Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Ik heb mij laten testen niet om te laten zien hoe slecht of hou goed ik wel ben. Eerst en vooral wou ik dit laten doen om te zien of ik wel geschikt ben om te mtb in compititie (chrono's). Nu kan ik volgend jaar zien hou mijn conditie evolueerd.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

4,53 watt/kg bij 4 mmol
77% VO2 max bij 4 mmol

test is een achttal maand geleden uitgevoerd. Ik was toen nog niet helemaal gerecupereerd van een eerdere chronorit.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Dzjowie, en wat kost dat nu?
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Jack77 wrote:Dzjowie, en wat kost dat nu?
Bij de KUL? Een aardig duitje, helaas...

- medische (cardiologische) check-up: 30 euro (verplicht om aan een inspanningstest te beginnen)
- sporttest met lactaatmeting: 90 euro

Nadien krijg je een documentje toegestuurd met je exacte trainingszones en alle gemeten waardes, alsook een kleine bespreking daarvan + algemeen trainingsadvies.

Je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen voor een goedkopere (minder nauwkeurige) test via ergospirometrie: die kost 60 euro.

Ben benieuwd trouwens wat dat kleine experimentje van onze Viper zal opleveren...
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

Dzjowie wrote:

- medische (cardiologische) check-up: 30 euro (verplicht om aan een inspanningstest te beginnen)

Nadien krijg je een documentje toegestuurd met je exacte trainingszones en alle gemeten waardes, alsook een kleine bespreking daarvan + algemeen trainingsadvies.

Je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen voor een goedkopere (minder nauwkeurige) test via ergospirometrie: die kost 60 euro.

Ben benieuwd trouwens wat dat kleine experimentje van onze Viper zal opleveren...
Amai.........serieuze geldklopperij noem ik dat..... :evil:
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Dzjowie wrote:

Ik denk dat de goedkopere test (60€) die met lactaatmeting is... Bij een ergospirometrie heb je altijd een lactaatmeting, maar daarbovenop ook nog een bepaling van de VO2max-waarde.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Nwils wrote:Amai.........serieuze geldklopperij noem ik dat..... :evil:
Ik weet niet... 60€ voor een wetenschappelijke test waar je degelijk advies krijgt en je al je trainingen kunt op baseren lijkt me redelijk waar voor je geld als je bedenkt dat je 'elders' al 30€ moet betalen om gewoon te mogen starten.
Nog beter, door wetenschappelijk te trainen ga je op lange termijn ook sneller rijden. Door bv. een XTR groep te hebben i.p.v. een XT (hoeveel meer?) zal die progressie een stuk minder zijn.
den Tomme
Mountainbiker

Post by den Tomme »

Bij mijne sportdokter kost het 80 € , wat er dan allemaal inbegrepen is weet ik niet want ik heb er nog geen laten doen . Wat ik wel weet is dat hij een aantal profs over de vloer krijgt , o.a. Steels , dus ne sukkelaar zalt wel ni zijn zeker .
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

JFK wrote:
Nwils wrote:Amai.........serieuze geldklopperij noem ik dat..... :evil:
Ik weet niet... 60€ voor een wetenschappelijke test waar je degelijk advies krijgt en je al je trainingen kunt op baseren lijkt me redelijk waar voor je geld als je bedenkt dat je 'elders' al 30€ moet betalen om gewoon te mogen starten.
Nog beter, door wetenschappelijk te trainen ga je op lange termijn ook sneller rijden. Door bv. een XTR groep te hebben i.p.v. een XT (hoeveel meer?) zal die progressie een stuk minder zijn.
Neej, neej, ik denk het niet. Ik heb de documentjes nog eventjes opgesnord, en bij de goedkopere test (60 euro) spreekt men van:
Na een korte opwarming start de continue test met opklimmende belasting. Dit gebeurt in trappen van drie minuten en gaat door tot uitputting. Hier worden geen lactaatwaarden gemeten, maar vindt van bij het begin tot het einde van de test een gasanalyse van de ademhaling plaats.
Enkel gasanalyse dus (ergospirometrie, toch?), en kortere trappen -> goedkopere, maar iets minder precieze test.

En inderdaad, ik geef liever mijn geld uit aan een sporttest dan aan ne Polar van 200 euro of een carbon stuurke... Ieder zijn prioriteiten hee... :wink:
Guest

Post by Guest »

Heb ook mijn resultaten gekregen, ze waren ze vergeten op te sturen #-o .
4,2 KWatt bij 4,2 MMol
63,4% V02max bij 4,2 MMol
Post Reply