Crisp titanium (update pag. 16)

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

JorisErmens wrote:hoe breder het smeltbad, hoe beter de lasser... I kid you not.
euhh wa??

Ten eerste moet het smeltbad van tita smaller zijn dan van bv staal, en zeker aluminium. Dat heeft met de dichtheid van het metaal te maken.
Ten tweede, hoe breder het smeltbad, hoe meer het metaal verwarmd werd, waardoor de moleculen beginnen te bewegen en zich groeperen, zodanig dat het omliggende metaal bros is geworden na afkoeling. Hoe smaller het smeltbad, minder opwarming, minder bros metaal, en dus ook minder kans op breuk.
Wat de las zelf betreft, zolang je de randen mooi hebt laten aanvloeien en dat je geen plakfouten maakt, zal je frame zeker even sterk zijn met een smalle las als met een brede, sterker zelfs.

Dus die brede las betere lasser bullsh*t mag je snel vergeten :roll:
Stijnie
Mountainbiker

Post by Stijnie »

@gwan
Ge zijt van wetteren, ne crisp titanium, rohloff, zondag gaan trainen met een bende, ik heb uwe maat nog den berg opgeduwd omdat hij het wat lastig had, ik reed met ne cervelo r3 en staat ook op uw verlanglijstje....
Volgens mij heb ik naast da pracht van ne crisp gereden! In het echt magnifiek zenne...echt sjiek!
qwan
Mountainbiker

Post by qwan »

Ik zou liever geen foto's posten met voorlopige onderdelen, maar ik fiets er inderdaad al een 2-tal weken mee rond. Eergisteren mijn definitieve wielen gekregen, nu nog wachten op mijn trapas...

Wat ik ondertussen al kan meegeven is dat het stuurtje, de Titec 118, inderdaad heel licht was, maar ook heel breekbaar en nu nog een 10-tal gram lichter :-( Op mijn tweede tochtje een foutje gemaakt en bij de valpartij hebben mijn bar-ends het uiteinde van het stuur afgekraakt. En nog zeggen dat een van de redenen om een titanium stuur te kopen was dat ik verwachtte dat het meer valpartijen zou overleven dan carbon.

Verder kan ik enkel maar meegeven dat de fiets fantastisch rijdt en heel scherp stuurt. Wie titanium echter 'comfortabel' noemt, moet dringend eens met een fully onderweg. Zoals verwacht doet een brede band op lage druk veel meer aan het comfort dan het materiaal waaruit de fiets gemaakt is.

Momenteel gebruik ik hem ook voor wegritten in slechter weer (voorbereiding Cape Epic), en daar is het fantastisch om thuis te komen, de fiets even af te spuiten en de ketting snel eens te drogen met een vod en klaar te zijn. Ik hoop dat ik snel foto's kan plaatsen van de volledige fiets...

PS.: De Cervelo R3 stond op 1, maar dreigt te worden voorbijgestoken door een Crisp koersfiets (ooit eens).
Last edited by qwan on Thu 06 Nov 2008 22:29, edited 1 time in total.
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Ik vond die Titec al verdacht laag in gewicht. Mijn Mootsstuurtje krijg je toch al niet te snel stuk heb ik de indruk (160gram).
En dat comfort. Een fully is wel iets anders dan een hardtail, kun je niet vergelijken. Ik merk toch wel dat er een degelijk verschil is tussen brede banden op 2 bar met een alu-fiets en een ti-fiets. Het zijn details die je merkt als je een 'bewust' fietser bent.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

tractorsporen, kiezelwegen,... De trillingen worden door mijn full toch minder gefilterd dan door de Ti.

Koeienbaantjes doetie natuurlijk minder.

Resultaat: na een lange rit ben ik met de fully veel minder moe, maar is mn kont wel meer kapot gehamerd...
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Hubertje wrote:tractorsporen, kiezelwegen,... De trillingen worden door mijn full toch minder gefilterd dan door de Ti.

Koeienbaantjes doetie natuurlijk minder.

Resultaat: na een lange rit ben ik met de fully veel minder moe, maar is mn kont wel meer kapot gehamerd...
Idd Huub , der gaat niks boven een goede fully ! :wink:
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

ne fully is zeker comfortabeler dan een titanium hardtail,maar titanium is toch malser dan een carbonnen of aluminiummen fiets
je moet wel een gelijkaardige set-up gebruiken é
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Idd Huub , der gaat niks boven een goede fully !
Niks mis met een commencal doctor lijkt me zo.. kannodwijl heeft er zijn rush op gebaseerd..

Ideaal is fully met Ti zadelpennetje :P
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Geen fully meer voor mij. Back to basics.

Ik heb dit jaar de Roc met een ouwe F1000 gedaan (met wat nieuwe spullekes erop) en heb mij even goed, of zelfs beter, geamuseerd als vorig jaar met een Specialized FSR.

Overigens : met voldoende brede banden (minimum2.0) en op lage druk (1,6 à 1,8 in mijn geval), kan ik het verschil tussen alu en titanium echt niet meer voelen.

" 't zitj aal in de kop" zou Orangecrash zeggen.
occ
Mountainbiker

Post by occ »

wil je een goede fiets die alle trillingen weg filtert? Test eens een Look 986 en verbaas uwzelf deze fiets is zelfs "te goed" voor mij.

Wat ik me soms afvraag is dat er merken zijn die jaren onderzoek doen (Pinarello 3jaar voor hun Prince frame bv.) om hun (carbon) frame te ontwikkelen, en dat jullie je maten doorgeven aan een titanium lasser en die onmiddellijk een perfect frame last?

Pas op ik heb het ook voor titanium maar ik denk dat het net als zoveel dingen wat over roepen is en dat het daardoor ook niet zoveel gebruikt wordt ?Pas op ik heb het ook voor titanium maar ik denk dat het net als zoveel dingen wat over roepen is en dat het daardoor ook niet zoveel gebruikt wordt?
Post Reply