financiële crisis

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

SusXT wrote:
Freezy :Voor zover ik weet kan je lenen voor de aankoop van een auto niet inbrengen op je belastingsbrief, enkel als je hem beroepsmatig gebruikt.
freezy wrote:Ik ben bezig over een motor eh, fiscale voordeel ligt daar toch nog iets anders dan een wagen. Ik weet niet of je mijn vraag wel gelezen hebt....

..............

Ik gebruik de moto bijna 90% voor woon-werk, vandaar dat ik de mogelijkheid van afschrijven ten volle wil benutten.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

freezy wrote:Ik ben bezig over een motor eh, fiscale voordeel ligt daar toch nog iets anders dan een wagen. Ik weet niet of je mijn vraag wel gelezen hebt.... Maar in uw redenering zitten toch ook paar rare dingen die ik nie kan volgen...

a) daar heb je gelijk in
b) als ik de lening zou aangaan dan blijft mijn spaargeld toch gewoon op mijn rekening staan?! Dat staat zelfs niet eens bij de bank waar ik de lening zou aangaan en waar mijn verzekering is. Mijn spaargeld staat bij Rabobank.
c) wat de bank aan mijn spaargeld verdient interesseert mij niet, wat ik er aan verdien des te meer!!! :-D
d) ik neem geen omnium en de verzekeringsagent verplicht mij dat ook niet.

Racen ben ik ook al niet van plan. Ik gebruik de moto bijna 90% voor woon-werk, vandaar dat ik de mogelijkheid van afschrijven ten volle wil benutten.
Ja, ok, een motor, daar heb 'k geen ervaring mee....

Met racen bedoel 'k : 'ns op het gas trappen....maar dat doe jij niet met de motor natuurlijk :^o :lol:

Denk hier 'ns over na : Neem de waarde van je spaargeld op moment 1, ga naar moment 2 (10 jaar later bvb), tel daar je spaarintresten bij op en kijk wat je nog voor je geld kan krijgen....Het zal minder zijn dan op moment 1. Denk er maar 'ns over na....
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Motor is zalig om in te brengen!!!!
Elk jaar 3 MJK pakken, regelmatig 2 bandensets per weekend, dozen kneesliders, allemaal 100% ingebracht!!!
Nooit maar 1 vraag gehad, maar mijn antwoord was al geformuleerd: den oprit van d'autostrade ligt zo slecht da't heel sletig is voor mijn gerief!!!

Belgie is fiscaal een fijn land, maar je moet het op de juiste manier uitbuiten!!!
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

El Perro Diablo wrote:
Belgie is fiscaal een fijn land, maar je moet het op de juiste manier uitbuiten!!!
Uitbuiten is toch niet het juiste woord vind ik.
Ze maken het hier voor ons mogelijk,je moet het alleen maar weten.

ff terug on topic:De laatste 20 jaar(misschien wel langer)hoor ik dat het zo slecht gaat met alles.Waarom wordt er nu dan over een crisis gesproken?
Ok problemen op de beurs,maar spaarboekjes hebben nog nooit zoveel opgebracht.
25 j geleden had ik nooit gedacht dat ik een eigen huis zou kunnen betalen maar tis me toch gelukt.Prijzen schieten natuurlijk de hoogte in,dus nu zal het wel moeilijker zijn.
Maar kijk toch eens ff naar wat we nu allemaal hebben!Ik wil zeker niet terug naar "de tijd van toen" maar zouden de problemen er ook niet gekomen zijn omdat we alles zo snel willen?
auto,moto,mountainbike,ihone,ipod...........

En steeds zoveel mensen die op reis gaan,in een groot huis wonen...
Het is misschien niet representatief maar ik woon dan ook in een "rijke" gemeente.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

El Perro Diablo wrote:Met dat autolenen volg ik nog steeds niet zunne.....
Dat verhaal klopt enkel als je én geld leent én het geld ook al op de bank gespaard hebt......in de meeste gevallen kopen de mensen dingen (die ze niet echt nodig hebben) met geld dat ze niet hebben.

