Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
El Grande
Mountainbiker

Post by El Grande »

Metalpe wrote:http://www.provelo.org/spip.php?article769

Als je een fietsvergoeding van 15 cent per kilometer of minder krijgt, is dit onbelast.

Alles wat erbij komt, is wel belast. Als je bv 20 cent krijgt, is de eerste 15 onbelast en de overige 5 cent wel belast.

De meeste bedrijven (de overheidinstanties al alleszins) geven gewoon 15 cent per kilometer en dat is dus, onbelast, zodat je nooit, om het in jouw woorden te zeggen, "gescheten" bent. :)
Bedankt!
Ja, ik krijg 15 cent per kilometer dus moet me geen zorgen maken.
Blijven trappen dus :).
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Hemd wrote:Hoeveel kilometer is dat? (volgens routenet met de auto een 46.5km) Maar ik vermoed met de fiets wat verder.
Ik rijd ook 45.2km enkel. Maar slechts 2x in de week. En nu rijd ik tot de helft met de auto om vandaaruit met de fiets verderterijden. Omwille van lichaam effe rust te gunnen. Morgen toch terug de volledige afstand peins ik. Anders op een uurke daar en das ook zo onozel, dan komt ge juist op gang en dan moet ge stoppen met fietsen.
Ik hoop da ge niet bij de staat werkt. Want een deel van het traject afleggen met de auto en de rest met de fiets, is NIET toegelaten. Wat wel mag, is fietsvergoeding en openbaar vervoer cumuleren. Bv met de fiets naar het station en vandaar met de trein verder.

't Is maar da ge het weet, want den dag da ge tegen de lamp loopt zal terugbetalen de enige oplossing zijn.

Mojo
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

@Mojobiker : Ik krijg dan ook wel geen fietsvergoeding ! Aja..ge bedoelt de benzinevergoeding. Nee, ik werk niet bij de staat, ik ben een actief iemand :P.
Enne, ik doe het niet om benzine te sparen. Ik doe het omdat ik graag fiets. Heb het al voorgelegd op het werk voor die fietsvergoeding maar kwam precies niet alteveel uit de bus, wel een bedrijfsfiets kunnen regelen.
Katanga
Mountainbiker

Post by Katanga »

Ik ging vroeger dagelijks met de fiets naar school en terug naar huis. Nu werk ik in Brussel dus is dat niet meer mogelijk. Ik ging eerst nog met de fiets naar het station maar ben daar over het laatst mee gestopt omdat ik er alleen maar stress door krijg (het weer trek ik mij niet echt aan want dat was ervoor toen ik naar school ging ook geen probleem). In de morgen valt dit allemaal wel mee maar 's avonds rijden de autobestuurders u gewoon omver of stoppen zo direct dat je achter op zo een dikke auto vliegt. Anderen riskeren het hun van mij de pas af te snijden of op het fietspad te blijven staan en dan ga ik gewoon mijn fiets voor hun auto zetten en doen alsof ik mijn veter knoop. Nu ik dat kort stukje met de auto doe heb ik veel minder stress en als ik dan thuis kom ga ik andere kant uit om wat rustig te gaan MTB'en (dankzij Arno mooi stukje vanachter bij ons ontdekt). Met al die twijfelaars en mensen die niet opletten zou je bijna een machinegeweer vooraan op de bike moeten monteren om te overleven.
jimmyvlb
Mountainbiker

Post by jimmyvlb »

Hemd wrote:@Mojobiker : Ik krijg dan ook wel geen fietsvergoeding ! Aja..ge bedoelt de benzinevergoeding. Nee, ik werk niet bij de staat, ik ben een actief iemand :P.
Enne, ik doe het niet om benzine te sparen. Ik doe het omdat ik graag fiets. Heb het al voorgelegd op het werk voor die fietsvergoeding maar kwam precies niet alteveel uit de bus, wel een bedrijfsfiets kunnen regelen.
ja, hier op het werk ook, heb al vier keer de informatie van de sites afgedrukt en aan hun gegeven. Maar ze blijken het verschil niet in te zien tussen "de fietsvergoeding" en de forfaitaire vergoeding die ze nu geven als ik met de fiets kom...
Hun sociaal bureau zegt ook niets van deze regeling af te weten.
En daar sta je dan te blinken.
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Hemd wrote:@Mojobiker : Ik krijg dan ook wel geen fietsvergoeding ! Aja..ge bedoelt de benzinevergoeding. Nee, ik werk niet bij de staat, ik ben een actief iemand :P.
Ah zo, natuurlijk, als ge geen fietsvergoeding krijgt/vraagt. Dan is er geen wolkje aan de lucht he.

