keukentruc met de ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
flygirl
Mountainbiker

keukentruc met de ketting

Post by flygirl »

Hellow,

ik heb kleine roestplekskes op mijn ketting, en er schoot mij een tijdje geleden iets door mijn hoofd namelijk de goeie oude truc met roest en coca cola..
Hoeveel kans op succes geven jullie mij dat de roest weg is als ik mijn ketting eens in een bakske cola laat weken??
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Ketting smeren en er mee gaan rijden, roestigheden zullen wel weg zijn.
Guest

Post by Guest »

Inspuiten met WD40 en gewoon gaan rijden, roestplekskes zullen dan wel oplossen, allee als ze niet te oud zijn en al aan het invreten zijn.
ToM5
Mountainbiker

Post by ToM5 »

maurice wrote:Inspuiten met WD40 en gewoon gaan rijden, roestplekskes zullen dan wel oplossen, allee als ze niet te oud zijn en al aan het invreten zijn.
Yep zo moet het, of koop een dura ace, die roest niet (bij mij toch nie) :wink:
CJ
Mountainbiker

Post by CJ »

maurice wrote:Inspuiten met WD40 en gewoon gaan rijden, roestplekskes zullen dan wel oplossen, allee als ze niet te oud zijn en al aan het invreten zijn.
Vergeet niet dat WD-40 geen volwaardige smering is he.
Is eigenlijk bedoeld om vastzittende stukken weer van elkaar te krijgen.
bv.: door roest

Je zult dus nog altijd met iets anders je ketting moeten smeren.
MartaSL
Mountainbiker

Post by MartaSL »

ToM5 wrote:
Is een dura ace ketting nie dezelfde als die van xtr?
Guest

Post by Guest »

Lupus wrote:
Vergeet niet dat WD-40 geen volwaardige smering is he.
Is eigenlijk bedoeld om vastzittende stukken weer van elkaar te krijgen.
bv.: door roest

Je zult dus nog altijd met iets anders je ketting moeten smeren.
Euh euh ,wel en niet waar. [-X WD40 is geen kruipolie hé.. Dit spul gebruik ik in de industrie ook al jaren om oppervlakten van kettingen in kritieke ruimtes te smeren. Als basis blijft natuurlijk wel dat ge de rollende delen in uw ketting van ketting olie moet voorzien, juist omdat WD40 enkel een smerende film aanbrengt. Dus zoals in een andere topic reeds aangegeven. Keeting ontvetten...in de kettingolie dompelen....in een schone doek wikkelen en op uwen radiator leggen voor ene dag. Dan de ketting droogwrijven en inspuiten met wd40 voor het vertrek. De ketting is dan ook zeer eenvoudig schoon te maken.
mieke
Mountainbiker

Post by mieke »

MartaSL wrote:
ToM5 wrote:
Is een dura ace ketting nie dezelfde als die van xtr?
Yeah, de MTB en race kettingen van Shimano zijn identiek:
105=LX
Ultegra=XT
Dura Ace=XTR
N I C K
Mountainbiker

Post by N I C K »

dat van die cola zal wel lukken. hier zit namelijk fosfor zuur in ( just geleerd opt school) :D. En da zuur wreet inderdaad het roest weg, maar ik denk dat de eerder vernoemde manieren meer aan ter raden zijn.
peter is de man !
Mountainbiker

Post by peter is de man ! »

fosforzuur is idd miniem aanwezig in cola, maar het is het koolzuur dat de oxidatievlekken verwijdert !
Post Reply