie
Last edited by Beny on Tue 25 Nov 2008 23:22, edited 1 time in total.
-
Lucky22
- Mountainbiker
- Location: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)
Re: lidgeld
Als iemand als Ivo hier zoveel tijd insteekt dan heb ik ook totaal geen probleem om hiervoor te betalen. Kijk naar digifietser (knooppuntenprogramma). Vroeger was dit gratis maar door het vele werk kost dit programma nu 35 € (alle latere upgrades zijn gratis) : wel, ik heb dit met plezier betaald want het is voor mij een echte MEERwaarde en voor de kwaliteit.egied wrote:Kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven vermeld werd.
Zeer goed idee: bvb 5 eu lidgeld per jaar x (aantal leden) zou een mooie motivatie kunnen zijn.
Groeten.
Idem voor KOT : zulke kwaliteit! Hier heb ik geen problemen mee om voor te betalen.
Dit brengt me plotseling op een idee : als Ivo het opentrekt (dus zonder paswoord) maar wel voor het lopende jaar een bedrag vraagt (bv. X € om alle tracks van 2008 te downloaden) en het gratis maakt voor diegenen welke wel een dagelijkse bijdrage leveren? Maar ja, hou ga je dit weer organiseren of bijhouden en ik denk dat het grote probleem voor Ivo voornamelijk het vele extra werk is dat hij ervoor moet insteken.
Ik denk dat het tijd wordt dat mtb.be kleur bekent en een beslissing neemt omtrent KOT al of niet op te nemen. Dan weten we (en Ivo) al onmiddellijk iets meer en moet er niet naar andere pistes gekeken worden.
Wat ik denk over deze problematiek is door de meesten gekend.
Ik ga me niet opnieuw laten kruisigen.
De waarheid ligt zoals altijd ergens in het midden.
Ik zie vooral weinig beweging in de standpunten. Al vind ik dat van beny wel verfrissend.
Ik ben wel tegen het doorgeven van de database aan mountainbike.be zonder dat die een intentieverklaring afleggen dat ze der geen commercieel (mis)gebruik van gaan maken.
Iemand die ene track op internet publiceert zou ook moeten vermeld staan als verantwoordelijke uitgever.
Het moet duidelijk zijn dat ze de tracks enkel hosten.
Ik heb waardering voor de Ivo zijn werk maar heb ooit een aantal bedenkingen geuit waar ik bijblijf. Uit principe heb ik me nooit ingschreven op zijn lijst.
Dat was een beslissing waar ik vooral zelf last van had.
Het ruil en paswoordprincipe daar ben ik voorstander vanOok het opkuisen van de track. Met het merendeel van de tracks die je op internet vindt ben je genen zak, zo slecht zijn die. trouwens met een track klakkeloos narijden zonder kaart en studie van die kaart ben je gevaarlijk bezig.
Maar ik heb ook mijn bedenkingen bij het standpunt van Iegenie en Poco Loco. In tijden van internet en hoge populariteit van mtb bouwt niemand een tour van scratch op zonder leentjebuur te spelen bij voorgangers.
In de jaren 80 was dit wel nog zo. Al speelden mtb'ers toen leentje buur bij de wandelaars(GR's).
Nu moet je al ver gaan zoeken om in Europa nog over een pad te rijden waar no mtb has thread before.
Dat zul je misschien nog op corsica kunnen.
Het sleutelwoord vind ik dat van Magura : respect voor andermans werk en voor je voorgangers.
Van 't weekend wil ik hier wel eens over doorbomen, nu roept eerst het werk.
Enne Iegenie ik ben kandidaat voor je track rond aywaille,
maar dan wel met de afdaling er in.
Ik heb hem gereden maar nooit gelogd of van een ander gekopieerd. Je hoort het gebruik van een track aan te vragen bij de maker ervan, zo toon je respect voorzijn werk; ook al kun je hem zomaar downloaden zonder dit te vragen.
Zelf rij ik nooit een track na ik teken en knip en plak er op los.
Ik ga me niet opnieuw laten kruisigen.
De waarheid ligt zoals altijd ergens in het midden.
Ik zie vooral weinig beweging in de standpunten. Al vind ik dat van beny wel verfrissend.
Ik ben wel tegen het doorgeven van de database aan mountainbike.be zonder dat die een intentieverklaring afleggen dat ze der geen commercieel (mis)gebruik van gaan maken.
Iemand die ene track op internet publiceert zou ook moeten vermeld staan als verantwoordelijke uitgever.
Het moet duidelijk zijn dat ze de tracks enkel hosten.
