Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
lastigen
Mountainbiker

Post by lastigen »

vandaag met de kleine een tt gedaan en ik kan alleen maar naar iedereen dank u wel zeggen die ons gepasseerd zijn .
Ze hadden het geduld en het verstand mijn zoon zijn ding te laten doen en de vele aanmoedingen naar hem toe hebben hem alleen maar gesteund om de volgende keer terug mee te komen . =D> =D> =D> =D>
Dus al de rest van die cowboy verhalen ik kan het maar moeilijk geloven.

aan al de rijders die vandaag ons zijn tegen gekomen een groot applaus =D>
xtremebiker
Mountainbiker

Post by xtremebiker »

Ooit ben ik zelf inrichter geweest van VTT .Net als de zovelen anderen uit de beginjaren waren wij praktisch allemaal wielertoeristen en wegrenners die iets zochten om de winter door te komen op een gezellige en prettige manier.
De meeste deelnemers reden met een oude wegfiets met profielbanden hier en daar een cyclo crossfiets en de MTB waren een uitzondering . Er werd toe nog gelachen en gespeeld . De snellere rijders reden gewoon voorbij zonder dat ze uitgescholden werden . Waarom ? Logisch wij waren rasechte fietsliefhebbers wij wisten wat men moest doen en laten om sneller te zijn en de ervaren renners hadden respect voor de anderen omdat zij ook wisten wat deze mensen moesten opbrengen om in het weekend een beetje fun te hebben aan hun hobby .
Aan de rustplaatsen was er enkel en alleen een warme kop soep die was de dag er voor gekookt door de vrouwen en of moeders van de inrichters . Nee er was geen keus nu lijkt zo een stopplaats bijna op een koud buffet . Lees je dan een beoordeling dan vallen ze over de bananen die te klein zijn de sportdrank is van een verkeerd merk want hun maag verdraagt dat niet
Wim Sonneveld zong het destijds ook :"Toen was geluk nog heel gewoon". Men nam geen aanstoot met welk truitje iemand reed . Het ging niet erom of je een volgeveerde of een hard tail had . Iedereen was blij met wat hij had wel waren er de knutselaars die zelf wat verbeteringen hadden aangebracht en daar na de rit uren met andere een boom over opzetten . Men bleef met de vrienden nog een glas drinken en straffe verhalen vertellen . Die gingen zeker niet over hoe men de een of andere van de weg had gereden of een snellere rijder de duvel had aangedaan . Nee zoals ik al zei iedere rijder had respect voor het geen de andere presteerde of dat nu hard of stil rijden was . En nee ik rij weinig of geen toertochten meer een echt fietser voelt zich daar niet meer thuis tussen die snobs en aso's . Zeg nu niet dat ik geen fietsliefhebber ben ik geniet al 37 jaar van mijn fiets dus ik vermoed dat ik recht van spreken heb en echt ik kan makkelijk de nieuwe generatie van Mtbers de grond in boren maar och vroeger heeft het al ene gezegd :"Vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen !"
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

xtremebiker dat is een juiste samenvatting. Soep was al een grote luxe en meestal alleen bij temperaturen onder nul. Voor de rest meestal een potje water en soms een droog koekse. Ik ben echter steeds blijven rijden en heb nog niet veel van die problemen ondervonden. Heb ik nu altijd geluk of is het misschien een kwestie van ervaring en ingesteldheid. Indertijd "vloog" ik meestal ook voorbij na verwittiging ( ik passeer links of rechts ) en zonder iemand te hinderen, niemand had daar problemen mee. Nu "vliegen" er steeds meer mij voorbij en ga ik met plezier uit de weg voor de rappe mannen.
Ben in ieder geval toch nog niet van plan om ermee te stoppen voor enkele aso's.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@xtremebiker : herinner me nog zeer goed die tijden. toen had ikzelf niet eens een mtb-fiets, was ik voltijds wegrenner en vulde men winters op door met de crossfiets in het bos te trainen en af en toe een veldrit wedstrijd.
het heeft zelfs lang geduurd voor ik een mtb aanschafte. en inderdaad.... wij waren vaak een pak sneller dan de rest, en we werden ook door anderen al eens voorbijgereden....maar NIEMAND klaagde.

