Wapiti BeachRace Bredene 9/11

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
herder pollie
Mountainbiker

Post by herder pollie »

964RS wrote:
El Baelos wrote:Ik ga deze race voor de fun rijden zondag.
Ik rij dus met gewone banden, aangezien ik voor die ene keer geen geld ga uitgeven aan strandbanden.
Welke bandenspanning gebruik je best op het strand?
Ik rij met een Geax Barro Marathon 2.1 vooraan en een Scott Ozon 2.0 achteraan, met binnenbanden.
1.4 bar of als het kan nog lager :-D
als je meer dan 75 kg weegt rij je zeker lek met 1.4 bar(snakebites op golfbrekers)
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

Luchtdruk in banden wordt meestal te eenzijdig uitgedrukt. Enkel de luchtdruk in de banden, gelukkig meestal met de vermelding welke band en vooral welke breedte (theoretische breedte van de fabrikant), maar een veel beter vergelijkingspunt zou zijn de druk te meten (en dus te vergelijken) van de druk in de band mét biker op de fiets (wat eigenlijk nooit gemeten wordt).

Bijvoorbeeld: Een biker van 50kg en bandendruk van 2.5bar (zonder biker) (bandbreedte van 2.1) heeft logischerwijze minder druk in zijn band dan een biker van 80kg met diezelfde onbelaste bandendruk.
Om dezelfde grip (vervorming) te hebben, moet de bandendruk dus aangepast worden aan het gewicht van de biker, zodat beide bikers dezelfde vervorming (belast uiteraard) bekomen.
Dus voor de lichtere biker is een lagere onbelaste bandendruk voldoende om de band dezelfde eigenlijkschappen (vervorming) te geven dan de zwaardere biker met een hogere bandendruk.

Maar in de praktijk is dat vooral testen, en je band leren kennen.
Maar op het strand inderdaad lage druk, maar niet te weinig om geen snakebites te hebben (tenzij je zonder biba rijdt). Getallen hebben ze hier genoeg gegeven en op zand heb ik ook niet veel ervaring.

Dus aan de anderen: Wat wordt er zo op een 2.35 Supermoto gestoken, met een biker van rond de 78kg? Ik vrees dat 1.5bar veel te weinig is...
Scale
Kerstman

Post by Scale »

Zotte Marre wrote:

Dus aan de anderen: Wat wordt er zo op een 2.35 Supermoto gestoken, met een biker van rond de 78kg? Ik vrees dat 1.5bar veel te weinig is...
Ook 78 kg dik en met Vredestein B-beach 2.1 gebruik ik 2,3 bar.
Kanimanilski
Mountainbiker

Post by Kanimanilski »

Iemand een voorstel voor de combinatie van 73kg balast op de fiets en swalbe Big Apple 2.0?
964RS
Mountainbiker

Post by 964RS »

98 kg en met super moto's latex melk erin en op 1.5 bar voor 1.4 achter rijd perfect..........
edy
Mountainbiker

Post by edy »

Zotte Marre wrote:Luchtdruk in banden wordt meestal te eenzijdig uitgedrukt. Enkel de luchtdruk in de banden, gelukkig meestal met de vermelding welke band en vooral welke breedte (theoretische breedte van de fabrikant), maar een veel beter vergelijkingspunt zou zijn de druk te meten (en dus te vergelijken) van de druk in de band mét biker op de fiets (wat eigenlijk nooit gemeten wordt).

Bijvoorbeeld: Een biker van 50kg en bandendruk van 2.5bar (zonder biker) (bandbreedte van 2.1) heeft logischerwijze minder druk in zijn band dan een biker van 80kg met diezelfde onbelaste bandendruk.
Om dezelfde grip (vervorming) te hebben, moet de bandendruk dus aangepast worden aan het gewicht van de biker, zodat beide bikers dezelfde vervorming (belast uiteraard) bekomen.
Dus voor de lichtere biker is een lagere onbelaste bandendruk voldoende om de band dezelfde eigenlijkschappen (vervorming) te geven dan de zwaardere biker met een hogere bandendruk.

