SRAM kondigt XX-serie aan

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Post Reply
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

LucVR wrote:
Iegienie wrote:hoe lukt 22*34 op een dubbel bladige aandrijving ?
Geen probleem, vooraan gewoon op de 22T schakelen met de voorderailleur en met de achterderailleur naar de 34T. Ik rij zo al enkele jaren rond.
gij rijdt naar beneden he, manneke, nie naar boven !!! nen 22*34 om naar beneden rijden, das wel het toppunt van soeplesse zekerst ?
Dennis
Mountainbiker

Post by Dennis »

it's me ! wrote:
Hubertje wrote:
De verbetering zit hem duidelijk in een betere spreiding in de cassette.
Iedereen die 2x9 met een 11-34 rijdt weet wat ik bedoel.
Wie rijdt dan ook 2x9?
Mensen die het kunnen zeker.
Dat is dus eigenlijk wel een redelijk misverstand. Als ge de berekeningen maakt (kunde overal op internet), zulde zien dat bij een 29-34 ge 1,77m per omwenteling trapt. Bij een 22-32 is dit inderdaad maar 1,42m p/o, MAAR als je uw voorlaatste tandwiel (een 28 dus) gebruikt kom je op 1,63 meter p/o. En hoeveel keer gebruik je het allerkleinste versnellinkje hier in ons Belgiëlandje. Ik kan het niet missen op veel plaatsen, maar ik ken veel mensen met een iets tragere cadans die nog nooit dit tandwieltje gebruikt hebben. Dus is een dubbel voor veel mensen WEL haalbaar, zou ik denken
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

Ik ga voor dubbel gaan, omdat ik dat hele kleintje vanvoor echt nog nooit gebruikt heb. Er staat nog geen enkel krasje op, waar de andere 2 bladen al een paar keer vervangen zijn.

Als je vanvoor met een 42-28 rijd, kan je bijna overal omhoog, en als je dan al eens moet afstappen, jah dan is dat zo zeker, en dan zullen er velen met een triple zijn die ook zullen afstappen.
Juzo
Mountainbiker

Post by Juzo »

Ik rij 2x9 met 24-36 vooraan en 11-26 achteraan. Enkel op de lange stukken bergaf zou ik een af en toe een groter verzet kunnen gebruiken.
Bergop raak ik in het West-Vlaamse heuvelland overal op, en ik ben zeker geen racebeest.
Als mijn tandwielen en casette versleten zijn ga ik toch overschakelen naar een specifiek dubbel crankstel met 29-40 ringen en 11-32 achter om mijn chainline en Q-factor te verbeteren. Ik ben dus benieuwd naar de XX cranks. 9 Of 10 speed kan mij geen z*k schelen dus ga ik mij allesinds nie onnodig in kosten jagen om 'up' te graden (in hoeverre je 10speed als een upgrade kan zien).
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Iegienie wrote:
LucVR wrote:
Iegienie wrote:hoe lukt 22*34 op een dubbel bladige aandrijving ?
Geen probleem, vooraan gewoon op de 22T schakelen met de voorderailleur en met de achterderailleur naar de 34T. Ik rij zo al enkele jaren rond.
gij rijdt naar beneden he, manneke, nie naar boven !!! nen 22*34 om naar beneden rijden, das wel het toppunt van soeplesse zekerst ?
Ge hebt er geen gedacht van hoe soepel dat ik ben Pie :-D En in een zeldzame vlaag van verstandsverbijstering durf ik zelfs af en toe omhoog fietsen ook ... :drunk:

@ EcoRacer: ik vind het criterium "nodig zijn/hebben" verkeerd als je het hebt over iets wat als recreatie/entertainment dient. Als dat je criterium is om iets goed te vinden of niet (zoals dat Bij Alain het geval lijkt te zijn), dan kan je best ineens alles afschaffen wat recreatie/entertainment is. En dan heb ik het dus over sport, cultuur, kunst, TV .... Allemaal niet 'nodig', maar ze maken het leven wel aangenaam.
En de potentiële verbetering van 10-sp. is hier al meermaals aangehaald: betere spreiding van de versnellingen, maar dat is iets wat niet voor iedereen zal zijn. De nieuwe groep is blijkbaar zeer specifiek voor de XC racers ontworpen en over het algemeen willen racers kleinere stappen tussen versnellingen. Bij een gelijkblijvend totaalbereik van 11-34 is dat dus met 10-sp. mogelijk.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Ridley Rijder wrote:Ik ga voor dubbel gaan, omdat ik dat hele kleintje vanvoor echt nog nooit gebruikt heb. Er staat nog geen enkel krasje op, waar de andere 2 bladen al een paar keer vervangen zijn.

Als je vanvoor met een 42-28 rijd, kan je bijna overal omhoog, en als je dan al eens moet afstappen, jah dan is dat zo zeker, en dan zullen er velen met een triple zijn die ook zullen afstappen.
doe dan maar uw wandelschoenen aan als ge een (degelijke) ardennenrit gaat maken :lol:
Mister T.
Mountainbiker

Post by Mister T. »

Headshot wrote:
Ridley Rijder wrote:Ik ga voor dubbel gaan, omdat ik dat hele kleintje vanvoor echt nog nooit gebruikt heb. Er staat nog geen enkel krasje op, waar de andere 2 bladen al een paar keer vervangen zijn.

R.E.S.P.E.C.T.!

off topic: ik heb Roel Paulissen op de Roc Azur enkele beklimmingen zien nemen op zijne 29 * 30 (?). De janet...
Je zou er nogal voorbij vlammen met uwe 42*28, RR!

#-o
:wink:
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Fry wrote:Zeer straffe mannen? Kleiner dan 28:34 of 32 is even snel als rustig wandelen en je kan dan evengoed te voet bergop gaan.
Fry zit op het verkeerde forum.
http://www.wandelen.be

Al eens gedacht dat dit gemakkelijk is:
- als je voorhanger dreigt te vallen en je kan er niet direct langs.
- als je voor een technisch stuk komt en eventjes wil kijken hoe je dit best aanpakt.
- als je ziet dat je toch niet direct zal boven geraken en eventjes wil uitblazen zonder van de fiets te moeten.
Mister T.
Mountainbiker

Post by Mister T. »

Fry wrote:Zeer straffe mannen? Kleiner dan 28:34 of 32 is even snel als rustig wandelen en je kan dan evengoed te voet bergop gaan.
en u dan langs de kant mogen zetten van de krampen van het wandelen. Neen, als ik op ne 22-34 naar boven kan rijden, dan rijd ik liever naar boven dan te wandelen!
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Ik beschouw het meestal als een echte nederlaag en deuk in mijn ego als ik moet afstappen om te wandelen!
Post Reply