als we ons eens lieten opjagen door snellere jongens en we misten een bocht of wat ook, dan lachten we er zelfs mee... ook al belanden we ergens in een struik.
ook bestond er onderling op training concurrentie en 'pushten' we elkaar eens om voorbij te kunnen, we bleven wel hoffelijk. Elkaar met opzet de struiken inrijden was er niet bij, ook al stondd er eentje eens op je (soms lange) tenen.

was er ergens een TT waar ze je een soep of een granny aanboden, dan was iedereen gelukkig... eerder verrast want we verwachten eigenlijk maar heel weinig.

de laatste jaren hoor je niks dan gezaag en geklaag. De verwachtingen van heel wat mensen ligt veel te hoog. als er bananen zijn en geen soep = gezaag. ipv bananen zijn het grannys = gezaag ipv sportdrank is het water = gezaag. enz.. als er ene een andere voorbijrijd, dan gebeurd het regelmatig dat de tragere op zen tenen getrapt is....omdat hij word voorbijgestoken.. tsssss ronduit belachelijk.
kheb het allemaal zien evolueren en veranderen.
wat ik wel zeer zeker weet, is dat de mensen vooral onverdraagzaam geworden zijn.
ze gaan een TT rijden om te ontspannen, ze weten dat ze voorbij kunnen gereden worden en vaak niet kunnen volgen . En ze proberen te volgen of eens te 'laten zien wat ik kan'... met zenuwachtig gedoe en stuurfouten tot gevolg... en dan volgt naar de anderen vaak de scheldtirades en de 'kzal em is doen vallen' maneuvers.

ik kan alleen maar tegenover die clowns zeggen : word weer verdraagzaam, pas UZELF vooraal aan en vooral ni zagen... anders moet je maar gewoon in je luie zetel blijven.

je moet ook weten dat, ook al is het een TT, er in elke mens een bepaalde geldingsdrang zit als het op sporten aankomt... ja zelfs in vrijetijdssport puur voor de fun. als je dan attent word gemaakt dat je een beeje ruimte wil maken voor snelleren, doe dat dan gewoon. je moet echt niet in de struiken rijden, de meesten hebben genoeg aan een klein beetje extra ruimte.
en vooral de fout die ze dan ook nog eens maken als ze voorbijgereden worden : bang en onzeker worden.
je moet gewoon je ding doen, en je concentreren op je stuurbewegingen en waar je rijd, niet op degene die je op dat moment voorbijgaat. (want dan gaat het fout)

nu zijn er sommigen die mij een zager vinden als ik dat zeg... het is wel een feit.
de anciens (zoals extremebiker) die het vanaf het begin en ervoor meemaakten en alles zagen evolueren, zullen dit - denk ik - wel bijstaan.

wat de tt's betreft : enige kritiek mag, niks mis mee. maar als je sommige zaken leest over TT's die anders wel goed in elkaar staken (bv over te weinig soep #-o , te veel vliegen etc :lol: ) dan denk ik dat ze beter naar een beautysalon kunnen gaan en er 100e tegenaan gooien.
Dirk58
Mountainbiker

Post by Dirk58 »

Mannen, ik denk dat jullie in wezen wel gelijk hebben. Maar als je alles eens zou relativeren: in de beginperiode waren jullie misschien met 80 en 2 klagers, nu zijn ze soms met 800 en meer en misschien met 20 klagers. Dus zoveel verschil is er niet. Ik ben nu sinds 1.5 jaar overgestapt van voetbal naar MTB en ik heb van al die cowboyverhalen nog niets ondervonden. Komt dit door mijn "sportieve" 40 jarige competitie-ingesteldheid, mijn competitie-fair play, mijn "mensen-nemen-zoals-ze-zijn" mentaliteit, mijn eenvoudig genieten van iedere TT of geluk. Ik weet het niet maar het mag zo blijven.
Begin met jezelf en de rest volgt wel.
Nog veel MTB-plezier.

