Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Djowie, met een paar kg er af en een dergelijke hoge overslag zou je een prima afstandsloper kunnen zijn. Die presteren veel meer op hun hartfunctie eerder dan op de pure kracht/uithouding
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

JFK wrote:Ik zit momenteel ook met een BMI van bijna 23.
Ja, maar met veel minder vetmassa. Maar ik begrijp wat je bedoelt: BMI zegt niet alles.
viper wrote:Djowie, met een paar kg er af en een dergelijke hoge overslag zou je een prima afstandsloper kunnen zijn. Die presteren veel meer op hun hartfunctie eerder dan op de pure kracht/uithouding
Grappig dat je dat zegt: heel mijn jeugd lang ben ik het jongetje geweest dat nooit kon volgen als er in de "turnlessen" weer 'ns gelopen werd (waarschijnlijk te wijten aan nog meer overgewicht)... Dat lopen is me dus altijd blijven achtervolgen als "te mijden sport". Kan zijn dat ik er in theorie een zekere mate van aanleg voor heb, maar in de praktijk zal dat er, denk ik, nooit uitkomen. Maar ik hou je opmerking in m'n achterhoofd, wie weet waar het goed voor is.

In elk geval, de conclusie die ik trek is dat mijn moteurke wel hoog in toeren kan, maar dat er nog niet teveel power uitkomt. Daaraan werken (en 5 kg afvallen) wordt nu dus het doel!
feliks
Mountainbiker

Post by feliks »

Mijn resultaten:

Leeftijd: 28
Lengte: 1m85
Gewicht: kg 73
BMI 21,329
vet% 5,5
Vo2 max 60,92 ml/min/kg,
watt 320,
Hf 191 bij lactaat 10,15 mol.
Vermogen op 4 mmol IAD 258
watt/kg 3,53
overslag 170/min.

Ik moet erwel bijzeggen dat ik nog niet zolang fiets en het niet mijn hoofdsport is. Vandaar waarschijnlijk mijn lage watt/kg.
Ik denk ook dat mijn max. HR wat hoger kan, vermits er een misverstand was tussen mij en sportarts (ik dacht dat ik moest stoppen) maar enfin, veel zal het niet uitmaken want was content dat ik mocht stoppen. :D

A ja, ik ben roker...
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

ga een dezer weken eens de test laten doen... heb gisteren info gevraagd aan mijn huisarts, dr. de Maeseneer (diene van Hamilton vorig jaar)...

test is om de 3 min 40 watt bij... is dit goed? want ik hoor dat er andere zijn die om de 4 min 30 watt bij, dan zijn er die in stappen van 50watt gaan....
Guest

Post by Guest »

Ik heb gisteren die test gedaan bij de KU Leuven. Om de 8 min, 40 watt bij. En beginnen bij 100 watt. Om de 4 min wordt er bloed genomen om het melkzuur te meten. Dit is waarschijnlijk wel het beste centrum want alle profs gaan daar teste. Filip, Roel, VDB, Tom Boonen, ... . Het record staat op naam van Boonen, 1u 34 en 500watt ! Ik heb het 50 min volgehouden. Maar ik wist niet dat je mocht rechtstaand fietsen dus ik kon misschien wel nog enkele min. doorgaan. Hoogste lactaat 8,3 mmol. Das vrij hoog, Filip gaat tot 9 mmol.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Sorry maar ik kan het niet laten [-X
Wat een desinformatie opnieuw. Waarom laten jullie testen uitvoeren, om erbij te horen?
Hoeveel Watt je maximaal kan trappen, hoe lang je test heeft geduurd, wat de testmethode was, wat je maximum lactaatgehalte was, al deze waarden zijn puur randinformatie.

Waar het om gaat is te weten vanaf welk punt je snel verzuurt en waar je tijdens wedstrijden niet boven mag. Op basis van dit resultaat worden er trainingszones bepaald en kan een trainingsprogramma worden opgesteld. Al de rest is larie.
Leuk om te weten, maar ook niet meer, is hoeveel Kw per kg lichaamsgewicht je op die "grens" heb gepresteerd. Dit zegt wel iets over een te verwachten maximum prestatie en laat toe atleten te vergelijken. Verbazend hoe weinig met deze waarde wordt geschermd.
Last edited by viper on Thu 11 Mar 2004 10:23, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

Ik wou gewoon laten weten waar je die test kan laten uitvoeren. En wees maar gerust dat ik goed weet waarom en om welke resulten te kennen ik die test heb laten uitvoeren. Maar als jij zo goed zou weten waarover je het hebt zou je ook weten dat je het volledige verslag pas enkele dagen later krijgt. Die waarden die ik opgaf zijn enkel de dingen die je meteen weet en de manier waarop de test is afgenomen. De rest kom je pas te weten nadat die mensen die waarden die ze gemeten hebben eens bestudeerd hebben.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Het zou misschien nuttig zijn dat diegenen die testen laten afnemen de volgende resultaten kenbaar maken:

Kilowatt/kg bij overslag
deze waarde zegt het meest over het actuele prestatievermogen
% van de VO2-max bij deze overslag
Als de VO2-max al wordt gemeten, dan zegt dit cijfer veel over de progressiemarge.

Als we dan eens deze resultaten van de metingen naast de resultaten van crono's plaatsen, dan krijgen we extra informatie over de kwaliteit en betrouwbaarheid van al die dure testen en over de wedstrijdgehardheid van sommige atleten. Doen?
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

58% VO2 max op 4 mmol bij overslag 166
3,91 watt/kg op 4 mmol
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Dit is wat ik bedoel Rallymaster. jij had die info reeds gegeven :wink: Daar ik goed zot ben :oops: zal ik een database aanleggen met die gegevens. Lijkt mij bovendien nuttiger dan op te volgen wie gemiddeld de meeste post heeft.
Post Reply