kettingsmeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

synbor wrote:
voor de rit word 'm, naargelang het weer, droog of nat gesmeerd....

Een ketting smeren juist voor de rit gaat niet veel helpen,ik weet niet of je het zo bedoeld,maar het smeermiddel moet een nachtje intrekken en dan voor de rit met een doek over de ketting gaan om de restjes te verwijderen....
In principe na het ontvetten of de avond of ochtend voor de rit.

Misschien ook zo'n metertje 'ns aanschaffen.

In elk geval denk 'k niet dat het aan de ketting ligt, want slijtage is niet op alle tanden hetzelfde ? Ik denk dan eerder dat bepaalde krachten op bepaalde momenten het zwakste materiaal doen bezwijken, am I right ?
synbor
Mountainbiker

Post by synbor »

want slijtage is niet op alle tanden hetzelfde

natuurlijk niet,enkel die kransjes waar je veel op rijd he.Indien de slijtage zich op de losse kroontjes bevindt moet je eens proberen deze om te draaien(Tip van mijn vriend FM),meestal kun je er dan nog mee verder een tijdje.Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat indien er slijtage op de cassette je deze meestal volledig moet vervangen omdat een mtb cassette uit een blok bestaat met vaste kroontjes.
Ik denk dan eerder dat bepaalde krachten op bepaalde momenten het zwakste materiaal doen bezwijken, am I right ?
Als je logisch nadenkt is het de ketting die voorturend de meest kracht moet overbrengen,dus logisch dat deze vlugger verslijt dan je tandwielen.Als je je ketting "op rijd"zul je bij een nieuwe ketting ook al je tandwielen moeten vervangen omdat die afgesleten zijn op je oude ketting en gaan dus niet pakken op je nieuwe.Daarom tijdig ketting vervangen.

PS:zo een kettingmeter kost maar een 8eu en is een perfect hulpmiddel
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

synbor wrote:
Gewoon kerosine in de kettingmachine en draaien.

En waar ga je dat vinden 8-[
Eender waar ze white-spirit en wasbenzine verkopen (ze noemen Kerosine Petrol, maar petrol is niet de juiste benaming)....Kerosine is het distilaat tussen gasolie(diesel) en benzine...
kevin1329
Mountainbiker

Post by kevin1329 »

ik gebruik teflon spray ofzoiet
pcbiker
Mountainbiker

Post by pcbiker »

heb nog een vraagje, allez eerder een probleempje:
ben paar dagen geleden gaan rijden en heb mijn ketting niet schoongemaakt de dag zelf maar de volgende dag, en ik merk dat hij veroest is ( niet helemaal, er zit gewoon roest op) ook de casette is een beetje roestig, nu heb ik hem volledig afgedroogd en met pedro's wet lube ingesmeerd, in de hoop dat het ging verbeteren, maar integendeel! het werd nog roestiger!

wat moet ik nu doen om die roest weg te krijgen?
of moet ik mijn ketting helemaal vervangen?

ik denk er ook aan om met 2/3 kettingen te gaan rijden, en dan een ketting na een vuile rit in een dreftsopje te leggen (of is benzine beter?)
en uit te laten druipen om dan in een bokaal of bakje met smeermiddel te leggen
is dit een goede methode? moet dat smeermiddel vaak vernieuwd worden?
er zijn van finish line verschillende maten van flessen, moet ik de grootste nemen (meer dan 2 liter) of de middelste (120ml) om in de bokaal te doen?
Mr. Stitchen
Mountainbiker

Post by Mr. Stitchen »

Mijn ketting gaat steevast van de fiets wanneer ik thuis kom. Deze, tesamen met de tandwielen, zijn de eerste die de aandacht krijgen. Ik steek ketting in dreftbadje, haal ze daar na door kettingreinigmachientje, en maak ze dan grondig droog. De cassette en voorste tandwielen worden met vod gereinigd en gedroogd.
Als alles zowat in orde is, leg ik ketting er terug op, en smeer ik ze met industriele olie (met teflon).
Ik vind niets zo lelijk als een rosse ketting en rosse tandwielen/kroontjes [-X [-X
Vuul Ventje
Mountainbiker

Post by Vuul Ventje »

stijn13 wrote:Mijn ketting gaat steevast van de fiets wanneer ik thuis kom. Deze, tesamen met de tandwielen, zijn de eerste die de aandacht krijgen. Ik steek ketting in dreftbadje, haal ze daar na door kettingreinigmachientje, en maak ze dan grondig droog. De cassette en voorste tandwielen worden met vod gereinigd en gedroogd.
Als alles zowat in orde is, leg ik ketting er terug op, en smeer ik ze met industriele olie (met teflon).
Ik vind niets zo lelijk als een rosse ketting en rosse tandwielen/kroontjes [-X [-X
Nochtans, een "snelle rosse" vind ik niet mis zulle :-D
Duffman
Mountainbiker

Post by Duffman »

Gisteren in den Brico een spuitbus siliconenvet gekocht (van sencyb). Stond op dat het "aanbevolen is voor het vetten van tandwielen en fietskettingen (VTT)"...
Hoop dat dit ook "the job" doet [-o<
KWBiker
Mountainbiker

Post by KWBiker »

Een verroeste ketting waarvan de schakels vastzitten = wegsmijten. Ik heb er eens mee blijven en had na twee ritten een kettingbreuk.

Als je geen tijd hebt (of geen goesting) om je ketting te kuisen, dan neem je gewoon een vod en droog ze af. Dan olie erop doen zodat in de schakels er geen roest meer kan voordoen. Dan kan je ze kuisen wanneer je tijd/goesting hebt.
marc0812
Mountainbiker

Post by marc0812 »

pcbiker wrote:ik ontvet mijn ketting met tornado kettingreiniger, das zo'n machientje, heel tevreden daarvan, het schuimt zo en dringt overal in door, daarna laat ik de ketting draaien terwijl ik ze afdroog en het vuil ervan haal met een oude vod, en dan spuit ik ze in met een of andere oude morgan blue spuitbus, zeker een oude versie van de extra dry, en dat werkt perfect!
Post Reply