Ik heb waardering voor de Ivo zijn werk maar heb ooit een aantal bedenkingen geuit waar ik bijblijf. Uit principe heb ik me nooit ingschreven op zijn lijst.
Dat was een beslissing waar ik vooral zelf last van had.
Het ruil en paswoordprincipe daar ben ik voorstander vanOok het opkuisen van de track. Met het merendeel van de tracks die je op internet vindt ben je genen zak, zo slecht zijn die. trouwens met een track klakkeloos narijden zonder kaart en studie van die kaart ben je gevaarlijk bezig.
Maar ik heb ook mijn bedenkingen bij het standpunt van Iegenie en Poco Loco. In tijden van internet en hoge populariteit van mtb bouwt niemand een tour van scratch op zonder leentjebuur te spelen bij voorgangers.
In de jaren 80 was dit wel nog zo. Al speelden mtb'ers toen leentje buur bij de wandelaars(GR's).
Nu moet je al ver gaan zoeken om in Europa nog over een pad te rijden waar no mtb has thread before.
Het sleutelwoord vind ik dat van Magura : respect voor andermans werk en voor je voorgangers.
Van 't weekend wil ik hier wel eens over doorbomen, nu roept eerst het werk.
Enne Iegenie ik ben kandidaat voor je track rond aywaille,
Zelf rij ik nooit een track na ik teken en knip en plak er op los.
Natuurlijk is het onmogelijk te controleren of er al iemand voor jou op een bepaald pad gebiket heeft !peter wrote: Maar ik heb ook mijn bedenkingen bij het standpunt van Iegenie en Poco Loco. In tijden van internet en hoge populariteit van mtb bouwt niemand een tour van scratch op zonder leentjebuur te spelen bij voorgangers.
Maar er is een verschil tussen "je" route ineenpuzzelen van stukjes bepijld, getraceerd of gepubliceerd materiaal, of aan de hand van hoogtelijnen op een stafkaart en plekken waar je absoluut wil passeren zelf een route proberen uit te stippelen.
En dat brengt je op soms heel afgelegen en weinig begane plekjes. In België is dat natuurlijk zo evident niet meer, maar in het buitenland kan dat nog perfect. Op onze CTC is er dit jaar een walkie talkie verloren door de begeleider die als laatste reed.
Drie weken later is die teruggevonden door de eerste biker van de volgende groep, de walkie lag duidelijk zichtbaar in het midden van het pad.
Dat bedoel ik met geen leentjebuur spelen, over dat pad was blijkbaar drie weken lang niemand, wandelaar noch biker, gepasseerd (eind augustus, begin september).
En ja, sommige mensen doen nog de moeite en vinden er plezier in om dat soort paadjes te uit te vlooien. Ipv eerst te kijken waar er bepijlde routes lopen en/of gewoon copy-paste te doen, dat heb ik nog nooit gedaan. Integendeel, ik schep er enorm genoegen in als deelnemers na afloop tegen mij zeggen "hoe hedde gij da in godsnaam gevonden, 'k dacht dat ik hier alles kende" (over tochten hier ten velde, in het buitenland krijgen we andere reacties
't Is zoals Iegenie zei: het volstaat om je ogen open te houden en eens links te proberen als het duidelijk is dat iedereen naar rechts gaat.
Je moet natuurlijk weinig origineels meer gaan zoeken in het Muziekbos of rond Houffalize hé, maar België is groot en mooi genoeg om toffe en "originele" dingen met je bike te doen.
't Doet er mij aan denken... de laatste keer dat ik rond Houffa gaan biken ben was het om John Tomac te zien winnen
Ik vind de post van Magura fantastisch : aan de ene kant ben je geneigd om KOT toppie te vinden, aan de andere kant ben je zwaar in je gat gebeten als blijkt dat je brouwsel "te grabbel" gegooid wordt op het net. Ik begrijp 100% die ambiguiteit.peter wrote: Met het merendeel van de tracks die je op internet vindt ben je genen zak, zo slecht zijn die. trouwens met een track klakkeloos narijden zonder kaart en studie van die kaart ben je gevaarlijk bezig.
De tracks die ik maak (oa bij gegidste tochten voor vrienden hier in de streek, voor de hagelandse, in remouchamps en in den ardeche) zijn een vreselijke negatie van wat er al bestaat/bestond. Als men na je organisatie je begint te copieren, ja daar kan je niet altijd veel aan doen.
Op den duur zijn er dan die denken dat het origineel een copie is, en tja, dan kunde alleen maar eens lachen he...
En uiteraard passeer je hier in de streek altijd wel over paadjes waar er anderen ook passeren, daarvoor zijn er hier te veel organisaties. Al zou dat bij een "specially composed track" niet zo zijn, en ja, er zijn edities van de hagelandse geweest waar zo'n 5% onbekende tracks in zaten "Ma Pie, wao edde da na wier gevonne ???"