Of je nu met ne Monovolume met 1 persoon in de fille staat of met ne SUF....whot da diff.....? Mijn Defender verbruikt minder dan mijn Mini, dus moet ik die gebruiken om op de ring te gaan staan????
Sportwagens zijn ook overbodig, luxewagens ook, enkel ne Smart maakt sense.......mijn idee is, als je de euro's hebt om met naft te smossen, dan doe het maar zolang er nog naft is. De politiekers die u al die slimme talk in je strot boren, die kijken ook niet op ne frank, die jij betaald.
Natuurlijk klopt dat enkel als je leent als je het geld al hebt.
Het basisgegeven is dan ook dat je nooit iets moet kopen waar je het geld niet voor hebt. Simpel. En als je het hebt dankanje het systeem omdraaien en in je voordeel gebruiken.
Heb zo weer iets nieuws gevonden. Als je een Mastercard of een Visakaart aanschaft (natuurlijk via een bank waar dat gratis is) krijg je de eerste 3 maanden 1% terugbetaald van je aankopen via die kaart. Natuurlijk is dat van oorsprong om je dingen te doen kopen waar je geen geld voor hebt en je nadien een hoge intrest aan te kunnen rekenen voor het gat dat je inje budget geslagen hebt.
Maar je kan dat ook omkeren. Je koopt al je dingen met die Visakaart waar dat maar mogelijk is (en dat is tegenwoordig bijna in alle winkels, tankstations tot in de Carrefour toe mogelijk). Natuurlijk alleenmaar als er tegen de betaling voldoende salod op je rekening staat.
Je geld brengt dan een maand extra intrest op en van al je inkopen krijg je zo maar, gratis voor niets, 1% terugbetaald.
Om de 3 maand vraag je, online, een nieuwe rekening aan met de bijhorende nieuwe (gratis) kredietkaart en je kan weer van voor af aan opnieuw beginnen. Dus een constante bijkomende korting van 1% op bijna al je uitgaven.
=D>
ps. ik smos mijn euro's liever aan iets anders dan dat ik dat doe tegen 10l/100 km dan tegen 5l/100 km aan dezelfde snelheid en comfort. Maar ieder zijn plezier natuurlijk.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Headshot wrote:[quote="ivo
ge moet dan wel leven met een extra afbetaling, blijft er op het einde van de maand niets meer over door de extra afbetaling ga je mss een deel van 12000 euro kapitaal gaan moeten gebruiken om te leven waardoor je ook geen 1000 euro aan intrest gaat verdienen :lol: beetje ver gezocht :lol:

maar kan uw redenring wel volgen en ergens heb je wel gelijk, maar dan moet je wel het karakter hebben om zoveel mogelijk van die 12000 euro kapitaal af te blijven, en dat kunnen sommige mensen niet, eens ze die auto aan het afbetalen zijn denken ze van, hmmm, hier staat nog 12000 euro, we gaan ons ne keer goed verwennen en maken een wereldreisje of kopen een paar nieuwe mtb's :lol:
Ja veel te ver gezocht natuurlijk.
Terug de basisregel. Koop nooit iets waar je het geld niet voor hebt. Leen dus ook nooit iets dat je niet kan terugbetalen en waarvoor je je basisbehoeften moet voor laten.
En reizen moet je ook niet laten. Ga bv. mee als gids. Kanje gratis mee.
En een mtb meer of minder moet je ook niet laten. Ga bv in een fietsenwinkel werken. Heb je alles aan inkoopprijs.
Simpel allemaal hoor.
Tja en mensen zonder karakter moeten er ook zijn. Die maken het juist leefbaar en aangenaam voor hen met doorzicht en karakter.
Alles is nl. yin en yang. Als iedereen karakter en doorzicht had en het systeem naar zijn hand kon zetten werkte het ook niet meer want dan was er weer onevenwicht.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

SusXT wrote:
ivo wrote:
SusXT wrote:@Ivo : en zo ontstaat een kredietcrisis. Want velen weten niet wat ze allemaal op krediet hebben gekocht. Ze kennen ook de grootte van het totale bedrag niet meer door al die gespreidde betalingen. En door de kleine betalingen ben je geneigd om meer uit te geven voor iets, want "wat maakt nu die 10 euro"? 10 euro per schijf (als je op 12mnd afbetaalt) lijkt niks, maar 120 euro uitgeven valt al wat meer op. Vandaar dat ik nooit op afbetaling koop. Want je kan wel zeggen dat je 0% interest hebt, maar weet dat niets voor niets is. Kopen op krediet is uitgevonden om de mensen meer te laten kopen. Hopelijk trap je niet te veel in deze commerciële stunt. Blijf altijd het totaalplaatje maken en blijven het onthouden.

En veel succes met uwe break :wink:
Ik kan nog altijd goed rekenen hoor.
Als ik leen aan 0% is dat 0%.
Als ik een auto financier aan 0% ttz 2000€ voorschot en 10.000 euro financiering over 24 maand, ttz. 24x416,67 €? Ja dan heb ik idd 8 cent teveel betaald. Maar ik steek wel 1049,92 €* in mijn zakken.
Waar zit de rekenfout?
*Eigenlijk meer want die eerste 525 € brengt het 2de jaar ook weer intrest op.
Je kan natuurlijk gaan mierenneuken en er vanuit gaan dat de intrest over een jaar niet meer zo hoog staat. Maar die 525 is in elk geval al gegarandeerd en dat is nog altijd meer dan 0, bij een cashbetaling.

