14/11/2008 Torhout (nachtrit)

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gigi (Tetters Torhout)
Mountainbiker

Post by Gigi (Tetters Torhout) »

Vrijdagavond mogen buitenspelen met mijne velo en het was heeeeeeeeeeel leuk. =D> =D>

Samen met Karel van Wijnendaele, Bien, Heisse, Le President, kolonel Vanderzeypen, Tetter, Groten Tetter, Pettatti, Klein Boeleke, Pé Tetter, Klaries, Brunten en speciaal voor deze gelegenheid ook Manueel en Sabien.

Rond 8 uur in gang getrokken voor de kleine tocht. Ja de kleine.
We hadden immers een paar extra tankplekken voorzien.

Het viel direkt bij de start al op dat Groten Tetter zich heel goed geprepareerd had voor de rit. Welke nafte hij getankt had weten we nog altijd niet, maar het was heel straffe denken we.

Na een korte aanloop werden we direkt met onze neus op de modderige feiten gedrukt. Als dat eerste veld een indicatie werd voor de rest van de rit, dan wisten we het wel.
De koppekes zagen al direkt rood en het moteurke draaide al niet zo rond meer. Voetje zetten, dat wel niet, maar dit strookje kon tellen.

Bij de eerste keuzemogelijkheid moeilijk/makkelijk reed ik plots heel alleen. De meeste anderen kozen voor het gemakkelijke. Wat verstandig bleek achteraf.
Ik voelde me een beetje eenzaam :^o , tot ik plots mijn maten hoorde naderen. Denk dat heel Torhout ze heeft gehoord. Maar een beetje vloeken en tieren was hier af en toe wel nodig, gewoon om jezelf moed te geven om toch nog maar een beetje verder te baggeren.

Groten Tetter schoof vlotjes voorbij tot hij met veel geklingel en geklangel onderdeel van het decor werd.
Hij had die paaltjes niet zien liggen. Het waren er dan ook maar een hoop van een stuk of dertig. #-o #-o

De sfeer was direkt goed en de toon gezet voor een avondje puberplezier.

De modder deed er verder niet meer toe.
Dat mijn versnellingen met vertraging, of helemaal niet meer werkten :evil: :evil: eigenlijk ook niet

Het werd een feeëriek tochtje. Sommige stukken waren echt magisch aangekleed. =D> =D> =D>

Je moest al heel zot geweest zijn om hier zo snel mogelijk door te vliegen.

De warande omgetoverd in een prachtige balzaal met uitgebreid buffet.

Voeg daarbij nog dat wij zelf voor de groep nog een 3-tal extra stops ingelast hebben, en je begrijpt dat :drunk: :drunk: altikulelen :drunk: soms beetje lastig werd.
Sorry voor de mannen die ook stilvielen bij ons.
Dit was Tetters only.

Er was wel een codewoord. Een paar snodaards hebben het gevonden. #-o
Bravo. =D>
Maar het was eigenlijk niet echt moeilijk... :roll: 8)

Den après liep vaneigens uit. Wat wil je.
Om 3 uur thuisgekomen.
Heb de rest in plan gelaten.
Moest werken 's morgens. Naaste jare beter verlof plannen #-o #-o

Weet dus niet hoe de avond geeindigd is, maar hij kon toen al niet meer stuk.

TOFFERS =D> =D> =D> =D> =D>
Het was (weeral eens) subliem

Tot zondag
de skerpen
Mountainbiker

Post by de skerpen »

heb mij ook geamuseerd gisterenavond . :bounce:

Alles was net zoals de vorige keren dik in orde . [-o<

Toch een keer of drie een voetje moeten plaatsen , maar de rest was van lek mijn liptje . :lol: :lol:

In ieder geval zie je mij de volgende keer terug.