Dirk
xtremebiker
Mountainbiker

Post by xtremebiker »

Hoi Dirk 58 ,
Heel even rechtzetten de toertocht die ik en nog veel helpers inrichtte kreeg geen 80 geen 800 maar meer dan 1000 deelnemers zelfs meer dan 1500 wij waren ooit de monstertocht van Limburg met 35 hellingen die genummerd waren van 35 naar 0 . Op ieder kruispunt met grote wegen stonden signaalgevers met een auto die de veiligheid verzekerden en eventuele pechvogels terug brachten .
Dus we mogen zeggen een van de betere inrichtingen .
Katanga
Mountainbiker

Post by Katanga »

Ik heb ook nog niet veel wangedrag ontdekt of vervuiling van MTB'ers. De normale sluikstorters ja en verder enkele ambetanterikken bij de boeren maar daar heb ik ook al sympathieke mensen bij gehad. Hangt eigenlijk veel af van het percentage eikels dat je tegenkomt op een dag.
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

lastigen wrote:vandaag met de kleine een tt gedaan en ik kan alleen maar naar iedereen dank u wel zeggen die ons gepasseerd zijn .
Ze hadden het geduld en het verstand mijn zoon zijn ding te laten doen en de vele aanmoedingen naar hem toe hebben hem alleen maar gesteund om de volgende keer terug mee te komen . =D> =D> =D> =D>
Dus al de rest van die cowboy verhalen ik kan het maar moeilijk geloven.

aan al de rijders die vandaag ons zijn tegen gekomen een groot applaus =D>
En toch zijn ze er de 'Kiekens' heb het zelf ook al meegemaakt dat ik den decor wordt ingereden, maar ze zijn gelukkig in de minderheid.
Een beetje respect is het minste wat je vraagt he en by the way een tt is er voor iedereen en het is geen koers anders moeten ze maar deelnemen aan de voorhande zijnde competities.
Maar daar komen ze waarschijnlijk veel te kort tegen de toppers en worden ze uit de wielen gevlamd dus komen ze de gewone mens wat ambeteren.
Ik blijf er bij de meeste zijn wel ok en idd een dankwoord heb ik ook al vaak gekregen. =D>
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

daar gaat het ook niet om...
heb het al aangehaald : in elke mens zit een competitedrang. al gaan ze met vrienden wat fietsen, lopen , bouwlingen of wat ook, op een moment zal die drang opsteken om de ander toch eens de loef af te steken.
daar kan je niks aan veranderen.
alleen wat hoffelijkheid blijven behouden, meer niet.

wat je wel heel kort kan samenvatten, wat er negatief veranderd is :
-
DE MENTALITEIT !!!

en dat kan je wel veranderen.
Ook zijn er heel wat die op zijn minst een beetje respect mogen tonen tegenover de organisator, ipv de ganse zaak te dramatiseren omdat toevallig het sportdrankje op is en er enkel water overblijft.
voor 1 tot een paar euros moet je geen 4 sterren verwachten, en het blijft tenslotte een openlucht gebeuren met een met veel moeite uitgestippeld parcours.

Een mankement naar voor brengen kan en moet een beetje, zo kan de organisatie er komende keer rekeing mee houden... maar soms is het goed en word de zaak tot de grond gelijkgemaakt wat overdreven is.
Dirk58
Mountainbiker

Post by Dirk58 »

Xtremebiker,

Inderdaad. Dat was een serieuze organisatie. Spijt dat ik dat gemist heb.
Maar ja je kan niet alles doen :( :( :(

Dirk
Post Reply