Uiteraard staat er tegenover iedere inkomst een uitgave.
Ik ga er dan maar vanuit als ze mij gratis een lening geven ze het geld beleggen van diegene die cash betaald. Trouwens zal mij een zorg zijn hoe de autoverkoper mij dat kan aanbieden. Dat is zijn zorg.
En als er veel mensen op krediet kopen is ook een goede zaak. Als er veel mensen veel intresten moeten betalen op hun leningen kan men ook veel intresten betalen aan mensen die niet of uitgekiend lenen.
Moeten ze maar beter uit hun doppen kijken.
Ik bedoel maar je moet je niet laten uitmlken door het systeem.
Je kan net zo goed het systeem bespelen in je eigen voordeel.
Geen enkele reden tot paniek dus.
In iedere situatie zijn er winners en verliezers. Nu doet men het voorkomen of iedereen een verliezer is. Wat uiteraard economisch niet kan. Zoals jezelf aanhaalt: voor iedere verliezer staat een winnaar.
Je snapt mijn punt niet, denk ik. Jij spiegelt het op jezelf, jouw voordeel. Ik op de rest van de wereld en bedoel daar mee het nadeel.
El Perro Diablo wrote:Met dat autolenen volg ik nog steeds niet zunne..... #-o

Dat verhaal klopt enkel als je én geld leent én het geld ook al op de bank gespaard hebt......in de meeste gevallen kopen de mensen dingen (die ze niet echt nodig hebben) met geld dat ze niet hebben.
Dat bedoel ik dus.
Ik begrijp het maar al te best.
Natuurlijk spiegel ik dat op mezelf.
Begrijp alleen niet dat anderen zo kortzichtig en lomp kunnen handelen.
Voor hun handelen ben ik niet verantwoordelijk. Nog veel minder als met hand en tand uitgelegd hoe het dan wel moet.
Maar ze moeten er natuurlijk wel zijn de spilzuchtigen en de kortzichtigen,
gewoon om de boel in evenwicht te houden voor de rest.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

pvandebe wrote:
freezy wrote:Mijn verzekeringsagent zei me iets vergelijkbaars toen ik ging vragen of mijn verzekering duurder wordt door de zwaardere motor. En ik had ook wat vragen wat betreft belastingen, hoe het juist zit met het fiscale voordeel aan een motor. Toen zei die me om te lenen voor de moto, omdat je het kan inbrengen in de belastingen en zo nog steeds je eigen reserve beschikbaar hebt.
Allemaal zever.

Kijk, ik koop een lekker bakske voor 50.000 €, heb 50.000 € op m'n bankrekening en 'k ga lenen, al is het aan 0 % :

Virtueel gezien heb ik dan :

a) Geen auto want 'k rij er wel mee maar 't is van de bank zolang die lening niet is afbetaald
b) 0 € op m'n virtuele/werkelijke bankrekening !
c) De bank kan lekker nog met m'n spaargeld geld verdienen, wat ze niet kunnen als je de wagen cash betaald
d) Aan een lening is dan meestal nog een omnium verbonden en verzekeraars en banken spelen onder één hoedje. Weer extra geld weg.

Als je slim bent leg je dat geld cash neer. De bank kan niet van jou profiteren, jij hebt een gerust geweten en als je wil gaan racen, sluit dan een omnium af...het eerste jaar (of 2, of 3), tot je dat bakske onder de knie hebt.

A ja, en dan schrijf je de wagen af...

Hoe je het ook draait of keert, lenen kost je geld en andere verdienen eraan. Dat is de basis van het hele systeem.
Wat een onzin. Alles draaien en keren om toch maar gelijk te krijgen.

a) Geen auto? Je zit er toch in en gebruikt hem naar eigen goeddunken.
Indien jouw gegeven klopt is het nog leuker. Iets vrij naar eigen goeddunken mogen gebruiken dat niet eens van jou is. Dank U bank zou ik dan zeggen.
b) Hoezo 0€? Je eigen geld blijft toch gewoon waar het is als je niet cash betaald.
c)De grootste onzin van allemaal.
Als je geld op je rekening blijft verdient de bank er natuurlijk aan. Maar jij ook via de intresten die je krijgt.
Als je cash betaald waar gaat dat geld dan naartoe denk je? Naar de bank van de verkoper. En die verdient er dan weer evenveel aan als jouw geld dat op jouw bank stond. Met dit verschil dat jij nu helemaal niets krijgt maar de verkoper de intrest opstrijkt die jij misloopt.
Voor de bank blijft het juist hetzelfde. voor jou echter niet.
d)Gewoon een verzinsel om je stelling wat kracht te kunnen bijzetten doch volledig ongefundeerd (zeker in dit geval). En trouwens onwettig want koppelverkoop.

Dus als je niet slim bent betaal je cash. Profiteert de bank van je autoverkoper van je kapitaal (misschien zelfs dezelfde bank als de jouwe)en de verkoper van je intresten.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ivo, ik denk dat jij mij begrijpt! :-D
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

El Perro Diablo wrote:Praktijkvraagje:

wie heeft er nu in werkelijkheid echt iets van gemerkt???
Ikke;
. Maar net toen het te laat was.
Ja tis niet min. Ze hebben me goed geholpen om mijn geld tijdig op te
krijgen...Deutse Bank met Lehmann rotte appels.
Bedrag was groot genoen om een ganse mtb ploeg ne ferme mtb te kopen.
Maar om me zelf te troosten heb ik maar voor me zelf ne nieuwe mtb gekocht.
Post Reply