Zoals eerder vermeld : 4 afstanden
30km (één bevoorrading)
40km (één bevoorrading)
52km (twee bevoorradingen)
en voor de uitslovers,
75km (drie bevoorradingen)
Het parcours zelf dan:
eigenlijk was dit vorig jaar al uitgetekend, voor de zondagetappe van onze tweedaagse, maar omdat dat dit organisatorisch niet haalbaar bleek, hebben we toen twee maal hetzelfde parcours behouden.
Nu dus, met een jaar vertraging.
Dit parcours is (zo goed als) totaal verschillend van dit van vorig jaar.
We blijven steeds zoeken naar nieuwe stukjes, en vandaar dat deze editie zich helemaal in Frankrijk afspeelt. (enkel de langste afstand trekt Belgie terug binnen voor een passage van een zestal km in Rekkem)
Alle afstanden starten met 'het eilandje', en steken het water over, om na enkele dreefjes, de 'franse berg' te beklimmen.
Via de technische off-road afdaling van deze bult, beginnen we dan aan een resem nieuwe stukken off-road, die bij mijn weten nog nooit eerder in een (belgische) toertocht voorkwamen.
We trekken door Wervicque-sud, naar Linselles op goedlopende boereslagen. Algauw zal men ook merken dat dit geen vlakke toertocht zal worden.
De eerste controle wordt bereikt na 19km.(daar splitst ook de 30km zich af van de andere afstanden)
Daarna trekken we zuidwaarts, om na een lange (lastige) off-road, kennis te maken met de lang vergeten kasseistrook van Bondues.(1,5km bochtige kasseiweg, tergend langzaam bergop)
Net buiten Bondues, splitst ook de 40km zich af.
De 52 en 75km trekken door naar Roncq, alwaar een mix van single-tracks, oude spoorwegbeddingen, eenzame landwegen, en zelfs een technisch boske( zeg maar een klein ooigem-buske) zich in een snel tempo afwisselen.
Na Roncq, keert de 52km afstand terug naar Halluin, om in Bousbecque de tweede controle aan te doen, na een 39km te hebben gefietst.
( voor wie de eerste twee rakettoertochten reed, toen nog met start in café de macote: deze stroken zaten er 5 jaar terug ook al in, maar toen omgekeerd)
Een licht heuvellachtige finale, met snel afwisslende onverharde stroken, brengt ons dan terug naar Wervik, om alvorens Belgie terug binnen te rijden, eerst nog een keer de 'franse berg' off-road te nemen.
De 75km afstand maakt vanaf Roncq, nog een extra lus naar Neuville-en-Ferrain(met die andere gerenommeerde kasseistrook),
en doet ook nog een stukje Rekkem aan, waar net voor de beklimming van het 'kraaiveld', een extra bevoorrading voor de lange-afstandsbikers, wordt gegeven.
Op deze lus zit misschien iets meer asfalt, maar ze bevat wel enkele venijnige hellingen. In Halluin, wordt dan weer ingepikt op het parcours van de 52km.
@vtt'je: technisch zou ik het niet echt noemen(zeker als ik moet vergelijken met Oostrozebeke), maar het is best wel een pittig toerke
Onmogelijk om alles in detail te beschrijven, maar ik zou zeggen, kom maar af, en see it yourself...
Ook nog bij vermelden:
wie een vergunning heeft betaalt hiervoor 2 euro, ongeacht of men nu de 30,40,52 of 75 doet: de prijs blijft 2euro!
wie niet is verzekerd betaalt 4 euros.