Maar op het strand inderdaad lage druk, maar niet te weinig om geen snakebites te hebben (tenzij je zonder biba rijdt). Getallen hebben ze hier genoeg gegeven en op zand heb ik ook niet veel ervaring.

Je moet ook nog eens rekening houden dat de "kinetische energie" bij een zwaardere biker veel groter is dan bij een lichtere biker, een zwaardere biker zijn band zal veel meer doorbuigen als hij over een obstakel rijdt, zelfs al regel je de druk terwijl ze op hun fiets zitten.
De druk in de banden (met binnenbanden en zonder melk) moet je volgens mij exponentieel verhogen volgens het gewicht van de biker.

mijn eerste beach race heb ik gereden met semi slicks (2,1 breed) met binnenbanden en ook geprobeerd met die lage druk van nog geen 2 bar, na 15km stond ik al plat, en ook zeer zwaar afgezien in het zand ik had de indruk dat ik die 15km al plat reed...

onlangs in Oostende mijn 2de beach race met Super Moto's (2,35 breed)met binnenbanden op 3 bar gereden en de volle 70km uitgereden zonder zwaar af te zien en zonder plat te vallen, ik weeg zo'n 85kg, in Bredene ga ik eens proberen op 2,8bar maar veel lager ga ik zeker nooit gaan.
Scale
Kerstman

Post by Scale »

964RS wrote:98 kg en met super moto's latex melk erin en op 1.5 bar voor 1.4 achter rijd perfect..........
Kan ik moeilijk geloven #-o denk dat het metertje niet al te correct meer meet :wink:
of....is je latex melk een wondermiddeltje (btw, waar is dat te verkrijgen?)

Moest dit toch zo zijn zou ik in principe met mijn 78kg op minder dan een één bar kunnen rijden.
stiffmeister
Mountainbiker

Post by stiffmeister »

Geloof het toch maar, voor mij 97kg en 1.7-1.8 bar
Scale
Kerstman

Post by Scale »

stiffmeister wrote:Geloof het toch maar, voor mij 97kg en 1.7-1.8 bar
Jawadde, met welke banden dan als ik vragen mag... :wink:
robin
Mountainbiker

Post by robin »

edy wrote:
Zotte Marre wrote:Luchtdruk in banden wordt meestal te eenzijdig uitgedrukt. Enkel de luchtdruk in de banden, gelukkig meestal met de vermelding welke band en vooral welke breedte (theoretische breedte van de fabrikant), maar een veel beter vergelijkingspunt zou zijn de druk te meten (en dus te vergelijken) van de druk in de band mét biker op de fiets (wat eigenlijk nooit gemeten wordt).

Je moet ook nog eens rekening houden dat de "kinetische energie" bij een zwaardere biker veel groter is dan bij een lichtere biker, een zwaardere biker zijn band zal veel meer doorbuigen als hij over een obstakel rijdt, zelfs al regel je de druk terwijl ze op hun fiets zitten.
De druk in de banden (met binnenbanden en zonder melk) moet je volgens mij exponentieel verhogen volgens het gewicht van de biker.

mijn eerste beach race heb ik gereden met semi slicks (2,1 breed) met binnenbanden en ook geprobeerd met die lage druk van nog geen 2 bar, na 15km stond ik al plat, en ook zeer zwaar afgezien in het zand ik had de indruk dat ik die 15km al plat reed...

onlangs in Oostende mijn 2de beach race met Super Moto's (2,35 breed)met binnenbanden op 3 bar gereden en de volle 70km uitgereden zonder zwaar af te zien en zonder plat te vallen, ik weeg zo'n 85kg, in Bredene ga ik eens proberen op 2,8bar maar veel lager ga ik zeker nooit gaan.
met 85 kg kan je toch wel naar een druk van 2,0 bar gaan,daar ben ik zeker van,in de tijd met mijn moto's reed ik 1,8 bar met 80kg
Post Reply