Bike ze, Mojo
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

@Jimmyvlb: wat bedrijven juist moeten doen, weet ik niet. Ik had daar vroeger als werknemer bij een zelfstandige ook geen recht op volgens de zelfstandige zelf. :(

Mojo
Flo
Mountainbiker

Post by Flo »

Mojobiker wrote:
Hemd wrote:Hoeveel kilometer is dat? (volgens routenet met de auto een 46.5km) Maar ik vermoed met de fiets wat verder.
Ik rijd ook 45.2km enkel. Maar slechts 2x in de week. En nu rijd ik tot de helft met de auto om vandaaruit met de fiets verderterijden. Omwille van lichaam effe rust te gunnen. Morgen toch terug de volledige afstand peins ik. Anders op een uurke daar en das ook zo onozel, dan komt ge juist op gang en dan moet ge stoppen met fietsen.
Ik hoop da ge niet bij de staat werkt. Want een deel van het traject afleggen met de auto en de rest met de fiets, is NIET toegelaten. Wat wel mag, is fietsvergoeding en openbaar vervoer cumuleren. Bv met de fiets naar het station en vandaar met de trein verder.

't Is maar da ge het weet, want den dag da ge tegen de lamp loopt zal terugbetalen de enige oplossing zijn.

Mojo

Hallo,

een vraagje ik fiets ook 2 keer per week naar het werk, en ik werk ook bij de staat, :-D maar ze willen wel niet dat ik mijn busabonnement inbreng EN mijn fietsvergoeding.
Dus nu neem ik enkel mijn fietsvergoeding is dit dan toegelaten daar ik hierboven zag dat je de 2 mag cumuleren?

groetjes Elke
Leo
Mountainbiker

Post by Leo »

Flo wrote:Hallo,

een vraagje ik fiets ook 2 keer per week naar het werk, en ik werk ook bij de staat, :-D maar ze willen wel niet dat ik mijn busabonnement inbreng EN mijn fietsvergoeding.
Dus nu neem ik enkel mijn fietsvergoeding is dit dan toegelaten daar ik hierboven zag dat je de 2 mag cumuleren?

groetjes Elke
Natuurlijk mag je busabonnement en fietsvergoeding cumuleren. Eigenlijk is hier geen sprake van cumuleren maar van "je hebt er recht op". Elke werkgever is verplicht om tussen te komen in het busabonnement. Dat noemt werkgeversbijdrage. Op het abonnement zelf staat "WB" met daarachter het minimumbedrag dat de werkgever aan jou moet betalen.

Fietsvergoeding is een gunst van de werkgever maar van zodra hij dit in het leven roept, heeft elke werknemer daar recht op.
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Opgepast: je mag enkel fietsvergoeding aanvragen voor een traject waar geen overlapping is met een abonnement, betaald door vadertje Staat. Anders betaald de staat zogezegd twee keer voor hetzelfde traject.

Voorbeelden:

(1) Je hebt een treinabonnement en een De Lijn Netabonnement. Je vraagt fietsvergoeding voor van u thuis naar station, dan de trein tot aan dichtsbijzijnde station en dan vandaar met de bus naar uw werk. Probleem hier is dat je met uw De Lijn Abonnement ook van u thuis naar station kan geraken. Twee keuzes; fietsvergoeding laten vallen ofwel een De Lijn Abonnement dat enkel geldig is voor traject station-werk om overlapping te voorkomen. En dit ook om problemen met de belastingen te voorkomen.

(2) Je gaat meestal met de fiets naar het werk maar als het regent, dan neem je de trein. Voor de trein heb je een abonnement van het werk dat een gans jaar geldt en gratis is.Probleem hier is dat elke dag dat je fietsvergoeding krijgt, er zogezegd een dubbele betaling van woon-werk verkeer plaatsvindt. Met het risico dat als de belastingen hierover struikelen, je uw fietsvergoeding mag terugbetalen. Want ze komen alletwee op uw belastingsbrief by the way.

Mojo
Post Reply