Oja , ik was degene met de gevarendriehoek op mijn rug , kwestie van iets bij te hebben in geval van nood . gelukkig niet nodig gehad !! 8)
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Pas terug van het bepijlen van de dagtocht voor morgen, maar voor ik mijn nest induik, nog eens kort enkele impressies van onze nachttocht:

- Wij zijn blij met de vele goede commentaren op onze organisatie. Meer dan 40 medewerkers stonden ter uwer dienst en we zijn blij dat alle aspecten in de smaak vielen : parcours, verlichtingselementen, bevoorrading, afspuitplaats, après, ... Dit is de verdienste van de volledige TOF-groep die het beste van zichzelf weer heeft gegeven! =D> =D> =D> (ik ga geen personen in het bijzonder noemen, anders vergeet je er altijd)

- Er waren vier nieuwe stukken, waarvan twee met wat ploeterwerk door de lichte regen van vrijdag. Ook de optionele velddoorsteek was wat zwaarder, maar volgens ons doenbaar. Als je de keuze gemakkelijk en moeilijk voorstelt, kiest iedereen uiteraard voor moeilijk... :wink: We hebben ervoor gekozen deze te behouden, daar ze nieuw waren en omdat ze in het begin zaten. Na de laatste strook werd het parcours veel minder zwaar en was er voldoende recuperatietijd.

- Enkele zwartrijders die voordien (of vandaag zaterdag) de rit afhaspelen, inclusief de private stroken, en zelfs zonder scrupules ons passeren terwijl we nog aan het bepijlen zijn :evil:

- BEDANKT aan de 931 deelnemers van deze nachteditie. 't waren er iets minder dan vorig jaar, maar daar zal het mindere weer wel wat mee te maken hebben. Niettemin zijn we zeer tevreden met dit aantal en met de mensen die steeds terugkeren!!! =D> =D>
rik c
Mountainbiker

Post by rik c »

Samen met Henkieboy en zijne madam en twee jeugdige splinternieuwe, frisgewassen Erika's Baaikers, omstreeks 19.40 de aftrap gegeven in het Torhoutse voetbalstadion voor onze jaarlijkse nachtrit. Uiteraard niet vooraleer eerst aan de tafel te passeren met de twee BF's (Bekende Forum-ers) Katrien en Lichterveldenoare.
De phare deed weer uitstekend dienst. De slechte conditie, de naweeën van een niet volledig herstelde operatie, en het gewicht van de zware moto-batterij deden ook uitstekend hun werk, zij het dan meer in negatieve zin.
Dat het parcours er op sommige stukken nogal zwaar bij lag, is bij dergelijk weer niet te verwonderen. Zulke dingen weet je op voorhand, deze tijd van 't jaar. 't Hoort er gewoon bij.
De verzorging van 't parcours (uitgestippelde route, bepijling,lintjes verlichting, versiering, zelfs een strook paletten aangebracht op een drassige passage, enz.) was weer buitengewoon in Torhout. Een dikke proficiat en een welgemeende 'dank oe wil' aan de "zotten" die daar al hun tijd en energie in stoppen.
En vooral, niet te veregeten : we mochten ook door de weiden en door het maïsveld crossen. Telkens weer driewerf hoera voor dergelijke initiatieven !
Een overheerlijke bevoorrading, een bisnummer in de Warande, een extra jenever-bevoorrading en constant al die blinkende fietslichtjes voor en achter je, het is toch elke weer iets bijzonders die Torhoutse nachtrit.
Tot volgend jaar, als 't God belieft, vaneigens !
Don Cortisoni
Mountainbiker

Post by Don Cortisoni »

Vrijdag 14 november: Torhout – Achtervolgers achtervolgen achtervolgers
Aanwezig: Don Cortisoni (Davy Cortvriendt) – Koenego (Koen Teetaert) – Sport Lieven (Sport Lieven) – Ignacev (Ignace Vandewiele)

Mountain bike in het donker, de nachtmerrie voor iedere verslaggever. Het is een ongelijke strijd om wedstrijdverhalen en parcoursen te beschrijven wanneer het zicht beperkt is tot twee lichtpunten van twintig op twintig centimeter, een oppervlakte die naarmate de rit vordert dan nog langzaam kleiner en troebeler wordt. Impressies van wat had kunnen zijn en van wat zou kunnen gebeurd zijn dan maar met een kwartet Bike Devils aan de start, het is ooit al beter geweest. Vredevol werd na een dubbele Baileys-chocomelk, aangeboden door Sport Lieve, dan ook beslist om de toer op het gemak af haspelen. We zouden eens moeten serieus vallen, nietwaar?

