Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

het belangrijkste is dat je je kabels zo kort mogelijk houd, de bochten niet te lang laat lopen en ook die bochten zo kort mogelijk houd !

dan maakt het niet uit hoe je de box zet !

Een aanrader voor de kabels : als je kabels met een inliner gebruikt dan hoef je de gein zelf nooit te vervangen, schuif de inliner in de gein en sluit aan op de box, "pies off keek"
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

:roll: Ok, dank u. Weer iets bijgeleerd :wink:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Als ik de kabel op die hilset zie plooien, ga ik toch maar voor de moots...
bollie
Mountainbiker

Post by bollie »

kijk , dat eerste plaatje met de kabels naar boven dat komt omdat je bij deze fiets je ketting strak zet dmv je wiel naar achteren te trekken .Als de kabels dan naar voren zitten , kan je je wiel niet naar achter trekken....
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

bollie wrote:kijk , dat eerste plaatje met de kabels naar boven dat komt omdat je bij deze fiets je ketting strak zet dmv je wiel naar achteren te trekken .Als de kabels dan naar voren zitten , kan je je wiel niet naar achter trekken....
OK, maar kennelijk kan het bij de moots ook zoals bij de hilset:

Image

:wink:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

bollie wrote:kijk , dat eerste plaatje met de kabels naar boven dat komt omdat je bij deze fiets je ketting strak zet dmv je wiel naar achteren te trekken .Als de kabels dan naar voren zitten , kan je je wiel niet naar achter trekken....
Kabels zijn steeds lang genoeg he.
bollie
Mountainbiker

Post by bollie »

ik heb zelf een rohloff en weet dat de schakelbox toch erg strak zit .Er zit geen ruimte om je wiel naar achteren te doen zonder je kabels weer af te stellen .Ik zou het zo dus niet doen.
MudHungry
Mountainbiker
Location: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan

Post by MudHungry »

Dan zijn gewoon je kabels te kort. Je moet soms eens vanuit een andere hoek naar dingen kijken, kan verrassend zijn :wink:
bollie
Mountainbiker

Post by bollie »

ja...nu zie ik het ook...wat een verrassing....pfff
ridley-man
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed R (Rohloff) & Stevens CX & Canyon Exceed

Aanschaf 2de-hands fiets met Rohloff-naaf!

Post by ridley-man »

Ik ben een redelijk fanatiek fietser en heb nu de mogelijkheid om een 2de-hands mtb te kopen met Rohloff-naaf. Het frame is een "Rotor" (Wie kent dit merk en heeft er eventueel ervaringen mee??? Komt uit Leipzig)
Afgelopen zaterdag heb ik de naaf kunnen testen in extreme omstandigheden : modder, sneeuw, nat,... kortom alles wat slecht kan zijn voor een klassiek schakelsysteem. Het schakelgedrag en de naaf is mij uitermate goed bevallen. Toch heb ik enkele vraagjes. Ik ben "tegen het principe van Rohloff" toch een "poets-freak" en heb na de tocht het achterwiel uitgehaald en gepoetst. Bij montage heb ik toch effe zitten prutsen om alles weer goed gemonteerd te krijgen. Moet de draaischakelaar in een bepaalde stand staan om het wiel in- en uit te nemen??? Ik merkte ook dat de vrijloop van het kroontje op het achterwiel bijna nihil is, dus zeer veel weerstand heeft. Komt dit door het oliebad in de naaf??? De kabels bij dit frame lopen onder-door langs wat toch vrij moeilijk is om goed te poetsen. Verder is de bike uitgerust met schijfremmen van Magura-Martha en een Magura voordemper met lock-out. Ik weet dat dit topic over de Rohloff naaf al 79 bladzijden bedraagt, maar ik heb echt de tijd niet om alles te gaan doorlezen. Ik heb wel gemerkt dat er veel "voor"standers zijn en minder "tegen"standers...
Wie kan mij advies geven zonder dat ik alles moet gaan doorlezen??? Graag Uw hulp a.u.b.?
Post Reply