25/10/08 Torhout

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Zonder hier een hele discussie van te willen maken toch even een woordje over de Torhoutse bossen en mountainbike. Als medewerker en lid van een organiserende club kan ik me hier wel over uitspreken. Er zijn veel bossen in Torhout, maar allemaal zwaar onder controle van Bos & Groen, de provincie en dergelijke, zélfs de private bossen

Wijnendalebos : verbod om buiten het Blosoparcours te gaan, zelfs de Planterijdreef ernaast moet aangevraagd worden. De betonweg in het bos moet aan de eigenaar gevraagd worden

domein d'Aertrycke : provinciaal domein en verboden voor de nachttocht, daarnaast is enkel het bloso-parcours berijdbaar. De rest is STRIKT verboden. Sommige organisaties kunnen een uitzondering bekomen voor het 'kasteelpark' langs het kasteel.

Groenhove : enkel de betonwegen door het bos zijn toegankelijk. De Spookwegel aan de rand van het bos is de enige toegelaten offroad. (de singletrack van vorige zaterdag was nieuw en naar ik veronderstel wellicht aangevraagd, maar afhankelijk van de eigenaars - een klooster - en dus moeilijk te krijgen). De andere private en technische (en mooie) strook waar hierboven naar verwezen wordt, wordt inderdaad door een organisatie uit een buurgemeente gebruikt, maar is in feite niet reglementair (naar ik hoor van Bos & groen). Als wij die er in zouden steken, mogen we niet meer organiseren.

Plaisirbos Veldegem : enkel de aanpalende dreven zijn toegelaten, mits toelating van Natuurpunt

private bossen : ook hier is toelating van de eigenaar (uiteraard) en Bos & Groen nodig, zelfs voor een bosje van nog geen 100 bomen, hebben we toelating moeten vragen.

Warande : stadseigendom en ook hier is toelating nodig

Groene 62 (spoorweg Torhout-Oostende): misschien onbekend bij velen, maar ook voor deze oude spoorwegroute dien je de toestemming van de provincie nodig te hebben.

Om maar te zeggen, organiseren in Torhout houdt heel wat in. Ik doe ook graag singletracks en begrijp dus perfect de ontgoocheling van sommigen, maar steek ze eenmaal in je tocht en je organiseert niet meer. Zo simpel gaat dat hier.
Post Reply