financiële crisis

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

SusXT wrote:Vandaag op 't nieuws: 90.000 gezinnen die hun leningen niet meer kunnen betalen. Ook kopen op afbetaling kwam ter sprake. Per maand een auto e.d. afbetalen komt duurder uit en dat snappen velen blijkbaar niet. Mensen, koop toch niet waar je geen geld voor hebt, dan kom je toch ook niet in de problemen. #-o
Als de staat dat ook zou doen zouden we heel wat minder problemen hebben

Al vraag ik me wel af hoe jij een huis gaat kopen of gekocht hebt!!

#-o

:lol:
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Voor een huis is het wat anders. Niet veel mensen kopen dat cash. Da's ook niet slim want dan mis je de terugbetaling op kapitaalaflossingen, die via belastingsvermindering wordt verrekend.
Ze hebben het meer op de Carrefour kaar, de Krefel kaart en nog van die dingen. Ook auto op afbetaling is ni echt interessant. Als de auto in de prak gaat, kan je immers nog jaren liggen betalen..
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

http://www.bloomberg.com/avp/avp.htm?N= ... JFMJgA.asf

minuut 31: hij vermeldt belgië als een land dat zijn banken onmogelijk
kan redden, mocht dat nodig zijn

voorspelt een compleet financieel-economisch 'train wreck'

vraagt zich af wie al de overheidsobligaties gaat kopen die overheden
gaan uitgeven

heeft deze crisis voorspeld vanaf 2006
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

en ik voorspel,dat ooit beter gaat gaan.

pffff
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

SusXT wrote:Vandaag op 't nieuws: 90.000 gezinnen die hun leningen niet meer kunnen betalen. Ook kopen op afbetaling kwam ter sprake. Per maand een auto e.d. afbetalen komt duurder uit en dat snappen velen blijkbaar niet. Mensen, koop toch niet waar je geen geld voor hebt, dan kom je toch ook niet in de problemen. #-o
Wat een zever en paniekzaaierij allemaal.
Als je al die slurpende SUV's op de weg ziet kan je toch echt niet spreken van een crisis maar eerder van mensen die zichzelf niet meer in de hand hebben?
Moet toegeven. Was aan een nieuwe auto toe (een tijdje met openbaar vervoer en fiets alles gedaan maar dat is in dit land echt niet vol te houden gedurende langere tijd).
Was wel wat gecharmeerd door de Opel Antara maar na wat opzoekwerk toch moeten toegeven dat dat gewoon een lulprothese is die ik (volgens mijn vriendin en die kan het weten neem ik aan) nog niet echt nodig heb.
10-12 liter diesel en een koffer die eigenlijk kleiner is dan een gemiddelde break. Dus een stel fietsen krijg je er al niet in zonder ze uit elkaar te moeten draaien.
Na wat uitkijken en het tegen elkaar uitspelen van dealers 40% korting bedongen op een break. De kleur kon ik idd niet kiezen (maar dat zie ik van binnenuit toch zelf niet). En zo toch nog een nieuwe break kunnen kopen voor 12.300 euro met zelfs airco aan boord (iets totaal nieuw voor mij maar het staat er nu eenmaal standaard in). En het ding verbruikt 'maar' gemiddeld 5 liter diesel. Met 2 fietsen (zonder zelfs de wielen uit te halen) in de kofferbak gesmeten.
En, om op het onderwerp terug te komen, ze gaven daar een financiering van 0%. Dus goed zot om daar uw eigen geld in te steken. Levert je over 24 maanden nog eens 1000 € extra op zonder aan uw eigen geld te komen.
Dus als je je ego een beetje opzij kan zetten kan je nog zeer ruim en comfotabel leven hoor zonder 'angstig' rond je te moeten kijken op 'wat komen gaat'.
Dus ik heb eerder het omgekeerd probleem. Dacht nu eens geld te kunnen uitgeven en nu geraak ik er weer niet vanaf.
En o ja als extra tip: als je bij Touring aangeeft dat je met de fiets naar het werk gaat krijg je nog 100 € extra korting op je verzekering.
Weer drie keer winst in deze 'barre' tijden: fietsvergoeding, geen autoonkosten en lagere verzekering.
Moet pas volgende week de verzekering afsluiten. Dus tips die hieronder kunnen (BA+RB+mini omnium) altijd welkom =D>
Vind mensen die zich overkopen en overlenen eigenlijk wel heel sympathiek hoor. Altijd bereid hen te helpen als ze het niet meer zien zitten. Heb zo enkele jaren geleden voor een appel en een ei een stuk grond van 30 are met bijhorende bungalow gekocht. Deed een 'zot' bod en een dag later al aanvaard. Moest een jaar later zelfs bijna evenveel 'boete' aan het kadaster betalen als we de grond zelf betaald hadden :roll: omdat ze me niet wilden geloven dat ik dat effectief betaald had. Maar na een fikse huilpartij [-o< bij de hoofdambetantenaar werd dat ook weer in der minne geregeld. :bounce:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Tinky-Winky wrote:Voor een huis is het wat anders. Niet veel mensen kopen dat cash. Da's ook niet slim want dan mis je de terugbetaling op kapitaalaflossingen, die via belastingsvermindering wordt verrekend.
Ze hebben het meer op de Carrefour kaar, de Krefel kaart en nog van die dingen. Ook auto op afbetaling is ni echt interessant. Als de auto in de prak gaat, kan je immers nog jaren liggen betalen..
En als je je auto cash betaald en je rijdt hem in de prak is dat dan voordeliger? Ben je je geld en de intrest op je geld kwijt. Terwijl als je er voor leent je je geld nog hebt en de intrest die dat opbrengt.
En als je je verstandig verzekert en je rijdt je nieuwe auto in de prak maak je zelfs nog winst. Want een auto wordt altijd verzekerd tegen de cataloguswaarde (zonder BTW). En wie betaald nu de cataloguswaarde van een nieuwe auto? Dus je krijgt (binnen het jaar) bij een 'prakgeval' meer geld terug van de verzekering dan je er ingestoken hebt.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Dat moet je eens uitleggen????????????????????? #-o
Als gij voor een auto leent, en je crashet hem, dan stop je met uw lening te betalen???
Het 1ste jaar denk ik dat je enkel interesten betaald op een lening van 5 jaar, dus volgens mij is lenen dubbel gekloot.