De track in aywaille is wel ontstaan na eerst de vaste routes gereden te hebben, en dan zelf beginnen puzzelen. Het puzzelen op de kaart en het rondkijken onderweg zijn trouwens de helft van het plezier !
Dat die tracks die je vind op genen zak trekken ? Tja, als ik merk hoe laaiend enthousiast men is over de vaste routes hier in Vlaanderen, dan denk ik dat dat is omdat wij andere standaarden hebben.
Gezien het steeds moeilijker en moeilijker worden van het uittekenen van mooie tracks voor tt's, droom ik van een "private" netwerk van tracks die ons belgenlandje op een welliswaar legale manier, doch zonder onnozele regelkens te respecteren doorkruisen. Neen, opsomming van tracks van georganiseerde tochten, maar tracks zoals ze eigenlijk zouden moeten zijn, dingen die echt uit een streek halen wat er in zit.
Massa's energie en tijd steken in een toertocht, dat is echt de moeite, want een club raakt op die manier aan zijn werkingsmiddelen.
Maar het samenstellen van een netwerk van super-GPS-tracks : welk businessmodel ga je daar aan vastplakken ? Al is het maar om "gedeeltelijk iet of wat" uit de kosten te komen.
Een tijdje hou je zo'n gratis werk vol, maar op den duur word je dat toch beu. Zie maar naar KOT...
En, eum, Open Source, is dat gewoon geen poging om Microsoft buiten te werken ? Betalend raken ze niet binnen, want de Microsoft producten zijn eigenlijk te goed, dan maar gratis proberen binnen te geraken ?
-
gps-tracks.be
- Mountainbiker
Post by gps-tracks.be »
Open source beschrijft de praktijk die in productie en ontwikkeling vrije toegang geeft tot de bronmaterialen (de source) van het eindproduct. Sommige mensen zien het als een filosofie, anderen beschouwen het als een pragmatische methodologie. Dit is de uitleg van open source op wikipedia. En lijkt me desgevolgend bijzonder toepasbaar op onze discussie van de gps-tracks hier .
Ik ben een fervent gebruiker van de database maar heb maar beperkt bijgedragen in die mate dat niet elke tocht die ik rijd gelogd wordt en ik de laatste 2 jaar vooral bezig geweest ben met eigen tochtjes die ondertussen vrij te downloaden zijn . Voor mij is KOT ( vroeger was het een GAT in de markt
) een uitbreiding en vooral een stevige hulp voor wat ik altijd al gedaan heb nl tochten rijden, verbeteren , aan mekaar lassen enz. enz.
Dus moest het verdwijnen zou ik dat zeer spijtig vinden.
De kritiek die er komt is onbegrijpelijk. Vanaf dag 1 zat er een goede en eenvoudige structuur in die op verschillende manieren te gebruiken is.Het paswoord is een heel jaar geldig en goed voor duizenden kms en hms
Ik zou begot niet weten wat er moet veranderd worden.
Als je vergelijkt met anderen ( Utgawa, Misrutas) is het zo dat met 1 download alle tracks op je PC staan en dat je dan naar eigen inzicht alles kan bijwerken en gebruiken
Dit is tegelijk ook de zwakte van de site , voor heel weinig krijg je enorm veel terug . Overgaan naar het downloaden track per track of eventueel het zelf uploaden met de mogelijkheid om commentaar te geven of eventueel een 2de versie van een track ( met correcties ed) te kunnen toevoegen zal de het aantal tracks wel doen verminderen maar dan behouden we toch het huidige bestand. Er zijn trouwens al sites die zo werken , misschien zit er ergens een samenwerking in .
Geld vragen zoals in een ander topic wordt voorgesteld zal de organisaties van TT , chrono zeer snel op hun paard zetten.
Over het " zwartrijden" van tracks ( TT, Chrono enz) : Ik vind dat je alleen de dag zelf kan zwartrijden door niet te betalen en toch gebruik te maken van infrastructuur en diensten die de organisatie ter beschikking stelt tegen bijna altijd democratische prijs.
Als je achteraf het parkoers opnieuw rijdt is van die organisatie niks meer te merken .Zonder gps kan je ook narijden en memoriseren en dat is bij mij weten moeilijk tegen te houden . De gps maakt het natuurlijk gemakkelijker . Dat naburige organisaties een parkoers gebruiken om hun rit bij te kleuren heeft volgens mij altijd bestaan en daar heeft de gps niets aan veranderd of toegevoegd.