Ter plaatse werd het tempo gewoontegetrouw toch al meteen op behoorlijk stevig gezet en het parcours ging links en rechts en af en toe eens links waar het rechtdoor leek te zijn. Gelukkig bleef het droog, al kon dat niet gezegd worden van wat ons onder (en op en tussen) de wielen werd geschoven. Een doortocht door maïsveld zorgde meteen al voor het eerste fysieke verwarmingselement. Bij dag zou een doorsteek in dergelijke omstandigheden nogal wat kritiek opleveren, maar in het donker zorgt dit voor mooie prentjes. Zelf ben je constant aan het stampen om vooruit te geraken, opnieuw aan het beginnen als het achterwiel plots de lucht in gaat omdat het voorwiel blijft steken in of naast een voor, constant ben je aan het balanceren op een onzichtbare koord. Maar wanneer je dan even rond kijkt, is het prachtig om de fietslichten te zien op en neer, links naar rechts, zeer traag vorderend. Af en toe eens in de verte een rood licht dat een wit licht voorbij steekt, meestal gevolgd door een zachte vloek of een langgerekte wow-reactie. Bij ons blijkt Sport Lieven duidelijk een nachtmens te zijn, want hij laveerde overal tussen, en sukkelende medebikers werden voor hem wazige stilstaande schimmen. Het getrainde trio mocht zowaar de hele tijd achtervolgingoefeningen uitvoeren (vooral veroorzaakt door om beurten vast te rijden).

Problemen na een 12-tal kilometer: Don Cortisoni was even zijn stuur voorbij gestoken in een zwaar stuk en mocht in de achtervolging. Het koptrio reed rustig door, maar miste een pijltje rond een ovalen paardencircuit, waardoor ze de ronde twee keer deden. Mogelijke situatie 1: Don Cortisoni volgt de juiste route en is plots koploper. Mogelijke situatie 2: Don Cortisoni mist ook het pijltje en blijft achtervolger. Het trio ging uit van de eerste stelling en zette dan ook onmiddellijk de achtervolging in. Situatie 2 bleek echter de juiste te zijn, waardoor het trio een verwoede achtervolging inzette op de enkeling die achter hen aan het rijden was. Dit kostte vooral Koenego veel krachten en de rest van de rit zou hij zijn adem niet meer terugvinden. U kunt zich de verrassing bij het trio voorstellen wanneer bleek dat zij eerst aan de bevoorrading aankwamen en ze even later hun prooi zagen binnenkomen.

Deze bevoorrading was in de Warande, dat voor de gelegenheid werd omgetoverd tot een lichtparadijs en eigenlijk wel voor een fantastisch beeld zorgde. Veel werk in gestoken en het resultaat was er dan ook naar. Allemaal samen dus weer vertrokken voor het technische Warande stuk, waarbij Don Cortisoni het commando nam, maar in één van de downhills in volle snelheid zijn bocht miste en een crash maakte die sleutelbeenbreukallures had. Langzaam recht gekrabbeld om na de schrik te merken dat alles toch nog werkte naar behoren en nog op de juiste plaats zat. Samen doorgereden, waarbij na de splitsing opviel dat er velen voor de korte afstand hadden gekozen. Duidelijk minder volk dus op de lange lus en zo met beperkte delegatie de blijkbaar beruchte spookwegel in. Grootste miserie daar viel te bespeuren bij Sport Lieven die ergens tussen gracht – prikkeldraad – paal moet gestaan hebben in een ongemakkelijke positie. Maar verder lag dit er verrassend goed bij.

