probleem met achterderailleur

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Fluffy
Mountainbiker

Post by Fluffy »

superbike wrote:ik probeer m'n derailleur af te stellen maar het lukt niet.
ik kan alleen nog maar eentje zakken maar dan heb ik moeite om één hoger te gaan, tis téén of tander ik graak er maar niet aan uit. :evil:
Draai het stelschroefje waar je derkabel in je derailleur verdwijnt een kwartslagje in tegenwijzerzin, en probeer dan nog eens... Herhaal dit tot het lukt... Indien rapid rise, is het wijzerzin...

http://www.parktool.com/repair_help/FAQrindx.shtml
superbike
Mountainbiker

Post by superbike »

merci vo de goeie raad kzal tzeker probeern!!!! :D
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

wel je ketting op het kleinste tandwiel leggen als aan het stelschroefje draaid. Je zal anders ondervinden dat je heel moeilijk het stelschroefje kan verdraaien. De bedoelings is dat je bovenaan begint bij het grootste tandwiel en naar benedenschakelt voor het juist afstellen van je derailleur Telkens een klik losdraaien totdat je soepel kan schakelen.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

het makkelijkste om je derailleur aftestellen is gewoon je derailleur in de goede positie duwen zodat hij op het grootste kamwiel van de casseste ligt en dat hij er mooi recht onder staat
dan moet je gewoon de kabel goed hard aantrekken en vastdraaien en normaal gezien werkt dat altijd en kan je gemakkelijk schakelen.Als dit nog niet werkt zou ik eens kijken of de veer die in je deraileur zit nog wel voldoende spant en weerstand biedt als dit niet het geval is zou ik er een nieuwe aanschaffen
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

@ genius

ik denk niet dat jij ooit een cursus fietsmecaniek hebt gevolgd want de manier die jij beschrijft hebben ze mij nooit aangeleerd toen ik op cursus zat.
Last edited by swerkfiets on Sat 13 Mar 2004 20:39, edited 1 time in total.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

heb inderdaad nooit een cursus fietsenmechaniek (heb ik dat dan gezegd?)gevolgd maar ik kan wel een MTB helemaal demonteren en daar na alles weer mooi perfect afgeregeld monteren.En ik ben nog maar 14 jaar en dat techniekeje met de derailleur werkt altijd
groete Simon
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

@ genius

leuk te horen dat je als 14 jarige dit al kan. Maar met al dat geduw aan je derailleur moet je toch opletten omdat je op die manier je pad uit zijn positie kan duwen en dan moet je die met een padrichter terug controleren dwz derailleur terug afbouwen en hem terug uitlijnen tov je wiel. Dus is er met jouw methode toch enige voorzichtigheid geboden.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

ja natuurlijk maar ik ben dan ook geen fietsenmechanieker zoals jij maar ik doe het voor mijn plezier en ik weet dat de methode die ik toepas zeker niet volgens het boekje is maar toch.
Het is altijd mooi megenomen als je zo een dingen zelf kan dan moet je niet om de 5 seconde bijwijze van spreke bij de fietse maker staan.
Begrijp je ?
groeten Simon
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Maar als dit niet de juiste methode is(die ik dus toepas) kan je mij dan de juiste methode eens doorsturen via pm?
bedankt allezins
Simon
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

genius wrote:Maar als dit niet de juiste methode is(die ik dus toepas) kan je mij dan de juiste methode eens doorsturen via pm?
bedankt allezins
Simon
Of post ze gewoon hier, dan kunnen wij er ook van gebruikmaken :wink:
Post Reply