Niemand bouwt een parkoers vanuit het niets en gebruikt altijd wel een of ander hulpmiddel als basis
Privéstukken in tracks blijven een probleem , of je nu download of zelf iets in mekaar steekt. Zoals al geschreven zou het misschien goed zijn dat organisaties een bijgewerkt parkoers ter beschikking stellen waarin alle gevoelige punten zijn verwijderd. Dit kan je presenteren als een soort vaste clubrit of iets dergelijks die het ganse jaar kan gereden kan worden.Verder kan je alleen maar vragen dat iedereen een beetje respect toont en duidelijk zichtbare privéstukken zelf uit de track haalt of op zijn minst aangeeft
Voor de database zelf zou het misschien een idee zijn om even te stoppen met nieuwe tracks toe te voegen of toch met de zoveelste versie van hetzelfde, een tracklog van een omgekeerd parkoers met een paar nieuwe bochten voegt niet veel toe , sommige delen van België zijn ondertussen helemaal bedekt door tracks en de vraag is of er nog wel iets kan toegevoegd worden aan de huidige toestand
Tracks die niet bewerkt zijn zou Ivo gewoon moeten weigeren en terugsturen. Het vraagt echt niet zoveel werk om bv. 50 km track na te kijken
Moest er op een of andere manier hulp nodig zijn om de database te onderhouden wil ik daar graag aan meewerken.
Dus moest het verdwijnen zou ik dat zeer spijtig vinden.
De kritiek die er komt is onbegrijpelijk. Vanaf dag 1 zat er een goede en eenvoudige structuur in die op verschillende manieren te gebruiken is.Het paswoord is een heel jaar geldig en goed voor duizenden kms en hms
Ik zou begot niet weten wat er moet veranderd worden.
Als je vergelijkt met anderen ( Utgawa, Misrutas) is het zo dat met 1 download alle tracks op je PC staan en dat je dan naar eigen inzicht alles kan bijwerken en gebruiken
Dit is tegelijk ook de zwakte van de site , voor heel weinig krijg je enorm veel terug . Overgaan naar het downloaden track per track of eventueel het zelf uploaden met de mogelijkheid om commentaar te geven of eventueel een 2de versie van een track ( met correcties ed) te kunnen toevoegen zal de het aantal tracks wel doen verminderen maar dan behouden we toch het huidige bestand. Er zijn trouwens al sites die zo werken , misschien zit er ergens een samenwerking in .
Geld vragen zoals in een ander topic wordt voorgesteld zal de organisaties van TT , chrono zeer snel op hun paard zetten.
Over het " zwartrijden" van tracks ( TT, Chrono enz) : Ik vind dat je alleen de dag zelf kan zwartrijden door niet te betalen en toch gebruik te maken van infrastructuur en diensten die de organisatie ter beschikking stelt tegen bijna altijd democratische prijs.
Als je achteraf het parkoers opnieuw rijdt is van die organisatie niks meer te merken .Zonder gps kan je ook narijden en memoriseren en dat is bij mij weten moeilijk tegen te houden . De gps maakt het natuurlijk gemakkelijker . Dat naburige organisaties een parkoers gebruiken om hun rit bij te kleuren heeft volgens mij altijd bestaan en daar heeft de gps niets aan veranderd of toegevoegd.
Niemand bouwt een parkoers vanuit het niets en gebruikt altijd wel een of ander hulpmiddel als basis
Privéstukken in tracks blijven een probleem , of je nu download of zelf iets in mekaar steekt. Zoals al geschreven zou het misschien goed zijn dat organisaties een bijgewerkt parkoers ter beschikking stellen waarin alle gevoelige punten zijn verwijderd. Dit kan je presenteren als een soort vaste clubrit of iets dergelijks die het ganse jaar kan gereden kan worden.Verder kan je alleen maar vragen dat iedereen een beetje respect toont en duidelijk zichtbare privéstukken zelf uit de track haalt of op zijn minst aangeeft
Voor de database zelf zou het misschien een idee zijn om even te stoppen met nieuwe tracks toe te voegen of toch met de zoveelste versie van hetzelfde, een tracklog van een omgekeerd parkoers met een paar nieuwe bochten voegt niet veel toe , sommige delen van België zijn ondertussen helemaal bedekt door tracks en de vraag is of er nog wel iets kan toegevoegd worden aan de huidige toestand
Tracks die niet bewerkt zijn zou Ivo gewoon moeten weigeren en terugsturen. Het vraagt echt niet zoveel werk om bv. 50 km track na te kijken
Moest er op een of andere manier hulp nodig zijn om de database te onderhouden wil ik daar graag aan meewerken.