Daarna een goed en nog altijd verrassend stevig tempo aangehouden. Zo’n nachttocht zou eigenlijk een ludiek uitstapje moeten worden, maar is uiteindelijk toch een rit van 42 kilometer in zware parcoursomstandigheden met 27 stukken off-road waarbij je totaal je krachten niet kan doseren omdat de ideale lijn onzichtbaar is en uiteindelijk eindigt met 17,9 km/u gemiddeld. Twee kilometer voor het einde werden we nog verrast op een jenevertraktatie, die leidde tot een spannende spurt tussen Koenego en Don Cortisoni, gewonnen door laatstgenoemde met 6-7. Na nog wat gebakkelei tussen Sport Lieven en Ignacev kwamen we toch weer in Torhout centrum, tot we merkten dat we er al eens gepasseerd waren. Pijltje gemist dus en weer op het begin van het parcours terechtgekomen. Een bis-tour ’s nachts is zelfs voor een Bike Devil er net iets over, dus maar teruggekeerd voor onze pannenkoek.

Hmm… zo toch nog een uitgebreid, zij het wat persoonlijk, verslag geworden, waarbij zelfs nog niet alles is vermeld. Resultaat (naar goede gewoonte is dit in de nachttocht niet volgorde van aankomen, maar kwantiteit én kwaliteit van de valpartijen): 1. Don Cortisoni (zware valpartij Warande, dubbele punten val in diepe plas) 2. Sport Lieven (bijna bij de koeien geëindigd in de spookwegel) 3. Koenego (43-tal keer vast gereden) 4. Ignacev (verrassend sterk recht gebleven)
deurbieter
Mountainbiker

Post by deurbieter »

Vertrokken met 5 man om daarna met z,n 2en voor de 42 te kiezen
en de rest de kleinen tocht .
Prachtige org. en veel volk, een topper!
Heel veel modder ,met natuurlijk veel kuiswerk , amaai
m'n ketting!
JurgenG
Mountainbiker

Post by JurgenG »

Lichterveldenaere wrote: - Enkele zwartrijders die voordien (of vandaag zaterdag) de rit afhaspelen, inclusief de private stroken, en zelfs zonder scrupules ons passeren terwijl we nog aan het bepijlen zijn :evil:
Kraaiepoten gooien? :evil: :evil:
The Sikh
Mountainbiker

Post by The Sikh »

Ne machtigen toer, mercy!

voor mij ging mijn hart niet alleen sneller slaan door de ploeterstroken maar ook door enkele pipo's die het blijkbaar leuk vonden om de organisatie te saboteren :evil: . In de warande waren die gasten leukweg de stopcontacten aan het uittrekken [-X . heb die mannen even terecht gewezen(dat ze maar beter hun eigen licht op de fiets uit deden) maar ze konden dit niet apprecieren en gingen blijkbaar liever op de vuist gaan, gelukkig kan ik die zaken nog vlot ontwijken en laat je ze liever stoven in hun vet.
JurgenG
Mountainbiker

Post by JurgenG »

The Sikh wrote:Ne machtigen toer, mercy!

voor mij ging mijn hart niet alleen sneller slaan door de ploeterstroken maar ook door enkele pipo's die het blijkbaar leuk vonden om de organisatie te saboteren :evil: . In de warande waren die gasten leukweg de stopcontacten aan het uittrekken [-X . heb die mannen even terecht gewezen(dat ze maar beter hun eigen licht op de fiets uit deden) maar ze konden dit niet apprecieren en gingen blijkbaar liever op de vuist gaan, gelukkig kan ik die zaken nog vlot ontwijken en laat je ze liever stoven in hun vet.
Aha, vandaar dat ik de Warande in het donker moest rijden, gelukkig had ik iets meer licht dan het gemiddelde ...
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

JurgenG wrote:
The Sikh wrote:Ne machtigen toer, mercy!

Aha, vandaar dat ik de Warande in het donker moest rijden, gelukkig had ik iets meer licht dan het gemiddelde ...
Er was eventjes een probleem met de 'plomkast'. Gelukkig woont de beheerder van de Warande niet ver en konden we de boel snel verhelpen.
Van het moedwillig saboteren, heb ik niets gehoord, maar is inderdaad mogelijk. Alvast bedankt voor de terechtwijziging.
Post Reply