Beetje jaloers op de jongens met een Cayenne? Niet nodig? Als jij de trein pakt heb je ook geen break nodig eh.....leven en laten leven dude, heeft nix met kleine pieten te maken.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

maltje wrote:en ik voorspel,dat ooit beter gaat gaan.

pffff
dat dachten ze in Japan in 1990 ook, 19 jaar later plofte de nikkei weer door de 10.000 grens, komt van 40.000, staat nu iets van 7000/8000 geloof ik:

http://www.ntrs.com/popups/popup_noprin ... 102208.pdf

om de een of andere reden, is het zeer moeilijk om een economie weer op gang te brengen, eens ze wegens een credit bust, in een deflatoire depressie terecht gekomen is

in de jaren dertig zou het uiteindelijk pas lukken (in de vs) 'dankzij' WOII

zaak is dus, om met alle middelen te vermijden dat het zo ver komt, in de VS zijn ze daar volop mee bezig (hier daarentegen...), volgende week nog maar eens een renteverlaging, en dan binnen een paar maanden 'quantitative easing': de fed die massaal overheidsobligaties opkoopt om de lange termijn rente te verlagen en geld te creëren

tegen dan zal je, denk al veel horen over het deflatie gevaar (zoals eind de jaren negentig en in 2002, 2003)

de dollar is nu sterk aan 't stijgen, dag na dag, onder meer omdat hedge funds jaren aan een stuk in dollars leenden (lage rente), en dat nu terugbetalen

die stijging is dus artificeel, en zou gevolgd kunnen worden door een crash, iets waar velen trouwens ook al jaren voor waarschuwen, in 't bijzonder in maart 2008, toen ie aan de huidige stijging begon :drunk:
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

Voor elk probleem bestaat er een oplossing.
Wat is crisis?
Het was weer lekker druk op Zaventem vandaag.Allemaal mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen en daarom een weekje op vakantie gaan.

#-o

Je hoort me niet zeggen dat het hier allemaal goed gaat,maar vergelijk eens met vroeger.Wat hadden de mensen toen en wat hebben wij nu.
Wel normaal dat we daar een "tol" voor moeten betalen.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

maltje wrote:Voor elk probleem bestaat er een oplossing.
Wat is crisis?
Het was weer lekker druk op Zaventem vandaag.Allemaal mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen en daarom een weekje op vakantie gaan.

#-o

Je hoort me niet zeggen dat het hier allemaal goed gaat,maar vergelijk eens met vroeger.Wat hadden de mensen toen en wat hebben wij nu.
Wel normaal dat we daar een "tol" voor moeten betalen.
ik heb hier eerder al quotes uit october 1929 tot ergens in 1930 geplaatst: zowat iedereen in de VS dacht dat er niks ernstigs aan de hand was, de beurs ging weer gezwind omhoog (wat nu voorlopig nog niet gebeurd is) etc.
geen vuiltje aan de lucht: dus toen gingen ze ook nog op vakantie
idem dito in Japan in 1990

maar het was dus niet voorbij, het moest nog beginnen, en japan had dan nog het voordeel dat het buitenland boomde (en ze exporteren veel), maar toch raakten ze niet echt uit hun economische depressie

waarom? konden mensen mss plots niet meer goederen en diensten produceren (want dat maakt toch de welvaart van een land uit)

nee natuurlijk

wat was dan wel het probleem? geld is essentieel voor een economie, en het probleem met ons financieel systeem is dat het enkel geld kan genereren via schuldencreatie: elke euro op je bankrekening werd gecreëerd doordat iemand een lening aanging

het leidt zodoende na verloop van vele jaren onvermijdelijk tot een gigantische schuldenberg,

tot de maat vol is (na een laatste credit orgie, met bijhorende aanzwellende asset prijzen), dan implodeert het boeltje, zitten banken plots met bergen slechte schulden (waardoor ze nauwelijks nog geld willen uitlenen) en willen verbrande bedrijven en/of gezinnen nauwelijks nog geld lenen

dat was zo in 1929, en het is nu nog véél erger,
die schuldenberg in 1929 is een mont blanctje, vergeleken met de mount everest waar we nu voor staan:

http://1.bp.blogspot.com/_iP2-ePwdHM4/S ... to+gdp.png

de grote vraag is of deflatie vermeden kan worden, zoja, dan ben ik ook vrij optimistisch, indien niet, dan vrees ik een japans scenario (dat trouwens niet zo slecht is als de nikkei grafiek laat uitwijzen
Post Reply